Gå til innhold

75 RRC Tuscan Blue


telindnor

Anbefalte innlegg

Forslag:

1. Av med innsugsmanifolden og pakningen under.

2. Av med ventillokkene og vippearmen for den sylinder som fusker.

3. Ut med støtstengene for den sylinder som fusker.

4. Skift 2 stk hydraulisk løfter på sylinder som fusker.

5. Montér i omvendt rekkefølge.

6. Kjør resten av året med ett bredt glis !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 234
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ikke sjekket ventiler, men det er sikkert et godt forslag. Aner ikke om det er noe ugreit der. Men den oppleves veldig bra når den får nok "mat". ingen tikking eller klikking. Mulig at det ikke høres så godt på en V8tter som på de "halve" motorene.

 

Følger deg på denne Vidar. Takk for en puntkliste ala "voksenopplæring"!!

Likte best punkt 6 i grunnen. DER haru meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjørte en tur med familien til Bamble i dag, og det er bare veldig kjekt, i en RRC. Bilen går egentlig ganske fint, til tross for lite respons fra temp.føler og at sylinder 8 er litt til og fra, men mest PÅ heldigvis. På returen står jeg og venter på en luke i påsketrafikken og øste på når sjangsen bød seg. DA vart det brått null respons på gasspedalen. Vaieren røk og der stod vi. Midt imellom trafikk fra nord og syd, men heldigvis på en relativt bred midtrabatt med gule tverrsover. Rev opp panseret og ut med svanehalsen og luftfilter. Vaieren hadde røket ved pedalen så det var igjen 30cm vaier. Av med strømpa, fant en passende dings på spjeld-leamikken, skjøta vaier med en USB kabel, som var det eneste for hånden, inn igjennom et hull i torpedoeggen på passasjersiden og rett i lakken til kona som satt parat i passasjersetet. Lettere stresset fikk vi bakket oss inn på en sidevei, litt småsress det altså i påsketrafikken men det gikk. Vi bestemmer oss for å prøve leamikken og kjøre hjem. Det mest kritiske er at hullet i torpedoen er veldig skarpt og vinkelen krapp... ergo sliter den "når som helst". Det andre er at dersom kona ikke holder stramt nok hopper vaieren ut av sporet på gasspjeldet. Litt småkleint med andre ord. Vi kjører, finner et system på "gass av, skift gir" og sånn bærer det hjemover, på alle bakveien vi finner. På tur inn mot Porsgrunn ryker USB kabelen nesten av men vi beholder turtall til vi finner en busstopp. Skjøter vaier med andre enden av USB kabelen og sånn kommer vi oss greit hjem.

Dattera som kommentar er at vi "bygger minner" og det har hun jammen rett i. Nok en "bli kjent med bilen din" dag i RR entusiast livet!

 

DSC_0208.JPG

 

DSC_0210.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tilsvarende opplevelse, en natt, på vei hjem fra ferie. Ikke LR eller RR, men en Renault 14. Også der hadde speedvaieren røket ved gasspedalen.

 

Løsningen den gang, ble justering ved forgasseren, og nytt feste ved gasspedalen, ved hjelp av en tennplugg med stramming av den lille nippelen på toppen av tennpluggen.

 

Og vi kom oss hjem til Kristiansand B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he...skaper varige minner for flere altså. Det er fint så lenge det er "trygt og bra".

Hvordan er det med vaier til gassen. Må denne være original eller kan man modde til noe? Vil jo nødig være uten RRC i disse dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt ny vaier faktisk. Dratt rett ut av sekskangpressen på pedalsiden. Møkkadel. Nå er den moddet slik vi gjorde med mopedene i "gamle dager" når ikke vi hadde råd til nye deler. Mao, med rekkeklemme/sukkerbit på enden av vaieren. Tror jeg må ha et knippe med "USB" kabeler med på tur for det holder ikke evig dette ?

 

Føleren til temp.måleren er som du antydet Erik. Rett til gods..i peak.

Når jeg leet litt frem og tilbake så hjalp det ikke, snarere tvert i mot, ble vel bare enda kaldere. Tror jeg avskriver den og kjøper en ny.

Men...Nå kan det kjøres igjen, det er morrro!!

