Gå til innhold

Vår RR P38 - STORM


JokerS30

Anbefalte innlegg

Ja anbefaler at du kobler fra batteri skrur ut hanskerom og Airbag ( husk ventetids prosedyre på airbag ) og fjerner ducten til baksete luft ( sikkert strategisk kappet av forrige eier allerede )

Da har du godt arbeidsrom til disse servoene.

Skal du prøve det treskrue trikset må du selvfølgelig fjerne nok greier foran ( som du nettopp har hatt av ) slik at du kommer til den senterskjøten.

 

Vær oppmerksom på at airbag hviler oppå noen glass shims i forkant, så du må være noe forsiktig når du presser den over kanten til tre dekor listen over hanskerommet.

Viktig! - kontroller låsmekanismen til hanskerommet at det fungerer - mange, mange - ganger før du smeller igjen hanskerommet når du er ferdig. Det er ekstremt vanskelig å demontere igjen hvis utløsermekanismen ikke virker. Mange har gjort den feilen...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 509
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker for tips, skal forske litt på dette i jula, men vil ha blendmotorene på hylla, siden jeg ikke orker om det viser seg at jeg ikke klarer få igang de som sitter der.

Kan noen forklare hvor den " treskruen " som det snakkes om, egentlig settes inn ?
Blir det i praksis inn bak radioen ?

Fikk forresten byttet baklyspære idag, men bilen varsler fortsatt pærefeil. Ser ut som om BEGGE parklyspærene / posisjonslyspærene foran er gått, får se på det i morra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruen presser de to halvdelene av spjeldhuset fra hverandre. Det skal da bli mindre press på spjeldet og det går lettere.

 

En ananen ting å tenke på er at når børstene i servomotorene blir slitt dekker de over to poler på kommutatoren en større del av tiden. Dermed blir i praksis motorene svakere. Dette er i utgangspunktet helt standard "Mabushi" leketøysmotorer men med en spesiell aksel. Men børster kan flyttes over fra nesten hva som helst om man liker litt puslearbeide. Se http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=25935&st=0&p=241682&hl=mabushi&fromsearch=1entry241682

 

Min erfaring er at også akslene til spjeldet kniper på grunn av trang pasning. Jeg har hele ventilasjonshuset på min ute og vurderer å finne en løsning med skikkelige lagere.Heisann Montebello

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten byttet baklyspære idag, men bilen varsler fortsatt pærefeil. Ser ut som om BEGGE parklyspærene / posisjonslyspærene foran er gått, får se på det i morra..

 

Den forteller deg jo hvilken pære det er som er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk tredd på de nye skinntrekkene på armlenerne foran i gårkveld / natt, og det syns jeg ble ganske så fint :)

 

Men - er det så at en P38 ikke har koppholdere noe sted som standard ? Har glant litt på ebay, og sett en stor, fin dings med noe sylindre og styr på, er det en koppholder som man vipper fram fra neddi " cubbyboksen " ved behov ? Kan noen vise bilder av hvordan den fungerer, og viktigst av alt, har noen her en sånn enhet til salgs ?

 

Neste litt større jobb blir å få tettet litt lekkasjer på pumpa. Alt av deler og spesialverktøy er kommet, så da mangler kun innsatsviljen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik som du tenker, 4 koppholdere er undersiden av lokket på cubbyboksen, de vippes rundt med lokket med hjelp av en liten støtdemper typ. Jeg har slik på min bil, dessverre ikke noen til salgs - men det finner du nok lett med litt search hos Uk forhandlere eller ebay. Meget praktisk, anbefales absolutt.

 

Dessverre ingen bilder nå siden jeg sitter på jobb.

 

$_1.JPG

 

Det er nå også koppholdere 2 stk i midtarmlenet bak, kommer ut av armlenet foran med en slik push/ pull mekanisme.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt økende lekkasje på dieselpumpa på bilen, og har bestemt meg for å pakke den om i bilen etter oppskrift fra SveinHa
Som sagt, så gjort. Demonterte innsuget, samt alt kramset rundt pumpa, tok av lokket og stillverket, samt løsnet baklokket. Litt fiklete å få på den nye ringen, men det funka. Er litt remontering som gjenstår, og kroppen er ikke innstillt på mer i dag, får fortsette en annen dag. Ser pgså ut som om automatkjøleren sikler litt, men den skal jeg uansett bytte

 

Dessverre var kablene inn på " dyse med sensor " veldig skadet, så de røk når jeg forsiktig prøvde pelle av hurtigkoblingen. Det står igjen 2mm kabel, så det bør gå å klare lodde det, og forsterke med krympestrømpe. Ellers ser det ut som om returslangene har passert best før, men det har jeg liggende i metervare, så de bytter jeg kjapt.

 

Skal bli fint å få årna det der, for det silrenner fuel av bilen og det er aldri hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med hele 22 pund i "gebyr " for å betale via Paypal ?

 

Selv om orden var... på noen kroner, syns jeg det var litt drøyt...

 

Nei, de er vel ett unntak for å få dekt opp hele provisjons utgiftene til paypal. De fleste gjør det ikke slik.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har demontert dieselpumpa, for å bytte pakninger.

Har også gått på en liten smell, da pakningene jeg har bestillt, og sittet ventet på, ikke passer skikkelig.

Egentlig så passer de faktisk ikke i det hele tatt.

Pakningen rundt pumpehodet passet vel greit, men pakningene på stillverket og topplokket, var egentlig ganske ulike de som satt der fra før. Siden selger er std. engelsk Ebayselger, er jeg vel overlatt til meg selv føler jeg..., og da trenger jeg å bestille pakningene en gang til, medmindre jeg skal ta sjansen på at han sosemikkelen faktisk har lagt i pakninger som passer, selv om de ikke ligner så veldig...

