Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Neida, men en bieffekt av å ikke ha filter der er at lau og større ting tetter dreneringen så derfor vil jeg ha et der.

 

Det var hatt på godt med silikon på lokkene her så jeg tror lekkasjen har kommet rundt pakningen til selve filterhuset for min del. Har bestilt de pakningene der og nye plastlokk for sikkerhetsskyld så de blir byttet de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postmannen kom med en hyggelig pakke i dag :)

IMG_3312.JPG

 

gikk rett på for å se etter feilkoder og hevac systemet var vel det som utmerket seg. Her er det problemer med de tre kjente blend motorene. Ene motoren går ok-ish signaler, men viser 255% under 20-30% så der er sikkert potmeteret slitt. Den andre er låst på 100% uansett, men jeg hører at ting beveger seg når jeg kjører den. Blandings ventilen viser 205% hele tiden, men hører også der at noe skjer. Bestilte 3 nye motorer siden jeg ser at det er mye skruing for å komme til og da er det ikke verdt det å forsøke å ordne de gamle for min del.

 

IMG_3316.JPG

 

Gikk også avgårde bestilling på bremser og håndbrekksko rund-baut. Jeg har svak pulsing på pedalen og bilen trekker svakt mot høyre så vil ta en shining på bremsene uansett. Prisen var så lav for nytt sett at jeg bare bestilte inn til alle så har jeg delene når jeg begynner på jobben med å sjekke hva som er galt. Litt feil rekkefølge å bestille før jeg tar en kontroll, men dette er slitedeler så om noen av de skulle være for bra til å måtte byttes så skader det ikke å la det ligge på hylla frem til den dagen kommer.

 

Har forsøkt litt mer på bilstereo prosjektet i dag. Jeg hadde problemer med at den gamle forsterkeren min slo seg av når jeg forsøkte å spille høyt. Prøvde i dag med en annen forsterker, men resultatet er likt og den går i protection. Når jeg måler med multimeter så ser jeg at jeg har 14.4 spenning bak ved forsterker når motor går på tomgang. Når jeg skrur opp musikken så faller spenningen ned til 12V ved høye strømtrekk. Jeg prøvde å legge opp egen 8kvadrat jording rett på batteripol uten at det hjalp nevneverdig. Det ligger 21kvadrat hele veien fra plusspol så jeg tror ikke det er problemet heller. Jeg får gå over jording til motor og pluss til dynamo i morgen, men synst det var litt rart at systemet skulle knele så raskt. Er det noen andre fallgruver jeg overser her? Batteriet mitt er et nytt biltema (80-41001) som ble byttet av forrige eier det samme gjelder dynamo. Nå ser jeg at dynamoen er svært liten på P38 2.5, men kan det være den som sliter så fort? Kan ikke tenke meg at jeg bruker mer enn 400watt maks og det er jo ikke mer enn 30amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men synst det var litt rart at systemet skulle knele så raskt."

Jeg la en ekstra feitkabel direkte fra dynamo til batteri for å få høy nok ladespenning. Det er åpenbart noe tap på veien om starteren. (4.6 V8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men synst det var litt rart at systemet skulle knele så raskt."

Jeg la en ekstra feitkabel direkte fra dynamo til batteri for å få høy nok ladespenning. Det er åpenbart noe tap på veien om starteren. (4.6 V8)

 

Det er nok fornuftig å gjøre ja. Jeg gikk over alle koblingene i går og pusset dem og skrudde til igjen. På jordingen oppdaget jeg at de var skrudd mot lakk også så jeg pusset av, skrudde til og lakket over igjen så det ble god jordkontakt der.

 

IMG_3333.JPG

 

Fikk fortsatt de samme problemene med spenningsfall og cut på forsterker når jeg skrudde opp litt. Bestemte meg for å finne frem strømtrekket noe jeg skulle gjort mye tidligere.. Målte 100A strømtrekk ved et bass slag og det er 1200-1300watt.. Altså makset jeg ut forsterkeren helt. Kunne ikke forstå dette ved de lydnivåene det var snakk om.. Før jeg rakk å tenke meg så mye mer om så begynte det å lukte brent elektronikk i hele bilen. Gikk bak til subben og da kom røyken ut av høyttaler terminalen. Filmet også når jeg åpnet opp og tok ut subben :P Teorien min er at det er rust på magnet som har ført til problemet.

