Gå til innhold

Range Rover 1988


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Volvo på plass :-) Den nye eieren sitter inni og "føler" på hvordan det er å ha blitt volvo-eier...

Range Rover har ofret batteriet for anledningen, men kun til låns for oppstarts-seansen.

Kun enklere reingjøring av tenningssystem, og volvo går som ei symaskin, for første gang på 10 år.

Usedvanlig fin tilstand denne volvoen.

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er volvo innstallert i garasje, klar for service og Range Rover er rigget opp bak garasjen, delvis overbygget med telt, klar for oppstart av rustutbedringer. Trykkluft & strøm er "go", og sveiseutstyr + sandblåseutstyr er nå klart for bruk. Ser ut til at det nå skal gå greit å ha et avslappet men positivt syn på denne operasjonen, det handler jo om å redde verdier, det får ta den tiden det tar :-).

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom et hakk videre i dag.;

Nedre bakluke demontert, klar for renovering.

Bensintank tatt ut, klar for renovering.

Mulig å se/ta mål av rear cross member, i tilfelle man skal lage ny, men begynner å få oversikt over priser om kjøp.

 

Småfix;

Maskinelt stålbørstet alu. Lister gulv, innenfor bakdører.

Samme prosess med skruer til disse.

Reingjøring av skiltlys til nedre bakluke.

 

Deler som blir demontert, prioriteres renovert fortløpende så langt det lar seg gjøre, pakkes godt inn og merkes, klart for montering igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiseutsyr testet, ser virkelig bra ut dette! Startet med en liten "modifisering"; På innerside av lower tailgate, ser det ut til å ha vært matte. SIden denne uansett ikke er tilstede, valgte jeg å sveise igjen småhull til plastdeksel, rundt låshåndtak på innside.

Ønsker ikke å ha matte der uansett, anser det som en potensiell rustfelle, noe denne bilen ikke har bruk for.

 

Så en liten "dagens";

Guttongen fikk et volvo-prosjekt for motivasjon + å lære. Dette er en gammel bil, som man har råd til å lære på.

Bremsecalipere er også gamle på en gammel bil. Godt servet, men fremdeles gamle.

Under demontering, klarte undertegnede å bryte av en av lufteniplene, disse var tydelig skrudd på før og rustne.

Jeg tenker da som følger; Dette er en utfordring! Hvor mange ganger har jeg ikke sett våre nye landsmenn (f.eks. Fra Polen) løse nettopp slike problemer, nesten uten verktøy og nesten uten deler, jaggu må vi finne ut av dette! Spiller jo ingen rolle om deler ryker, de er jo gamle! Så klart hadde det vært morsomt om man faktisk klarte å fikse caliperen, men dette er ingen selvfølge, heller ingen umulighet, siden stempler er bevegelige. SIden gutten går på skole (mekaniske fag/tip) og mitt verktøy ikke innehar så små dimensjoner etter tidligere LR-utfordringer, tenkte jeg at han kan ta det med på skolen!? DER har de jo bruk for utfordringer, og dette er jo nettopp en slik ting man kommer over fra tid til annen.

Ivrig som gutten var, tok han opp dette med en av lærerne i dag, da det er praksisdag i morgen (verksted) og de har lite å gjøre, da mange av skoleoppgavene er fullført. De er faktisk invitert til å ta med seg prosjekter, som på forhånd er avklart.

Men hva får han beskjed om når han spør? KJØP NYTT...................................

Joda, dette er tross alt bremsedeler og man sparer ikke på det,men det er ikke det dette handler om for min del, det handler om å lære.

Har velstanden gått oss over hodet? Trenger man ikke lære mer, da det er best å kjøpe nytt?

Synes denne var litt uheldig, men det er nå kanskje bare min mening, tenker ikke å debattere på noe vis her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velstand og velstand.

I dag er arbeidskraft dyrt i Norge.

Så derfor er det billigere å sette på en ny calipter enn å fikse den gamle.

Merkeverksted tar ofte 1600,-/timen, og da blir overhaling av deler dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. SKal sies at alle deler som blir demontert, blir tatt inn i garasjen for utbedringer/restaurering.

Jobb i "den friske garasjen" er forbeholdt de bedre dagene rent værmessig, men det fungerer faktisk greit som beskyttelse mot nåtidens snøfall, så det er grei tilkomst for demontering/jobbing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, såg ikke din post YMK, ble nok i overkant samtidig den der :) . Neida, skjønner jo den med verksted osv. osv.

 

Første halvdel av dagen har gått med til videre bearbeiding av detaljer. Alu-lister gulv innom framdører m/skruer + syrefast-list innenfor lower tailgate maskinellt stålbørstet og pakket bort, klart for montering. Når guttongen i kveld skal fortsette å utforske volvo-prosjektet, skal jeg gå på å teste funksjon på vindusspylertank/motorer + preparere litt på påfyllingsrør m/slager til Range Roveren, dette er også tatt ut nå.

Fortsettelse følger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfyllingsrør (syrefast stål) noe rustangrepet. Joda, ruster det også.

