Gå til innhold

Oljelampe lyser RRS 2007 3,6 V8


BergeBorge

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt RRS, med helt ny motor. Kom fra Stavanger, men nå etter noen dager starter oljelampen å lyse, peiler oljen og ser at det er under MIN. Fyller på 1 liter, og lyset forsvinner, men fortsatt viser det såvidt på MIN. Fyller på 1/2 liter til, men da kommner lyset på igjen. Nå er nivået helt på MAX, kan det være at det lyser for at det er for mye olje på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. Som regel er det vel oljetrykk som skal sørge for at oljelampe slukker.

Årsaker kan være så mangt, alt ifra alvorlige feil, til småfeil, bør feilsøkes FØR motor startes, jeg ville kontaktet selger/forhandler/bilhjelp og evt. fått hjelp i en tilsvarende situasjon.

Kjenner ikke biltypen overhodet, men håper du finner ut av det og at ingenting er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt NY motor? Kan jo være så mangt. Litt uflaks, så kan jo pumpen ha skjært seg ifm første oppstart... skulle være en enkel sak å feilsøke på et verksted. Kjøre motor på starteren uten "tenning" eller tilførsel av diesel på dysene, å se at det lages trykk. Hvis det er en mekanisk pumpe må den ha diesel så den ikke skjærer seg.

 

Best case så er det en dårlig sensor eller en annen bagatell. Husk at den motoren er på samme lest som 2.7 tdv6. Smøring er viktig uansett.

 

Kjedelig sak i julestria, men det løser seg nok ?

 

Lyser nok ikke for for mye olje nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig skummelt, du må ikke la motoren gå med lys for oljetrykk. Ikke i 1 min engang. Klarer du ikke løse det på gårdsplassen der du er, må du frakte bilen på flak / bilhenger til verksted for å undersøke saken.

 

Rødt lys betyr at ventil løftere og kamaksel samt veivakselens hovedlager ikke får oljesmøring, med 800-1000 omdreininger per minutt vil du havarere disse delene på minuttet. rådene er delvis plask smurt og vil kanskje tåle noen minutter til. Så ikke prøv å kjøre til nærmeste verksted - er nå mitt råd.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var klart så var dette det jeg mente med lever til verksted. Den må fraktes.

 

Joda skjønte det, ville bare understreke betydningen av oljelyset ;) .

 

Mange tror nok at det bare varsler at det er litt lite olje på motoren, men det er ikke alltid ett nivå lys.

Det er som oftest ett trykk lys. Det betyr at når lyset kommer på så sendes ikke oljen gjennom alle de kanalene inne motoren som tilfører de forskjellige delene med olje smørning.

Dermed kan du omtrent ikke kjøre i ett minutt engang. Derfor sier jeg, får du akkurat det lyset i trafikken - ikke kjør til nærmeste busslomme, skru av tenningen umiddelbart, trå inn klutsj eller sett i nøytral og rull videre, så kan du styre ut til siden av veikanten.

 

Det var bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du er inne på noe, men jeg tror nok de fleste lyser for trykk. Det finnes jo de som måler nivå selv også, men det er nok ikke så vanlig. Fant det på panseret g vogn med v8 på jobben da vi hadde det ?

 

Tilbake til topic. Jeg ville flaket til verksted om jeg ikke kunne stille diagnosen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mange gode innspill, heldigvis så forsvant lyset når bilen hadde stått en natt... i mellomtiden har mye skjedd... lufttank var lekk og skiftet, kompressor skal byttes da den har sprukket lokk og som om ikke det var nok, så feiler nå håndbrekket, blinkende lys... Her håper jeg noen har gode råd....


Mange gode innspill, heldigvis så forsvant lyset når bilen hadde stått en natt... i mellomtiden har mye skjedd... lufttank var lekk og skiftet, kompressor skal byttes da den har sprukket lokk og som om ikke det var nok, så feiler nå håndbrekket, blinkende lys... Her håper jeg noen har gode råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...