 

https://youtu.be/P0bcmv42VIo

 

Så ble det en tur til Bilradiospesialisten for å hente ny sub. På veien der klarte jeg selvfølgelig å bli stoppet av politiet i fartskontroll så det ble en veldig dyr sub.. Kjørte nesten ikke for fort engang, men det var ikke alle som var enige i det. Vel vel med ny sub på samme lydnivå trekkes det nå 3-4 A strøm og når jeg spiller så høyt som jeg tørr trekkes det 6-7A. Spenningsfallet er nå maks 0.2Volt bak ved forsterker så da fungerer ting fint endelig. Nye kassen ble i en passende størrelse også. Bare igjen å få montert alt permanent i bilen nå så er dette på stell.

 

Fikk 1/2 kolli med eksos i dag også. Posten har latt det andre kolliet ligge igjen i oslo siden mandag :( Ser ut som det blir å ta det igjen etter påske :(

IMG_3354.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lagt denne tråden i feil forum kategori kanskje? Kan noen i tilfelle flytte den for meg?

 

I dag har jeg ordnet litt skjult kabelfremføring og montert forsterkerene og 230V inverter på venstre side bak. Har også plassert subben der siden det er greit å ha full tilgang til å legge ned de doble setene bak. Jeg tenkte å montere den litt gjemt på høyre siden, men det er neste umulig å feste den godt nok i siden av bilen til at den blir trygg ved en eventuell kollisjon. Jeg håper det blir godt nok å bolte den fast i seteryggen der den står nå. Da er den "låst" mot setet uansett og det bør tåle vekten av en slik liten kasse tenker jeg.

 

Det var ikke noen gode festepunkter til forsterkerne på venstre siden heller, men fikk bøyd noen alu deler til å støtte greit opp. Jeg skal lage en plate som skjuler denne installasjonen og det er mulig at jeg kapper den til slik at den går frem i seteryggen og "låser" det litt den veien også så det står skikkelig stødt. Blir også en jobb med å trekke subben i lignende "filt" som baggasjerommet er trekt med.

 

IMG_3357.JPGIMG_3358.JPGIMG_3365.JPG

 

Denne stereo installasjonen ble ikke som planlagt i det hele tatt. Det startet med at jeg skulle montere ny radio siden den som fulgte med ikke fungerte. Så skulle jeg bare montere gammelt utstyr jeg hadde liggende, men det fungerte ikke skikkelig lenger så nytt ble handlet inn der også. Lyden ble ihvertfall mange hakk bedre så jeg angrer forsåvidt ikke.

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro :D jeg har også tenkt å få meg en liten sub eller kanskje 2 (på sikt) da jeg ikke har dette orginalt i min P38 <_<:P
Hvordan lukker du opp reservehjulsbrønnen med høytaleren stående der ? :blink:
Jeg er usikker på hvordan og hvor jeg ville plassert det der selv :P
Moro å følge med på prosjektet, den tråden passer jo i Range Rover Forum og i Mitt Prosjekt, men det er jo ikke feil at den er i en Range Rover tråd, så den passer nok bra her ;)
Det er lettere å finne igjen tråden etter min mening om den forblir i Range Rover Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den festes med solide vinkler så går det kanskje å legge ned setet slik at subben blir med fremover. Litt upraktisk, men det er vel ikke så ofte jeg trenger å komme ned dit. Alternativet var å montere den på siden slik at den akkurat gikk klar luken, men jeg hadde vansker med å få festet den godt nok der. Når datteren min sitter i baksetet på høyre siden så vil jeg ikke ha et 30kg prosjektil liggende bak der heller så det ble der foreløbig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass til noe dekk nedi det trange 30'' rommet, da mitt minste dekk er på 31'' :P så jeg tenker muligens å ha sub nedi der, med rist eller noe lignende over, som fyller igjen hullet i luka så sub'n får luft.
Løse gjenstander blir fort katastrofer om man treffer noe hardt nok ja, så det er lurt å få festa det meste løse litt godt :)


Jeg har sett en genial løsning på et annet bilmerke, da en sub ble plassert i felgen på reservehjulet da dypeste del stakk oppover, det var en mindre felg og sikkert 8'' sub.
Resultatet ble overraskende bra og helt usynlig, med mindre man løfta opp den luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilradiospesialisten (ikke for å reklamere altså..) selger hjulbrønn kasser som du tenker på. Det kan nok fungere veldig bra det om du ikke har noe hjul liggende der :) Bare vet at de har siden jeg tilveldigvis så dem når jeg letet etter ny sub, men dette er sikkert relativt vanlig så kan nok skaffes flere steder.

