Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg endelig har fått defenderen inn i verkstedet så tenkte jeg det var på tide med en liten prosjekttråd. (måtte få fiksa en minitraktor som mistet oljetrykket sitt først..) Så får vi se hvor dette bærer hen. Den overordnede planen for bilen er å benytte denne på islandstur. Jeg og madammen har vært en runde rundt på island før, og har veldig lyst til å ta turen tilbake med eget kjøretøy. Taktelt har vi allerede, og det er plenty med plass på takgrinden på denne

 

2015-11-17 18.08.21.jpg

 

Selv er jeg førstegangskjøper av Landrover, og så langt har dette forumet vært flott. (har hatt en egen tråd om noen av problemene jeg har med bilen). Ormen ble handlet på senhøsten i fjor, prøvekjørt og ting virket bra, foruten vanlige feil som rust i dører osv. Ramme er meget bra såvidt jeg har klart å finne ut av, så jeg tror selv at jeg har et bra utgangspunkt. Only time will tell. Desverre så ble bilen ganske fort syk, med diverse problemer. Den døde og nektet å starte hvis den sto med mindre enn halv tank over natten, og bestemte seg også for å bare dø på motorveien, noe som har ført til 2 berginger så langt. Dog har den alltid endt opp med å starte igjen etter påfyll av diesel og grundig lufting. sammen med toppakning så ble dysetettinger skiftet på verksted så dette skal i utgangspunktet være i orden.

 

Forrige eier har fått byttet toppakning, dieselpumpe og dieselfilterholder på bilen før jeg overtok.

 

En liten diesellekkasje som jeg observerte rundt dieselfilteret viste seg å være en fiiin sprekk i et dieselrør (trykkrøret til motoren) der dette røret er skjøtet i nærheten av dieselfilteret. Da dieselrørene viste seg å være temmelig sprø og vise tegn på alder har jeg bestemt meg for å bytte ut alle rørene. Samtidig tok jeg ut pumpe osv for å inspisere litt. Helte ut dieselen av filteret igjennom en klut, men fant ingen tegn til at det var snakk om noen forurensning av dieselen på noe vis

 

2016-01-27 22.17.07.jpg

Verkstedet mitt virket plutselig litt lite gitt.

 

2016-01-29 14.25.30.jpg

Forrige eier har laget inspeksjonsluke til dieselpumpe, noe som er meget praktisk, men jeg var ikke helt fornøyd med hvordan det var tettet etterpå, så her skal jeg finne på en egen løsning av noe slag. Forslag mottas.

 

2016-01-29 14.25.47.jpg

2016-01-29 14.25.51.jpg

Synder nummer 1: Her har vi en nesten helt ny filterholder fra LR, hvor returventilen har blitt dytta på plass uten at Oringen har vært på riktig sted. Oringen var derfor revet av som du kan se på bildene. Lurer på om en av Oringene jeg har liggende passer eller om jeg må bestille inn en orginal erstatning.

 

2016-01-29 14.25.56.jpg

Dieselpumpa ser for meg ut til å være en no-name brand variant av et eller annet slag. Det er i hvertfall ikke et eneste merke eller nummer på den noe sted. Jeg antar disse skal være merket med noe hvis de er OEM? Er det ikke VDO som lager dette for Landrover?

 

Fortsettelse følger..

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått skrudd litt, men jeg klør meg litt i hodet når det gjelder den ene returventilen i filteret, den som hadde en defekt O-ring.

Luftereturen (den lille hvite plastproppen) er jo grei nok, den skal jo på uttaket for luftreturen til tanken igjen. Men den ene enveisventilen? Denne satt i hullet for returen fra motor, er dette korrekt? jeg hadde antatt at denne skulle stå på lavtrykks fødesiden fra tanken. Det virker som om ventilene i filterholderen min sto riv rav ruskende galt, og jeg sliter litt med å finne dette igjen i delediagrammene. Se eventuelt bilder under..

