Gå til innhold

Snøfreser til Traktor


Klusenhusen

Anbefalte innlegg

O allmektige forum.

 

Etter nok en lang, kald og snørik vinter så er jeg drittlei.

Bruker over 3 timer på å måke veien og gårdsplassen med ATV og liten freser.

 

Jeg har en Fiat traktor på 45 hester, og skal kjøpe snøfreser til denne.

Jeg regner med at jeg skal ha en brukt, og forsøker å følge med på finn, men er helt ukjent med disse produktene.

Hva er bra, og hva skal jeg holde meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grove trekk er det snakk om to ting: V-fres og totrinnsfres.

 

Ein v-fres er rimeleg(are) og fungerer fint på tørr og/eller laus snø. Blir det vått og klabbete får ein ikkje snøen inn til vifta, det berre stappar seg igjen.

 

Totrinnsfresen tek til gjengjeld alt, men er større, tyngre og mykje dyrare.

 

Eg har ingen av delane :rolleyes: , sidan den eine blir for dyr og den andre ikkje virkar her halvparten av tida.

Derfor har det mykje å seie kva slags vinter du har der du bor.

 

Pass på at den du kjøper blir levert med det du treng av akslingar, boltar og hydraulikkslangar, sidan det kostar ein del å kjøpe laust.

Eg vil og anbefale å kjøpe ein med hydraulisk styring av tuten sidan det gjer alt so mykje lettare.

 

Edit: Eg har ikkje nemnt noko om merke og slikt fordi eg:

1) ikkje veit nok om det til å kunne gje skikkelege anbefalingar

og

2) eg er usikker på om det til ditt bruk ikkje berre er best å sjå bort frå merke/modell og finne ein som ser fin ut til rett pris, om du forstår. Du skal jo ikkje drive entrepenørdrift? ;)

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"finne ein som ser fin ut til rett pris,"

 

Det er det jeg har gjort på alt utstyret til nå, men hadde vært greit å vite hvis noen som hadde peiling kunne guide i riktig rettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gå litt lengre enn Radovan jeg da; har drivi som snøbrøyter snart i 15 år med diverse egen, lånt, leid og som ekstrasjåfør:

 

til hjemmebruk blir ( som regel ) en totrinnsfres veldig unødig dyr.

Er det klabbeføre, kan det være et alternativ å dytte til side snøen, og frese den vekk når det blir litt kaldere ( tidlig på morningen dagen etterpå ? )

 

Se litt på vekta. Tung fres = solid, tåler mer håndtering. Du nevner hk-antallet på traktoren, og da er det mindre freser som gjelder.

 

Personlig ville jeg leita etter en Dalen 278 eller Orkel S2000. Orkel 86 med to utblåsningsrør er flott til store snømengder og f.eks kjøring av vei, siden den har dobbelt sett utløp, men bør ha 80 hester for å virke skikkelig. I tillegg er den veldig håpløs i kram snø. Orkel er generelt veldig solid dimensjonert, uten å være for klumpete.

Tokvam er veldig gode i kram snø, men jeg er usikker på de som er laget for mindre traktorer. Har kjørt endel Tokvam 2450 siste 2 årene, og denne trenger 120hester for å gjøre godt arbeid i mye snø, veldig tungdrevet pga alt krimskrams som skal snurre rundt.

 

Gamle 2 trinnsfreser fra f.eks Sektura kan være billige, og det er det en grunn til. Girkasser, vendekasser, kjededrift osv osv. gir mye deler som kan gå i stykker. Og som går i stykker.

 

Mitt beste tips: enkel V fres, med rette vegger, gjerne Norskprodusert. Dalen, Tokvam og Orkel blir sjelden helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du bruke fresen når det er litt kramsnø er det bare Dalen som gjelder. Den krever også mindre kraft fra traktoren enn de andre. Orkel-81 burde vært levert med dynamitt.

 

Jeg har hatt 22stk snøfresere opp igjennom tiden og mener alle andre merker er bortkastet.

 

Gå for dalen 277 med 2 tuter, den tar kramsnøen best. Sørg for at fresen er nymalt hver eneste høst, men ALDRI bruk bangallakk, Snøen fester seg i den! Husbeis og trønderrødt er tingen for at snø skal slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 22stk snøfresere opp igjennom tiden og mener alle andre merker er bortkastet.

