Gå til innhold

Range Rover 1988


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

  • Svar 573
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da gjøres første forsøk på prosjektbilder, da med ipad. Takk for tilbakemeldinger!

En god runde med demontering i går kveld, mistenker faktisk at reservehjul m/alt hjelpetilbehør aldri har vært ute fra bilen tidligere. Dette er i aller høyeste grad en "urørt" originalbil.

Lokalet som skal rigges opp, er på 65m2 og skal innredes med lys & varme, samt lås på porten+++.

Ser nå fram til å få ny radiator på plass, få bremsene i funksjon igjen, og bilen skal for egen maskin kjøres ned til verkstedet, som forøvrig er i fin trim-/gangavstand hjemmefra, så har man en unnskyldning for å mosjonere dit og evt. Tur dit med hunden, da det passer å tilbringe tid for slike der også.

Ser at det har vært i tøffeste laget å forhandle med seg sjøl, da dette kom litt brått på, så det kjennes helt greit å ha landet på en konklusjon nå. Festsjåfør på ungdomsgjengen i kveld/natt, og merker veldig godt at dette skulle ha vært med Range Roveren og ikke konebilen (Zkrusuki), men samtidig fint med en motivasjonsfaktor for litt tid framover :-)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen store problemer her. Lær deg å sveis å få tak på metallplater, then it is no problem. Dette her er kosejobb på høyt nivå, tror noe av det morsomste jeg har gjort på serie 2 bilen min var å bøye til plater og sveise dem inn i ramma, og lakkere oppå. Veldig fin jobb, som jeg tror du får til. Lykke til med sveisingen :lol: Dette blir nok en super bil ^_^ Og hvis du blir lei, så skal jeg gjøre så godt jeg kan med å skrape flax's lodd :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kritiske endring; Lokaler avblåst, ble ytret bekymring for sveising/brannfare. Går derfor over til å videre planlegge å bygge en "betongbunker" bak garasjen, denne tiltenkt å fungere som en kombinasjon av parkering (på skift med garasje) & vaskehall/verksted m/løftebukk. I overkant av 60m2 areale, planen for bygg er 6 x 8m grunnflate og ca. 4m høyde. Håper dette er tilstrekkelig plass til 2stk. biler i bredde, hører gjerne synspunkter/erfaringer..

Sveiseapparat Telwin 180/2 turbo er på vei ned fra Røros, håper dette skal være ok til foreløpig behov. Skal hente dette + sandblåseutstyr ala helga, dette i Trondheim. Mulig noe framskyndet demontering, da prosjektet fortsetter sin utvikling på hjemmebane.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et artig prosjekt å følge.

Du mente sikkert mer enn 6x8 ( 48 Kvm).

Vi har 8x8 ,og det hadde ikke gjort noe om det var litt større.

Blir aldri stort nok?

Er det noe tiltak du kan gjøre med den garasjen du hadde på hånd? Gipsing?

Endret av magnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den garasjen er uaktuell pr. nå, så her må man "ordne seg sjøl". Litt utfordrende dette med størrelse på garasje, da utgravet område er 6 meter bredt og er da knapt en meter fra nabotomt. Tror derfor det kun går med 6meters bredde. Ser at dette er ok som plass til en bil når jeg tenker meg om, men da med god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å du verden så mye rot som har kommet til syne! Et par av hjørnene i garasjen, har man på følelsen å ikke ha sett før....

Dagen går med til videre rigging til prosjektet. Turen går inn til Trondheim for henting av sveise- og sandblåseutstyr, dog enkleste utgaver for utprøving. Har bestemt at ramme/understell skal sandblåses, ramme x 2, da før & etter rustutbedringer.

Mulig noe kjemi skal brukes, for å forsikre mot gjentakende korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys får du aldri nok av. Jeg har 6 doble industriarmatur i min garasje på 6x8 meter. Blir litt "lysterapi" i den mørke årstiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny originalradiator innstallert, påfyllet kjølevæske og motor kjørt gangvarm og systemet er luftet.

Frontparti (ramme under rariator + blikk foran/rundt radiator), maskinellt stålbørstet, primet med linoljebasert alkyd og sprayet med understellsmasse/lakk, på hvert sitt mente sted.

Reiv i går ut en kilometer med uoriginale ledninger, masse billig-koblinger, samt uoriginale hoved- og ekstralys i frontspoiler.

Ikke så mye som to like pærer her, tydelig at noen har lagt innsats i å få sammen en bil en gang i tiden, og brukt alt hva man hadde disponobelt, med deler av FORSKJELLIGE biler...

Vel vel, nok om det, motor er oppe å går vakrere enn noen gang, og det er en fryd å flytte bilen ut/inn av garasjen etter behov.

Sveise- og sandblåseutstyr er i hus, men venter noen bittesmå detaljer på plass før en evt. Oppstart med rustrenovering.

Bilder kommer sikkert en dag.

Edit; Dette ble gjort i pausene underveis spyling til is-/skøytebane til ungene i bygda, 450m2.

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sveiseutstyret begynner å ta form, manometer er i hus. Har derimot tilkommet enda et prosjekt, dette en eldre utgave volvo 244DL (1975). Originalbil som skal settes i stand til å bli juniors første ungdomsbil om et drøyt år, så her har den kommende mekanikeren mye å lære på. Jeg er medeier (50%)), dette for å holde igjen om det skulle dukke opp noen dårlige ideer, man kan jo ikke risikere å ødelegge en klassiker ;-)

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...