 

2016-01-29 21.26.43.jpg

 

Ellers 1 stk TD5 drivstoffsystem lagt ut på benken slik det er i bilen, hvis noen skulle ha behov for bilder av slikt:

2016-01-29 21.26.17.jpg

2016-01-29 21.26.55.jpg

2016-01-29 21.26.11.jpg

 

 

Og til sist: Synderen bak diesellekkasjen jeg hadde:

2016-01-29 21.51.36.jpg

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for lovord om garasje :) Hadde vel ikke trodd at jeg skulle få mer oppmerksomhet rundt garasjen enn bilen på et LRforum :)

Tur rigging blir det ja, det er allerede montert doble batterier i bilen, men systemet er koblet opp på tvilsomt vis. Noen har hatt de rette ideene, men ikke helt fått det til. (er elektromann, så jeg er pirkete på slikt) Men først må'n gå.

Fikk skrudd litt mer i dag, og montert alle dieselrør nye. Alle ble montert med tape foran på alle koblinger for å unngå rusk, og blåst reine med trykkluft før montasje for å være på den sikre siden. Jeg konkluderte også med at ventilene i filterholderen skal stå på følgende vis:

2016-01-30 10.17.28.jpg

Etter diverse lufting så fikk jeg start på'n, men det skulle MYE til. kjørte luftingen mer enn 10 ganger, hjalp til ved å åpne litt her og der mens pumpa gikk (motor retur ved filteret), og til slutt ble det liv. Men selv begynner jeg å bli litt usikker på pumpa. Den lager endel lyd, men jeg er usikker på om det er forårsaket av luft, eller om den skal være sånn. mangler referansepunkt kan du si. Kan noen komme med en uttalelse om lyden på pumpa i klippet under? Dette er etter at jeg fikk start, har rygget den ut, og latt den stå og gå et kvarter med snuta nedover for å hjelpe på luftinga. pumpa skal jo være ny, men det betyr ikke at den ikke kan være et feilprodukt..

Nå er det ut på prøvetur med 2 stk ekstra batterier i bagasjen og en jerrykanne med diesel. Hvis den stopper på ny håper jeg at jeg får liv i'n igjen, hvis ikke blir det berging nummer 3... -Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, prøvetur gikk greit, ingen feilslag der. Men jeg tittet litt nærmere etter på det elektriske og fant ting som førte til at den ble satt inn i verkstedet igjen med øyeblikkelig virkning. Det har vært mye utstyr i bilen på et tidspunkt, og det er derfor mye ekstra ledninger og dårlige ledningsføringer. Dette skal fikses på før bilen brukes. Jeg har lite sans for løse umerkede releer og slikt som i bildet under..

 

2016-01-30 16.59.51.jpg

 

Her er det under 2mm mellom + usikret fra batteri med 35 kvadrat kabel og den vingemutteren. Ikke noe jeg har noe særlig lyst til å ha rett under bakenden mens jeg kjører. Så det tok kun kort tid så så interiøret slik ut:

 

2016-01-30 18.11.18.jpg

2016-01-30 18.11.26.jpg

 

Skal gå over alt av ekstra kabler og finne ut hvor mange av de jeg trenger. pluss bli kvitt noen gjennomføringer av typen "åpent høl med ducttape rundt"..

 

Forøvrig så er disse bilene morsomt enkle å demontere, lite dilldall. Dog er det også første gang jeg har sett behovet for å rustsveise interiørdeler..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man vært en tur eller to ut i garasjen igjen.

 

Fant ut av hvorfor ekstralysene fungerte etter hensikten. Releer har ikke veldig godt av å bo åpent i motorrom, og skal flyttes til under passasjersetet. Samtidig var det 4 kabelskjøter på veien til releet, noe som heller ikke hjelper.