 

Hjemme har vi hatt EN snøfreser, Orkel 81 med dobble tuter.

 

Kjøpt godt brukt for 14 år siden, går som ei kule enda.

 

Så får hver enkelt finne ut hva som er best, av å måtte ha EN freser eller 22.. :lol::lol::lol::lol:

 

Enig i at Orkel 81 krever MYE mer kraft enn Dalen 278, men så er utkastervifta dobbelt så stor også.....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalen har ikke så tverre sider som andre freser. Dette gjør at snøen lettere kommer inn i vifta. Derfor er dalen bedre.

 

Jeg ville ikke fornærme folk med andre fresere, men dalen er i en annen klasse, Basta :)

 

 

Forøvrig er det lurt å sjekke llmenntilstanden også. Lagrene bør du ta en titt på. Det bakre lageret har en tendens, om det ikke blir påpasset, til at settskruene på lageret løsner slik at akslingen går rundt i lageret. Sjekk dette.

 

Slitestål bør ikke være utslitt og mekanismen på lukene bør gå lett. Slagerne og vifta skal være hele og rette.

 

Eikmaskin kan ha innbyttefresere på lur, ofte mye billigere enn det private markedet. Kraftoverføringsaksel koster fort 2000,-kr og fint om dette følger med på fresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vifta 1 1\2" smalere enn andre.

 

Også er orkel-fresen dobbelt så tung, så den skraper MYYE bedre, og så har den bærende konstruksjon ytterst på V`en,s å man ikke lager spissplog av den med EN gang men butter i noe som sitter fast... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er redd dere har glemt Tokvam. Jeg har hatt Tokvam v-fres og 2-trinns, og har prøvd div annet.

Men jeg holder meg til Tokvam. ;)

Det gjør vel minst en av de tidligere debattantene i denne tråden også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hva skal jeg holde meg unna?

 

Orkel.

 

Støtter Lafterolf her. Orkel har lagd mye rart opp i gjennom årene, og de gamle snøfreserne kommer inn under kategorien RART. :blink: .. Ubrukelige. Fungerer greit som motvekt bak, til pynt i redskapshuset eller aller helst som forankring på flytebrygger.. Ja jeg har desverre hatt gleden av å eie en Orkel fres :angry: , heldigvis et kortvarig bekjentskap..

 

Dalen 278 er en kurant liten fres, litt "stivt" priset til tider, men fullt mulig å finne til en god pris, men dette er også en v-fres med de begrensinger som nevnt i tidligere innlegg. Fordelen med Dalen er att "begrensingene" inntrer på et noe senere tidspunkt. Jeg kjører med en 978, som er en slags "storebror".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med sånne tråder, har hatt samme fresen i 28 år (Var mulig litt ung til å begynne med). Kun byttet sikring noen ganger aldri vasket eller malt. Freser stakittgjerde fint men sliter litt med gjerdestolper (det var ikke meg). Sleper den rundt med en 45 HK 4 wd traktor med kjetting på alle hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hadde v-fres til å henge bakpå trepunkten. Hadde. Tror det var en Orkel.

 

Her i Mossemarka er gjerne været slik at det er kuldegrader og snøvær frem til ca kl 5-6, deretter slutter det å snø og kl 9 er det mildvær.

 

Du har altså en luke på 2 timer der de bakmonterte v-fresene funker. Da gjelder det at du er våken og at traktoren starter.

 

Da jeg ble lei av å time morgenene så perfekt, gikk jeg over til bakmontert skjær. Det passet bra til de reliativt beskjedne snømengdene her i Moss.

 

...nå leier jeg inn et kommunalt foretak. Har perfekt vei hele vinteren, brøytet, strødd etc.... det koster ca to tusen i året(de tar timebetalt og veien min er bare 400m), og traktoren får gjøre andre ting eller hvile.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur egentlig eg dropper heile freser tankegangen.. Etter å ha lest tråden her så skjønner eg at V fres ikkje egna seg til mitt bruk da den snøen som kjem gjerne er våt/tung.

 

To trinns fres er jammen ikkje billige heller.

 

Men eg må seie at når eg søker info om redskap/traktor havner man fort inn på dette forum. Må være et breidt spekter på kunskapsnivå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...