Gå til innhold

Vinsjefanger godkjent?


Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det. Hvis fangeren har noe som helst innebygd lyktebøyle/kufanger osv. går det under direktiv 2005/66/EF om Frontalt Beskyttelsessytem. Da må du enten ha typegodkjenning fra importør eller TUV papirer. Denne tviler jeg på har noe av det.

 

Alternativ fremgangsmåte er å kjøpe eller lage en modulær fanger utav noe lignende.

Fins vel flere fangere som er rene rørfangere uten noe over og under. Dette skal du kunne få godkjent som en ren erstatning av originale fanger. Men du er fortsatt avhengig av at du er go til å argumentere, skrive bra søknad og dokumenter så mye du kan.

 

"Når det gjelder støtfangeren, så er det § 14-1.Generelt om karosseri og lasteplan

Direktiv 2007/15/EF."

 

Les deg opp og lever en god søknad med bilder.

 

 

Så kan du montere en steering guard som ikke er festet til fangeren.

Hvis du absolutt må ha lyktebøyle så kan du lage noe modulært med noe braketter og lignende, så kan du skru bøylen av og på som du vil. OBS: Statens Vegvesen tar masse bilder, så da blir fangeren strengt tatt ulovlig hvis du kjør endringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med a-bar er jo greit da folk kan sitte fast i dem om de tilfeldigvis sykler og treffer fangeren :blink:
Det finnes andre muligheter for å feste lampene på en A-bar da :lol:
Men det med at plate under fangeren ikke er lov var jo litt rart da, er det bedre å treffe styrestaga og bli hengende imellom de da :huh:
Den plata på bildet har jo litt mange større hull :lol: om vi skal tenke firkanta på det ^_^

Det kan jo hende du får godkjent denne typen fanger :)
https://www.firstfour.co.uk/defender-shadow-tubular-winch-bumper-without-a-bar-for-superwinch-husky-with-swivel-recovery-eyes.html

gallery_32566_958_17943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fikk godtatt (IKKE GODKJENT) samme fanger som den du viser til "Land Rover for alle penga" hos mitt lokale tilsyn. Under forutsetning om at jeg enten "pakket inn" rullene, eller gikk for tau/plateløsning (kunne ikke ha noe utstikkende). 

Møtte opp til en uformell prat, og hadde med flere bilder av ulike og uorginale winch-fangere (med og uten lyktebøyle) som tidligere har vært godkjente på biler.

De klappet meg på skulderen, skrøt av bilen og sa de ikke ville skrive det inn i vognkortet, med det var ellers greit for dem. 

Kjører uten fanger nå da den er inne til sandblåsing og ny pulverlakkering ;-)

 

Lykke til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her med TP4x4 fanger til Disco 2. De ville ikke skrive i vognkort og ønsket godkjenning iht 2005/66/EF.

Kjapp email til Biltilsynet sentralt med spørsmål om winch fanger og fikk svar at de kommer in under støtfanger direktiv....

viste kopi av email til lokal tilsyn og de aksepterte det, men skrev ikke fanger i vognkort. Men purringer om å vise

bilen og begjæring om avskilting stoppet også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spesielt at ingen vil ta ansvar,men bare dytte godkjenning over på alle andre.

Og til syvende og sist er det bileier som får evt. problem ved uhell og kan ikke skylde på noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Kjøp fangeren og mal bilen gul,vegvesengul.Da får du brøytejobb,tvert.

 

He-he...likte du den ikke Gaute!?

Ser poenget ditt.

Kommer ikke til å kjøpe denne..heller. Til det har jeg ikke nok drive til å bruke tid og penger på dette, men drømme kan man heldigvis, uten at det koster noe. 

Det jeg egentlig skulle hatt enda mer av er lys. Og helst foran på bilen. Liker ikke så godt det som er opp på taket. Blir for mye skinn og lys på panseret er den lille erfaringen jeg har opplevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger den fangeren så mye lavere er de " andre "? Den skrår jo godt opp foran fram hjulene, så det er ikke sikkert angrepsvinkelen er noe dårligere enn vanlig. Synes dette var en nokså tøff defender jeg. Ser jo også at det står V8 logo på den. Så absolutt en bil etter min smak. Ordentlige rocksliders er det jo også montert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...