 

2016-01-30 23.03.42.jpg

 

Som nevnt så hadde en tidligere eier hatt veldig riktig ide når han bygde ting, som for eksempel separat forbruksbatteri, egen sikringsboks for dette plassert sammen med de andre sikringene under passasjersetet etc. Jeg rydder for det meste opp i ting som taggete hull som tygger på kabler etc. En annen ting var at også slikt som ekstralys og ryggekamera gikk på forbruksbatteriet, og du måtte skru dette av og på med hovedbryter ved bruk. Noe som ikke var helt praktisk.

 

Så jeg endte opp med å dele opp sikringsboksen, den ene har permanent tilførsel fra startbatteriet, mens den andre er matet fra forbruksbatteriet. Jeg fant ut at den orginale sikringsboksen i disse bilene faktisk har et par ledige sikringer. så litt mikking, og jeg fikk lagt til en kabel til i den orginale connectoren, i steden for en egen kabel til batteriet, og enda en sikring liggende løst i batterikassa. sikringer er kjekt, men de må også være mulige å finne ut av når du står langs veien og noe har svikta. og da er det greit at de er enkle å finne og godt merket. Merking var fullstendig fraværende i alt ekstraopplegget i bilen, desverre.

 

Etter litt utmåling med multimeteret så fant jeg ut at sikringen merket "spare" under går ut på en 7,5 mm flatstiftkobling under. Dette er naturligvis en veldig uvanlig dimensjon, men jeg hadde tilfeldigvis 1 av denne liggende i boksen med koblingsdupeditter. så en kobling og litt lett frisering av connector senere så passet denne fint, og låste seg på plass.

2016-02-01 21.35.50.jpg

 

2016-02-01 21.36.10.jpg

 

2016-02-01 21.38.53.jpg

 

2016-02-01 21.46.05.jpg

 

2016-02-01 22.16.12.jpg

Oppdatering av kursversikt. Enkelt når man holder på, uunnværlig når man står og klør seg i hodet og en sikring har gått.

 

2016-02-01 22.11.09.jpg

Ny plassering av ekstra sikringsholdere. Tidligere sto disse vridd 90 grader, slik at den ene boksen var tilgjengelig, men nummer to var innunder lokket på boksen. Dette gjorde det umulig å komme til sikringene (noe jeg fant ut av når jeg sto langs e18 og prøvde å finne ut av hvorfor bilen stoppet.) Dette skal derfor endres på slik at sikringene faktisk er mulige å komme til.

 

Fant ellers ut at jeg får til nøds på plass et 100AH startbatteri sammen med forbruksbatteriet under setet. Det gjenstår bare å få laget en festeanordning av noe slag. Når jeg fikk bilen var desverre startbatteriet løst inni kassa..

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert, over garasjen og jobben du gjør med bilen. :) Du fant vel årsak til stoppen i råtten drivstoffsystem... Imponerende hvor mye du får til å skrive, med bilder og alt!! Du er ikke bare elmann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for positiv respons :) Det virker helt klart som om ryktene rundt miljøet som eksisterer rundt disse bilene stemmer. Flott med slike kanaler, spesielt for slike som meg som akkurat begynner med en biltype.

 

Detaljer? ja... noen har kanskje kalt meg detaljfokusert tidligere, i hvertfall på enkelte ting :)

Tenkte kanskje det å benytte de eksisterende hovedsikringene slik var noe ikke alle visste om at var mulig, så derfor dokumenterte jeg litt ekstra, i tilfelle noen andre kunne dra nytte av det.

 

Snart ut for neste kveldsrunde i garasjen...

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ble det da tid til i gårkveld også.