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/subwoofer-bass/reservehjulsbronn/hjul-02-fit-box-17

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/subwoofer-bass/reservehjulsbronn/hjul-01-fit-box-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk installert DAB antenne i dag og tatt meg en prøvetur med bilen igjen for å kjenne etter ulumskheter. Dekningen ble forøvrig bra med antenne montert i frontrute. Monterte den så lavt at den ikke kom i konflikt med varmetråder i frontruten og slipte av lakken så jordplanet på antennen ble bra. Glemte å ta bilde, men er lavt nede til venstre i frontruten. Pioneer har som alle andre klart å lage et ufattelig idiotisk system når det kommer til kanalvalg og kanalleting, men det ovverasker egentlig ikke. Teslaen min hadde også så dårlig system helt frem til en oppdatering like før jul i fjor hvor ordnet det slik at man ikke trenger å tenke på "bånd" eller hva man skal kalle det lenger og bare ser alle kanalene den finner.

 

På testturen så oppdaget jeg at den sliter litt med å finne nivået sitt. Brukte 2min og 3sec fra normal høyde til høy. Den går egentlig raskt oppover, men blir stående å justere i evigheter. Ser også at spessielt venstre bak står å jobber av/på hele tiden. Gikk over med såpevann uten å se noen bobler så mistenker at det er sensoren som gir dårlige tilbakemeldinger. Ser at det beskrives at potmeteret blir utslitt, men at man kan bytte side på sensorene for å bruke et annet potmeter som ikke har vært mye brukt i sitt arbeidsområde og derfor trolig ikke er slitt. Skal prøve å kryssbytte sensorene i morgen og se om jeg kan få kalibrert og forbedret dette.

IMG_3374.JPG

 

Så var jeg under bilen og fikk byttet diff oljene. Så egentlig kurrant ut så vet ikke om det var nødvendig, men nå er det ihvertfall gjort så jeg kan kjøre med god samvittighet en stund til. Bak så var det lenge siden om jeg skal dømme på mengden rust på påfyllingsskruen. Fremme er godt oljet pga lekkasje på en oljetrykkslange (er i bestilling..) så der var det ikke rust. Skal få tatt transfer olje og automatolje også med tiden. Motoroljen blir i samband med bytting av trykkslangen når den kommer. Er litt mye styr å ta alle oljene på en gang og kanskje unødvendig, men jeg har null kontroll på når de ble skiftet sist så tar heller et for mye enn et for lite.

IMG_3383.JPG

 

Eksosdelene kom som sagt fra rimmerbros i går, men selvsagt bare et av to kolli så jeg får ikke montert det :( Mangler midtpotte og ene bakpotta samt monteringssettet. Får håpe de kommer rett over påske da timeplanen i ukene etter påske ikke tillater noe særlig bilskruing og jeg kunne tenkt meg å få denne "veiklar" før det.

IMG_3384.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er set flexibend på ditt? Reagerte litt på at det er det på eksosen som står på bilen i dag, men ikke på det nye. Når jeg sveiser selv bruker jeg å hive inn et flexirør på vei ned fra turbo. Noen erfaringer med å kjøre uten? Er ettermarkeds eksos så godt mulig det originale har bend for alt jeg vet ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flexi på noen av mine biler og ikke var det på det nye anlegget jeg kjøpte heller :huh:
Jeg vet at man kan få det til disco 1 300tdi men har ikke sett det på P38 :)


Det fremre røret er litt pain å bytte uten løftebukk :lol: har kappa det av og sveisa det på tidligere og jeg tok ned girkasse traversen sist jeg tok ut det fremre røret ;)
Det er sykt trangt å få vridd den ut og inn ^_^ lykke til, det er litt lettere med løftebukk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så ble det gjort lite på bilen. Det var opplett for en gangs skyld (for de som bor på vestlandet så vet de at vi bruker å heise flagge på disse dagene) så jeg tok en liten service på beltedrevene på minigraveren. Siden P38 okkuperer garagen så ble det arbeid ute i grusen :S

 

IMG_3393.JPG

 

Omtrent akkurat når jeg ble ferdig med den så ringte naboen. Da fikk han ikke start på sin gravemaskin som var kommet opp i et hogstfelt. Jeg var selvfølgelig ikke vanskelig å be når dette var en veldig god mulighet til å få testet P38 på en vei som normalt sett vi kun bruker traktor/gravemaskin på. Mye brattere enn det ser ut som på bildene.. Ble overasket over hvor greit den tok seg opp på standard gatedekk. Slenger ved litt bilder derfra også selv om det ikke akkurat er P38 mekking.