 

I morgen blir det lang tur til Sørlandet med biltralle og Defender. Blir spennende det også :)

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føleren til temp.måleren er som du antydet Erik. Rett til gods..i peak.

Når jeg leet litt frem og tilbake så hjalp det ikke, snarere tvert i mot, ble vel bare enda kaldere. Tror jeg avskriver den og kjøper en ny.

Men...Nå kan det kjøres igjen, det er morrro!!

 

 

Da blir det ordnings da! B)^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sikkert fint å få samlet opp litt grums når man først er i gang, tenker sikkert bilen og dermed var kløtsjen også borte.

Nå er det jaggu litt mye greier i "bruktbilbransjen".

Tror ikke jeg har en bil som er helt hundre for tiden. Steike og. Noen ganger er det ålreit...andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var kløtsj-slaven byttet. Rart med det. Biler med litt deler herfra og derfra, og det skjærer seg ofte med delebestillinger. Som f.eks å kjøpe slave til en LT77 kasse, men som er montert på en 75 modell bil. Da blir det kluss. Så da måtte det også lages noen nye rør med nipler.

Byttet gikk greit, luftingen likeså.

Vel montert, så var bilen dønn uvillig til å starte. Byttet fordeler lokk, ut med plugger...phøøø. Måtte gi opp, inn og ete litt og så ut igjen etter en time. Da hadde den "stått seg til" og etter en syv-åttetusen snurringer på starteren så hakker den i gang.

oLykke....jeg har endelig RR som bruksbil igjen...yess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mulig ja. Tok ut en plugg og sjekket mens dattera kinnet og så ingen spes tydelig gnist. Noe var det. Burde vært mer. Riktignok sjekket i solskinnet!

Hva er oftest årsak til dårlig gnist? (Har Lucas "elektronisk" stift :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gnist går hele veien fra batteriets pluss-pol til batteriets minus-pol.

 

God kvalitet på jording er ofte ignorert.

Selv har jeg lagt opp egen solid kablet jording fra toppene - via blokka direkte til minus-polen.

I tillegg jording fra blokka - via coilen - via ramma - via innerskjermene - via karosseriet.

Dette har sikret god jording.

 

Ellers så er alle kontaktpunkter fra pluss-polen gjennom hele tenningssystemet frem til tennpluggen viktig at er i topp stand.

 

Rett coil til fordeleren er viktig.

 

Riktige plugger, pluggledninger, rotorlokk (som du har skiftet) og rotor.

 

Selvfølgelig at forgasserne er riktig justerte og balanserte.

 

At tenningen, fordeleren og vakumklokka fungerer.

 

Når alt dette spiller sammen - du verden så morsom en Rover V8 er .... !!!

 

B)B)B)

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Tror jeg skal følge spesielt opp noen av punktene dine. Mistenker bla plussen frem til coilen. Denne går via relé som en tidligere "happy-elektriker" har montert som en av mange ekstra-el-duppeditter. Måle OK spenning inn på coilen, men er ikke dermed sagt at den er helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er det en svært forsømt tråd. DET betyr ikke at bilen er forsømt!!

Etter å ha slitt litt med start problemet referert over så kom den igang og har senere bare startet og gått. 

Fikk på plass ny temp sensor forleden dag, så nå vet jeg hvor varm den er, ikke bare antar at det er OK. Dette har vært litt småkjipt iom at bilen ikke har mekanisk vifte, kun et par elektriske. De har forøvrig ikke vært på en eneste gang i vår bruk, ei heller nå på sommeren, med en del køkjøring til hytta daglig. Har i grunnen glemt den helt også, men det har som sagt ikke vært antydning til for mye varme. Gode bilen. 

Den er nå min/vår daglige bil. Kjører og gliser, fyller og banner, men det er uansett helt toppers bruksbil. Er veldig fornøyd med den. Sammenlignet med mye annet så synes jeg den er fin. Relativt tight å kjøre, akseptabelt støynivå, trekker bra, låter bra, sitter greit etc. Den er utstyrt med automatisk kjørelys og er i det hele tatt bare fin dagligbil. 

På blandet kjøring 1,5/mil. Det er naturligvis drøyt...men...

Range Rover er gøy! (i fravær av Defender har også kona blitt ganske begeistret..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...