 

Forhåndslaging av relesokler. Handlet disse på auto electric supply i England for noen år siden, har ikke sans for de som biltema leverer med kabelsko og grisehale allerede presset på da jeg liker å unngå kabelskjøter når jeg kan. Fant også ut at med et lite snitt i bunnen av sokkelen så kan de monteres på de orginale festene for releer nede i kassa. Jeg har også lagt til en liten jordskinne nedi kassa, det blir endel kabler, og jeg hadde ikke lyst til å jorde for mange forbrukskurser på samme punkt som motorstyringsenheten. Det kan lage mye gøy hvis det skulle være dårlig kontakt en gang. Så jeg la en egen kabel fra skinna til karosseriet, og bruker denne som jordingspunkt for de kursene som ikke er jordet lokalt. Det er ofte ikke så dumt å samle jordingspunktene litt, for mange stedet med kabler som ender i skruer fører ofte til endel feilsøking senere.

 

2016-02-02 21.15.35.jpg

 

Fikk ryddet opp i ekstraledningene og presset på sko, samt fått relesoklene på korrekt plass.

 

2016-02-02 21.54.49.jpg

 

Samt montert sikringeboksene og koblet ferdig / merket.

 

2016-02-02 22.35.57.jpg

2016-02-02 22.36.10.jpg

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Fikk gjort litt mere pirk i går, har gitt bunnen av batterikassa en god skraping, 2 lag med POR-15 og et par strøk hvitmaling på toppen. så går det forhåpentligvis litt tid før syra eter på stålet igjen. Men det tar litt tid å få tørk på greiene (dårlig luftutskifting nede i kassa) så jeg må vente med batteriene.

 

Bilen hadde allerede en CTEK ladestasjon / batteriindikator, men den lå løst og slang på gulvet. Jeg handlet en til slik at jeg har batteristatus på begge batterier, og kan bestemme hvilket batteri jeg skal lade opp hvis det er nødvendig. Disse var det fint plass til i stålbraketten under cubby box, på samme sted som diagnostikk connectoren (OBD) er plassert. Mulig denne løsningen må modifiseres senere hvis jeg ender opp med en under cubby box av noe slag, men en ting av gangen.

2016-02-03 21.08.28.jpg

 

 

Ellers, min måte å skjøte eller avgrene ledninger på, hvis det er nødvendig. (jeg prøver å unngå det i det lengste) Man ender gjerne opp med litt odde kvadrat i slike situasjoner slik at en vanlig skjøtehylse med krympestrømpe og lim ikke fungerer. (de er forøvrig helt supre til skjøting av skadede kabler på fuktutsatte steder)

Jeg lodder da ledningene, setter de inn med fett som ikke lett vaskes ut og som ikke angriper kobberet, og krymper en krympestrømpe rundt. Dette har holdt fint på utsatte steder i min erfaring.

 

2016-02-03 21.09.46.jpg

Lodd sammen kablene. Hvis du avgrener så ikke kapp orginalkabelen, bare avisoler, tvinn den ledningen som skal av rundt, og lodd fast. På den måten er det lett å senere fjærne avgreningen, uten at den orginale lederen er skadet / brutt.

 

2016-02-03 21.10.40.jpg

Klin inn med en godkjent dose fett.

 

2016-02-03 21.11.21.jpg

og krymp krympestrømpen. Har du ikke mulighet til å bruke krmpestrømpe (kommer ikke til etc) så er det naturligvis litt vanskeligere med denne operasjonen. Uansett, strlmpa krympes fra senter og ut til hver side, slik at fettet tyter ut. Tørk av når ting har fått kjølt seg ned.

 

Ellers så fant jeg denne litt snedige mystiske boksen montert inne i dashbordet. Noen som har en ide om hva det kan være? Den henter strøm fra tenning +, og har hentet signaler fra diverse lyskurser samtidig som den er splaisa inn i markeringslys / lysbryter pos. 1 kretsen. Det er ingen merkinger på den foruten "vikingskip" logoen på klistremerket.

Jeg har en følelse av at dette er noe som er satt der av importør når bilen kom til Norge pga en eller annen morsom regel. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

2016-02-03 22.21.38.jpg

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. fått gjort litt de siste to dagene, fikk koblet ferdig batterikassa i kveld. Det blei trangt gitt, men det GÅR med ett 110 AH forbruksbatteri, og ett 100 AH startbatteri (biltema sølvtopp) Opplegget ble ikke like vakkert som jeg hadde håpet, men det ble greit nok mtp mengden utstyr som er skviset inn i kassa.