 

IMG_3404.JPGIMG_3405.JPGIMG_3407.JPGIMG_3408.JPGIMG_3409.JPGIMG_3410.JPGIMG_3411.JPGIMG_3413.JPG

 

I dag byttet jeg olje på transfer kassen så nå er den også klar for noen mil til. Har vel egentlig bare dullet med disse oljene for å få en status på at det er gjort samt at jeg ikke har deler til å begynne å rette på feil enda. Håper på å få 3-4 pakker i neste uke så jeg kan begynne å få rettet litt på feilene som er avdekket og ikke bare dille med forefallende vedlikehold selv om det også er viktig.

 

Et lite spørsmål. Når jeg var på tur i går kjørte jeg med lavserie inne. Fikk litt "knepping" ved mye rattutslag som hørtes ut til å komme i fra venstre hjul forran. Er dette normalt når man ligger i lavserie med sving? Hørtes nesten ut som noe plast som tok borti hjulet. Hadde den på bukk i dag og sjekket over og jeg kan ikke se/kjenne noe galt forran. Snakket med en annen som har P38 og han har samme lyd på sin i lavserie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye som lager en slik lyd. Litt avhengig av dekk størrelse, så kan hjulet ta i skvettlappen foran eller radiusarmer ved full sving.

Det jeg ikke tror, er at det skal ha noen betydning av om du er i Lavserie eller ikke.

Det gir rett og slett ingen mening, utvekslingen skjer jo i transfer kassen, derfra og frem er det jo ingen endring i H eller L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke gir noen mening å relatere det til lavserie, men det er kun da jeg har fått frem lyden. Mulig jeg ikke har kjørt den i "vadehøyde" med full sving så kanskje det er noe der. Skal prøve litt mer når jeg får på alle delene som er bestilt. Er ikke lett å høre "detaljer" når bilen i praksis ikke har eksos :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen å fremprovosere lyd, men nå får jeg det ikke til lenger. Mulig det hang en grein eller et eller annet inn i hjulet da. Var jo på grov traktorvei som ikke var ryddet så ikke helt utenkelig.

 

Jeg fikk eksosen i dag så byttet den før middagen. Fort gjort når man ikke trenger verktøy for å demontere den gamle :D Var helt rustet over alt. Ble mye stillere nå som det ble tett. Men kan noen med original eksos se om de har eksosoppheng i gummi rett forran katalysatoren? Jeg hadde det på det gamle eksosanlegget, men nå er det ingen eksosoppheng før midtpotta. Var ikke det litt merkelig?

 

Jeg fikk heller ikke bort klunkelyden som jeg var sikker på var potta som lå mot kryssrøret på ramma. Når jeg jukker bilen på hengerfeste så klunker det og om jeg kjører på grov pukk/grusvei så klunker det mye bak også. Er det noe innfesting som ikke vises godt bak som kan lage slink lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme klukkelyd. Når jeg hopper på hengerfeste kommer lyden. Denne forplanter seg opp i karosseriet. Høres egentlig ikke hjuloppheng relatert ut. Jeg har egentlig mistenkt eksos, bensintank eller noe annet. I går løsnet jeg imidlertid nedre feste på dempere, da ble lyden borte. Fire nye dempere er på vei fra UK så får vi se om det blir suksess.

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme her etter tips på p38 Facebook gruppa og det ble stilt. Bare ene bakre som var defekt, men bestiller meg fire nye tenker jeg. Kav utslitt når jeg prøver å skubbe den inn/ut så det er på tide med et bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Terrafirma TF125/126 til250kr :P Man kan jo rett å slett ikke gjøre rare bomkjøpet når et sett dempere koster mindre enn en tank diesel. Må da uansett bli bedre enn de som sitter på. Tok med filtersett til autokassen og et varmeskjold til ene høydesensoren forran også når jeg likevel bestilte. Håper på å være i mål med det jeg kaller "kjørbar" bil når dette kommer på så jeg kan ta en pause i fra vedlikeholdsskruing :) Var klar over at jeg fikk meg noen timer i garagen når jeg kjøpte den så kan ikke klage egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brått oppussingsprosjekt i huset så bilen står urørt selv om Island4x4 har levert en pakke med bremsedeler, blend motorer og mye annet snacks. Håper det blir litt tid til helgen igjen så jeg får montert alt det pluss demperne som er på vei. Gleder meg til å kunne ta den i bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...