Gå til innhold

Har fått maur innendørs. Trenger sårt noen råd.


Torsen

Anbefalte innlegg

Dette er av den sorte typen jeg kaller "sukkermaur" Jeg har lagt ut såkalte lokke-bokser og flere dråper med Nippon dråper rundt i leiligheten. Jeg bor i 1 etage på bakkenivå. De kreperer rundt om kring, men det kommer flere. Dette har pågått i 3 uker og de blir ivrigere etter som varmen stiger. Jeg finner heller ingen svermeplasser. De er bare sporadisk rundt i kåken. Har også sprayet med gift langs grunnmuren på utsiden. Ingenting hjelper.

 

Noen som kan hjelpe før jeg klikker? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende du har fått bol i isopor/styrofoam-markisolasjonen om boligen er på bakkeplan?

Er det enebolig eller borettslag? Det kan ofte være enklere å høre med fagfolk via evt. forsikringsselskap om problemet eskaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme utfordringer her og. Berggrunn med delvis jordfylte sprekker, generelt tørr grunn pga tynt jordlag. Har lagt merke til at de liker seg spesielt godt i trestubber. Stubbene dynkes godt med Nippon et par ganger på forsommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problemer i blokk for 10 år siden. Jeg bodde da i 5 etasje og fikk en hel haug inn mellom betonggulv og gipsplate. Løsningen min ble å tette med silikon og sende problemet videre til 6 etasje :rolleyes:

 

Ellers må man vel finne ut hvor de kommer fra og drepe tua, eller kutte av mattilgangen de vil til så de må gå et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Bayers maurpulver. Helt konge! Kan også blandes med vann og dusjes ute. Maurene dør raskt og effektivt. Pulveret tar de med seg og deler.

 

Har prøvd "alt annet" og dette er det eneste som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tretjære er effektivt om man har maur som går i husa. Ofte kommer de inn gjennom småe dørsprekker eller andre plasser. Ta en pensel og mal en stripe under døra med tjære og de skygger raskt.

 

Har du mye maur er det sannsynlig etablering av større saker.De har Dronning, og er hun inne blir det tøffere å kaste dem ut. Skadedyrbekjempere finnes og har bedre erfaring med problemet. Finner du bolet selv er det bare å lempe dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmaur i eller inni hus/vegger er en sikker indikator på at det finnes en fuktskade enten i vegg, i bunnsvill eller rundt vinduer. Mauren søker råteskadede fuktige omgivelser for å etablere bol/tue. De vandrer fra kolonien og videre inn i huset på jakt etter sukkerstoff. Å drepe mauren på utsiden av bolet er fånyttes for å bli kvitt maurene. Det må benyttes åte som mauren så forer dronningen i kolonien med. Først når dronningen har abdisert så forsvinner mauren

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. skaffe en tamm maursluker, som alternativ til hund???

Hadde samme utfordring på ein hytte for nokre år sidan. Men der fant vi tua, og gav rikelikt med "maurkverk" som innflyttningsgave...

Gudd løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Bayers maurpulver. Helt konge! Kan også blandes med vann og dusjes ute. Maurene dør raskt og effektivt. Pulveret tar de med seg og deler.

 

Har prøvd "alt annet" og dette er det eneste som virker.

 

Jeg har også brukt dette produktet, med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem Nippon og det du får kjøpt på apoteket/butikken, det funker ikke... Hadde kjellerleiligheten full av den maurtypen du har (små sorte) og prøvde alt av kommersielle midler jeg fikk kjøpt på apotek/felleskjøp og nærbutikk.

 

Til slutt fikk jeg med en liten sprayflaske med middelet som Rentokil bruker og det tok knekken på dem uten problemer. De kom aldri tilbake.

Rentokil vil normalt ikke selge slike skvetter, ettersom det sannsynligvis krever noe sertifisering for å bruke det. Uansett var det det eneste middelet som funket. Det trengs bare sprøyting langs lister og mulige "innrykksakser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med små svarte maur på torpet i Sverige.

Tipset fra naboen var å bære inn to bøtter med skogsmaur og helle ut på gulvet.

De tok livet av de andre før de dro til skogs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver vår heller je tyve liter med parafin rundt grunnmuren. Hagesprøyte med spredetut. Hadde stokkmaur for noen år siden.

 

Det er en sikker vinner rundt en bygård på Grünerløkken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En av mine venner,som nå har prøvd å bosette seg i isoporen under garasjen.

Makan til aggressiv maur har jeg aldri opplevd.

Fikk jaget dem ut av huset for noen år tilbake,og da dukket det plutselig opp en koloni i det nyoppsatte uthuset til naboen.

Det er håpløst å finne hovedreiret og,da det er svært mange stubber rundt her,og sikkert nedgravd tre,stubber også.

Maurgift kjøpt på Ebay fra USA er dem svært glad vi. Dem henter "mat" på harde livet nå,så får håpe dem tar med litt til hovedtua og. :)

 

600689_10150887078485849_1558847820_n.jpg

Endret av Boer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ikke vært rundt huset de siste årene,og det blir sprayet jevnlig under og rundt grunnmur.

Man må passe på hele tiden i dette området.Om det ikke er fuktig treverk,fuktskade,så går dem på isoporen.

Hadde skadedyrsfirma for mange år tilbake,og det hjalp ikke stort.

Advance Carpenter Ant bait fra USA fungerer bra,det tar dem med så det suser etter.

Hadde forsøk med en haug åte kjøpt i Norge og en haug med dette fra USA, i fjor,når naboen ble angrepet.

Haugen med Carpenter Ant bait ble bært bort i stor hastighet,og det kjøpt i Norge var ikke rørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...