 

 

 

 

IMAG0509.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å ta noe vettuge bilder Ragnar....

Framgangsmetoden sånn ca etter husken:
Av med manifold. Husk sensorkabel til dysa, den henger fast på undersiden av manifolden. Siste bolten mot torpedoen er litt kinkig få fatt på.

PS - husk forbanne han som har blandet inn en 13mm mutter i alle 12mm muttrene :)

Stapp noe neddi hvert innsug, jeg brukte rene, fine barnesokker, en stk i hver innsugskanal. Bruk ikke papir !

Demonter dieselrørene. Det er ikke ulurt å nummerere disse, jeg er feig nok til å tegne på et papir hvor de ekommer fra, og hvor de skal. Sett en tapebit på hvert rør, så vet du hvem som skal hvor.

 

Ta en tapetkniv å merk på hvor stillverket står, så du får det tilbake omtrent på samme stedet.

Brekk opp boltene på lokket på toppen på toppen, samt " etasjen under " ( mengdeverket )

En bolt er av typen anti-tamper, så her trengs en rar, trekantet spesialpipe.

Så skrudde jeg av braketten som holder pumpa stabil i bakkant. En 13mm mutter mot ramma på bilen, to t30 mot pumpa. Klønete få av disse, så litt fikling må til.

Da er det klart for å løfte av stillverket, og legge det pent til side.

Så kan du brekke opp de 4 boltene i bakkant av pumpa. Fjern to skruer, la nedre H og øvre V sitte igjen.
Roter motoren så du får max press på pumpehodet ( ØD )
Skru skruene som sitter igjen på pumpehodet forsiktig bakover. Runde for runde kommer pakningen til syne. Ikke vær for rask, da kan hele lokket brått ramle på bakken. Når du syns pakningen synes godt nok, peller du denne ut med krokverktøy. Så satte jeg en god runde tape rundt, for å " glI" den nye pakningen på plass. Dette er litt scary, men det lar seg faktisk gjøre :)

 

Når pakningen ligger i sporet, kan man dra pumpehodet på plass igjen. Husk at man må fjerne ene bolten for å slippe pakningen helt ned på en side, så på andre siden. Avlast gjerne pakningen med en krokverktøy, så slipper man skade den når bolten fjernes..

Nå kan man remontere braketten, samt alle boltene på pumpehodet. Dyserørene kan også remonteres.

Det er omtrent så langt jeg er kommet, da pakningene på stillverket og topplokket altså var feil. Jeg forsøker bestille disse fra noen andre, så får vi se.

 

Det vanskeligste er egentlig å forsøke holde ting noenlunde rent. Jeg er ikke så glad i å plaske mengder av vann neddi der, så da blir det mye børsting, skraping, pussing med filler, bruk av rensespray, bremserens osv. Det går med uhorvelig mengde filler, men det får jeg leve med

 

Ps - det er sveinha som har inspirert meg, og da blir det vel også hans feil om bilen ikke vil starte etter operasjonen ? :)

Litt mer seriøst, jeg kunne ikke fortsette bruke bilen sånn den var. Den var mao ødelagt, dieselen sprutet. Da kunne jeg velge, prøve å fixe det selv, eller kontakte en dieselfixer som kunne utbedre det for meg. Jeg valgte det første, det kan godt medføre at bilen ikke virker skikkelig etterpå, og må til doktoren. Da har jeg iaf forsøkt... :)

IMAG0514.jpg

IMAG0511.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at feilen var min egen, det finnes en rekke sett pakninger til RR P38 ifølge selger av disse settene.

Jeg fikk hastebestillt et nytt sett, så da får jeg håpe det kommer kjapt. Jeg skal gi referanser etterhvert, dette var veldig uventet for min del, og jeg tror rett og slett jeg har fått sett til en RRC med VM motor...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til? Jeg er har et pakningssett liggende foran meg nå som det står Bosch 2467010003 på. Handlet dette til en tidligere P38, men har aldri blitt brukt (har også en pumpe fra en BMW liggende hvis du skulle trenge noen deler) De befinner seg i Ski for øyeblikket, men kan raskt finne veien til Oslo (eller et postkontor)

Endret av Lars Krokeide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper pakningene kommer fra øya i morra, begynner " haste " med å få satt det sammen før jeg glemmer hvor alle delene som er løse hører hjemme.

Har tidvis anstrengte nerver for om jeg får greiene til å svive igjen, men har inntil videre litt trua.

Har forresten en STOOOOR pakke underveis, med både faceliftlamper, bremser ( skiver, klosser, en caliper ) og litt annet småtjafs.

 

Mest usikker på dette med å justere pumpa elektronisk for å manipulere den etter at pumpe er satt sammen. Føler ikke helt at Nanocom`en er helt godvenner med ECU en som styrer dieselsystemet. Er det noen i Oslo-regionen som føler seg kallet for å bistå / bivåne eller være støttekontakt, så syng ut. Belønning utloves.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke helt at Nanocom`en er helt godvenner med ECU en som styrer dieselsystemet. Er det noen i Oslo-regionen som føler seg kallet for å bistå / bivåne eller være støttekontakt, så syng ut. Belønning utloves.... :)

 

Skru alt sammen og ta en tur til Håvard Guttormsen, ( hvis han kan ta i mot ett slikt besøk nå )Han bor jo i området her omkring og virker å ha størst kompetanse av alle jeg vet om på det du forespør.

Om ikke annet slå av en hyggelig prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...