Gå til innhold

Range Rover 1988


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Edit; Nok bensin på tanken, men mulig hindring på veien et sted.

Vanskelig å tolke, siden alt er nytt, både tank, filter, slanger osv.

Motor går fortsatt fint på tomgang, men kutter momentant ved belastning.

Får fortsette å søke...

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt usikker på hvordan å gripe dette an, men etter litt demontering og blåsing med trykkluft gjennom systemet, tenkte jeg det var greit å teste nettopp "leveranse" av drivstoff. Koblet om bensinslange ved EFI-kammer og satte denne oppi et litermål, før jeg gikk og kinnet noen sekunder på starter.

Etter kanskje et sted imellom 5 og 10 sekunder, er litermål halvfullt (!!!), så her kan det umulig mangle drivstoff...

Forsker videre nå... skulle egentlig hatt denne operativ til i morgen, men det ser dårlig ut nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....dette skjønner jeg lite av gitt. Dvs man forstår at det trolig kommer for lite bensin eller at gnist kutter av en eller annen grunn, men jeg skjønner ikke hvor eller hvorfor.

Nå får den så fint på tomgang...en stund...men plutselig stopper den igjen, helt uten noe som helst forvarsel. Prøver man å gi gass, sår dette bra en bitteliten stund, men så er det plutselig stopp igjen. Den tåler ikke gasspådrag. Regner med bensinpumpe gir kontinuerlig trykk (elektrisk) og er uavhengig av turtall, og den ser nå ut til å levere bra underveis test. Om den kuttet periodevis, ville vel motor fungert normalt imellom?? Skjønner rett og slett ikke hva som er galt, og dette var vel mildt sagt det siste jeg trengte akkurat nå, mottar gjerne tips om noen har opplevd tilsvarende. prøvde å koble av strømmen en stund, uten at dette endret på noe som helst.

 

Edit; Kræsjet litt der Roar, tar det til etteretning. Det pumper ikke når tenning er på, må dra den på startmotor, er dette da feil?

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa skal gå hele tiden, og trykket et konstant. Det er en trykkregulator i enden av fuelrailen som regulerer trykket.

Original er vel den på sånn ca 2.5 bar

Trykkregulatoren er også helt mekanisk.

Dårlig bensinfilter vil som Tor sier, gi samme symptom

Ja, og når trykket er oppnådd så stopper bensinpumpen. Det skjer egentlig kun når du slår på tenningen og trykket kommer til riktig høyde, før start.

Når motoren går, så går pumpen kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok. Det virker jo da som pumpe fungerer, men kommer til å bestille både pumpe og filter nå, siden jeg ikke ser hva annet det kan være som er feil, det kan jo faktisk tyde på konstant lavt trykk, enten på grunn av pumpe, eller tett filter som dere nevner.

Takker for tips, jeg vil oppdatere fortløpende vedr utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye det andre som ble gjort ala dagen også;

Skiftet tenningscoil og foretok en grundig rengjøring av alle jordingspunkter tilknyttet denne. Lakkerte når ferdig montert.

Demonterte handbremstrommel for inspeksjon, men her var faktisk alt nytt inni, såg veldig bra ut.

Treghet i denne forbindelseknyttes herved til wire, så har smurt litt, men ny er på vei fra uk sammen med øvrige deler.

Når operativ igjen, foreligger en konkret plan for understellsbehandling, og vurderer å se på utbedring av lakk også.

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg "ankomst ny fuel pumpe + filter"(++++++++), så det var dags for å forberede skifte.

Dette innebar demontering av setebelter bak + demontering/uttak av gulvplate :) .

Ser virkelig fram til å få denne i gang igjen nå, noe som viser at det kanskje var helt greit med en aldri så liten pause på noen dager ;) .

008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet fuel pumpe + filter, men fant til slutt ut at det var coil som var defekt. Har akkurat prøvd en tur nå, og kan på tross av at man er gråhåret av frustrasjon, glede seg over at motoren endelig er back in buissness, der den skal være, og hører nå at den slettes ikke har gått helt som den skulle så lenge jeg har hatt den. Ankom "sport coil" fra Lucas i dag, dette skal feires med full tank B) . Tror nok uansett at et bytte av fuel pump var helt ok.

rniiis 001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra - en EFI er best når alle komponenter er i orden.

Sikkert godt og få skiftet bensinpumpen.

 

Coilen er ofte en av de viktigste til en god Rover V8 motor

 

Det samme gjelder forøvrig vakumenheten i fordeleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at siste service utgjorde forskjeller. Tør påstå at motor effektmessig har gått "for halv maskin", du verden dette ble stor forskjell!!!

Skal ta deg på ordet å få sjekket opp status på vakum også. Ble overrasket da jeg merket trekkraft, det ble en annen dimensjon nå gitt.

Monterte videre ny festelist for pakning og gummipakning under øvre bakluke, noe som medførte første tur uten delvis kullosforgiftning, skjønner nå hvorfor man har vært så trøtt og uopplagt etter å ha testet bil.......karbonmonoksid er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns feeingen på brekket mitt også ligner lite på det jeg er vant til fra andre biler. Det virker men kjennes nesten ikke sånn ut når jeg drar i det. Tror jeg har tre klikk før det stopper etter at jeg har justert på trommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikkert på akkurat hvilke type trommel du har. Siden du har wire-brems og ikke stag, så har du vel ikke tannhjul-justering som jeg har.

Nyere kasser har en 17 (?) Mm bolt på girkassesiden av trommelen, helt nederst. På selve blekket altså. Den skal strammes til 25 Nm og løsnes en runde tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker, tror jeg fant ut at den bolten jeg viser til, er for å sentrere band mot trommel. Skal gjøre dette nå, som en test.

Skal forske litt videre på dette, synes det er merkelig at det skal være såpass kompakt som nå.

 

Edit; Har nå sjekket, denne bolten er faktisk justering/stramming av bremseband inni trommel.

Har justert den ut 2 omdreininger og brekket har nå mer normal fleksjon/høydejusteringsbevegelse, men ser ellers foreløpig ut til å være noe likt som før, dvs en følelse av manglende fjæring når slakket noe, men dette må testes først nå, så får vi se. Har jo sjekket status inni trommel, det ser nytt ut der, med alt på plass. Tipper det er tilsvarende på din Kvasi, trolig bare å justere ut denne bolten litt.

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte din anvisning nå Erik, strammet helt inn og justerte en runde tilbake, handbrekket ble helt perfekt etter en god prøvetur med litt bruk! Helt ok å stramme opp, og fjærer perfekt når man slakker av igjen, har aldri vært så bra som nå B) . Da KAN det forsåvidt ha vært unødvendig/overflødig å ha byttet wire, men skitt au, da vet man at det er 100%.

Heller ingen oljelekkasje å se mer på bakdiff :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Range Roveren grundig rengjort, understell m/alt av hulrom/ramme/kanaler kjemisk + steaming.

Jobbet en drøy time med steamer, avsluttet med tilsvarende karosserivask.

Bilen har nok ikke vært så ren, siden den kom ut fra fabrikk. Nå skal den få tørke en uke eller to, før vi ihvertfall skal foreta en behandling i alle nevnte hulrom/ramme/kanaler :) .

 

Edit; Fikk videre assistanse til å skifte vindusheis i førerdør i kveld, ferdig fixed :) .

020.jpg

021.jpg

022.jpg

023.jpg

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...