 

Når jeg overtok bilen så var det allerede montert automatisk batterisplit for doble batterier, og et 110AH forbruksbatteri. Dette beholdt jeg til fordel for et batteri management system, rett og slett fodi jeg hadde nesten alle deler som skulle til for å få dette opp og gå på en grei måte. Det ble også lagt opp en manuall override av releet for krisebruk (flatt startbatteri, luft i systemet slik at du må kinne mye osv). Men den bryteren blir forbruk og startbatteri koblet direkte sammen, utenom sikring og batterisplitt rele.

 

2016-02-05 22.27.34.jpg

Forhåndskobling av utstyret, før det blir satt på plass i bilen. ønsket minst mulig kabling etc, og dette er helt klart lettest å gjøre i forkant. Alt av koblinger her blir jo utilgjengelig, så jeg brukte blå locktite (en personlig favoritt) på mutterne for å unngå at de rister laus. Det hadde jo vært heller ugunstig.

 

2016-02-06 14.55.41.jpg

Plassering i batterikassa. Jeg har lagt en 3mm tykk gummilefse i bakkant som ekstra sikkerhet mot kortslutning.

 

2016-02-06 15.15.50.jpg

2016-02-06 16.08.13.jpg

Rele, override bryter og sikringsholder montert (releet er beskyttet med en 80 A sikring. valgte maxifuse da den holderen var den minste jeg fikk tak i. (de sikringene går opp til 80A). Den ekstra bryteren som er montert med betjeningen under beina til føreren er av/på for forbrukskursene fra forbruksbatteriet.

 

2016-02-06 16.08.20.jpg

Framsiden av batterikassa, under beina til fører.

 

2016-02-06 16.10.21.jpg

2016-02-06 16.13.37.jpg

Batterier på plass

 

2016-02-06 16.30.40.jpg

Litt tilpasning av den orginale innfestingen av batteriet, så var det mulig å feste begge. Har veldig lite sans for lause batterier.

 

2016-02-06 18.02.57.jpg

Ferdig koblet. Sikringsholderen med lys og dilldall ser kanskje litt malplassert ut.. Jeg fant'n hos bilextra i en "div" kurv, og den kosta betraktelig mindre enn den vanlige holderen jeg hadde planlagt å hande, så da ble det holder med volt og ampere indikasjon i stedet. Hvis du først har batteritrøbbel og må nedi kassa, så kan jo litt indikasjon på hva som foregår være kjekt syntes jeg.

 

I morra så blir det å få interiøret satt i sammen, samt å flense litt på opplegget som er baki planet..

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kneppet sammen interiøret igjen, og ting ser ut til å fungere, så da blir det brukstid en liten stund framover. Må fremdeles bli "dus" med denne bilen. bli litt venn me'n rett og slett, samt se at alt fungerer som det skal (og notere det som ikke fungerer som det skal)

 

Fikk et lokalt mekanisk verksted til å knekke en erstatningsplate til hullet i gulvet. Kankje ikke verdens vakreste løsning, men det er i hvertfall rustfritt, og solid. Innfesting løste jeg ved å bruke naglemuttere i den orginale bunnplaten. Den er og demonterbar med en 10mm fastnøkkel hvis man mot formodning må ha pølsefingrene nedi der en gang til.

 

2016-02-07 14.04.43.jpg

 

Fikk også lagt til en endebryter slik at det er lys baki når du åpner luka. Lampene var jo der allerede, men ledningsnettet var delvis revet. Så jeg la til bryteren og koblet det sammen igjen. Det elektriske baki planet er bare pant buntet opp enn så lange, i påvente av en plan på hvordan bilen skal modifiseres for mitt bruk

 

2016-02-07 17.00.09.jpg

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...