Demontert, deretter stålbørstet maskinellt, noe som ikke var nok, så det ble slipet ned maskinellt istedet. Slipet videre noe struktur i overflaten på hele delen utvendig, velger nok å belegge dette med kjemikaliebestandig epoxy, som alle andre sorte deler som skal lakkeres sort før montering. Grundig reingjort og pakket bort, merket "lakk",

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, litt skryt hjelper på motivasjon. "Systematisk til verks" betegnes like mye som latskap fra min side, ønsker ikke å måtte gjøre ting to ganger, da er det bedre å være sikker. Har også gjort den tabben flere ganger, at man har startet med fullstendig demontering, for så å bli sittende med skjegget i postkassa og et tonn med deler som må renoveres før montering igjen, dette kan jo slå pusten ut av hvem som helst. Da er det bedre at alt er klart for lakk/montering så snart bilen er nedplukket.

Ser virkelig fram til å få kjøre en tur med denne bilen igjen ja, den er helt rå å kjøre med.

 

Edit; Nedre bakluke har forresten kommet opp på arbeidsbenk, har startet rengjøring av detaljer underveis demontering. Tror ikke det er rusthull på denne, men vurderer en liten modifikasjon med tanke på rustfeller, da man ser enkelte steder det samles skitt & fukt.

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilskolen allerede den gang jeg var elev var veldig forsiktig med å fikse på ting som de kunne måtte stå til ansvar for.

Nye deler var absolutt foretrukket av de fleste lærerne.Men ble de plaget nok gikk mye an.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil nok læres den dagen man går på bilskolen, det er jeg sikker på.

Jobber inntil videre med å lære guttongen mekanikk, som å klare å ta ut en knukket nippel, for det vil ikke lærere på grunnkurs mekaniske fag, for det er gammeldags. De har også lært hvordan å få en polakk til å sveise for seg. Det er derfor vi sveiser i garasjen for tiden.

 

Edit; Og nippelen ble tatt ut, med hele & fine gjenger, hjemme i garasjen. Det var bare å sveise en "perle" på toppen av den, for så å vri med ei passende tang og nippel kom villig ut.

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har demontering av bakluke såvidt startet, deler fotograferes og morgendagen vil benyttes til "videre foredling" og kanskje noe stålarbeide.

Dette innebærer reingjøring for oversikt av tilstand, deretter pakking av deler når full oversikt foreligger. Man klarer alltids å ødelegge en og annen del, så man får notere litt delebehov underveis, så blir det vel en solid liste til slutt. Har enda ikke mottatt kjemi tll lakk, så her prioriteres fortsatt kun utbedringer og forberedelser til sluttlakkering hvor nødvendig. Vurderer å fjerne "skinne" til gummilist nederst på luke, da denne vurderes som en rustfelle, mottar gjerne synspunkter på dette.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen i dag med å bistå junior med gjennomgang av tenningssystem på volvo, da en av lærerne på skolen kom med en haynes reparasjonshandbok for volvo(!!!) og data nå ble tilgjengelig.

Stiftåpning 0,4 (mot tidligere 0,7 som var min feil), reingjøring av tennplugger og justering av åpning på disse til 0,7 (mot tidligere hytt og gevær), NÅ snakker vi riktig gange på motor her...

 

Fortsatte imellom slagene demontering/klargjøring av detaljer på bakluke til Range Roveren, noe er nå klart for lakk, mens resterende er klart for montering igjen. Selve luke står for tur i neste omgang.

 

Prøvde såvidt det siste ankomne verktøyet, en nål-hammer (nål-pikker), denne er nådeløs mot gravrust, det bare smeller vekk! Det er dette våpenet som skal benyttes på ramme, da for å fjerne grov-rust og forenkle rengjøringsprosess med sandblåsing.

 

Men nå har jeg kommet i mål for ei stund og det blir noen uker pause, oppdatering kommer igjen da.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppstart igjen i morgen tidlig :) . Behøvde noen dager "recovery" etter jobben denne gang, i tillegg til familiære aktiviteter de første dagene, noe man må prioritere etter å ha vært borte i noen uker. Starter trolig med å gå over bensintank, samt evt. utbedre en liten rustskade på lower tailgate, før videre demontering kan fortsette. Særdeles viktig å gå sakte & systematisk fram her nå, dette for å bevare motivasjonen ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;-) Har jobbet litt med lower tailgate nå, demontert siste rest avsluttet med å sandblåse.

Har dessverre kommet noe småtteri for dage, trolig 2-3steder hvor det må utbedres med nytt blikk, men tross alt ikke store ting. Noen enkle modifikasjoner for å bli kvitt rustfeller. Må nå ta grep å anskaffe noe kjemi, dette for å konservere bart stål når ferdig utbedret.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første runde sveis/slip i box. Mulig man går fint over i morgen, om ikke turen går inn til Trondheim for å handle kjemikalier. Litt usikker på fargevalg nå, men ser helt klart noen fordeler med å gå for den originale blåfargen, så mulig jeg lander på den.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi fått på plass endel vitale deler til Range Roveren.

Dette innebærer nye innerskjermer m/lyktekasser foran, inner wheelarch (hjulbrønner bak) + outer wheelarch.

Noe småtteri snart på tur fra England, og "puslespillet" har ihvertfall alle brikker, selv om ikke alle er på plass enda.

Har forsiktig estimert ca 365 timer pr år på dette prosjektet, i snitt en time pr dag gjennom året og dette virker for min del ganske realistisk å kunne holde stabilt til prosjektet er i mål, og om helsa holder så klart.

Så får vi se hva morgendagen bringer av happenings og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...