Gå til innhold

Sprocket 1976 Serie 3 - 2.6 petrol


Anbefalte innlegg

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei.

 

Var ute og sjekka spakene. Sjansen for at en noob som meg tar feil, og at en 38 år gammel bil har rett, er stor. Men selv med all verdens godvilje kan ikke overdriven og hovedgirspaka leve sammen i vrælende og lynrask harmoni. Forrige eier kan ikke ha brukt overdriven i 4. gir.

 

Overdriven har relativt stor vandringsvei, så spline-justering i fartsretningen vil ikke avhjelpe noe særlig, _tror_ jeg. Har ikke sett nøye på hovedgirspaka, men har en følelse av at den skal nærmere sjåfør. På hvilken måte det skal skje, vites ikke enda. Godt mulig det blir rørbøy. Er det kurant da, folkens?

 

Girskiftande helsing frå Valdres,

Svein Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfrellet ville jeg brukt et par nordlenninger på hovedgirspaken. 10mm til venstre så er du i mål.

 

Eivind

 

Nordlennnig:

Swedish_bahco_wrench_20050612.jpg

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girspakoppsett løst uten vold og rørtenger!

 

Overdrivespaken har en knekk originalt og sitter skrudd ned på overdrive-akslingen.

 

Løsnet en mutter, vred spaken 180 grader, festet mutter og alle problemer borte med god margin.

Det er så smooth. Det er pragmatiske løsninger overalt. Har du wd40 og fastnøkler kommer du langt!

 

WP_20141120_003.jpg

og

WP_20141120_004.jpg

 

mvh Svein Ivar

 

Edit: Bilen skal visstnok ha fått ny clutch for ikke så lenge siden. Det kan forklare at spaken var montert i feil vinkel. ??

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malingsfjerner - 2. forsøk: Jeg har dratt med bakdøra på bilen inn på hjemmekontoret. Her er det godt og varmt og malingsfjerneren kan få virke lenge. Dessuten hadde jeg 90% av malingsfjerner igjen etter det miserable 1. forsøket. Så jeg gir de kjemiske greiene et nytt forsøk. Denne gangen legger jeg på _rikelig_. (Det verste som kan skje er jo at guffa blir oppbrukt - det beste som kan skje er at det faktisk virker! win-win.)

 

Jeg greide å vri av den ene bolten som holder bakdøra - noen som vet dimensjonen på denne? Er det spesial-greier?

 

Her er et bilde av sausen - ved 2. runde i 2. forsøk:

duxola.jpg

 

og

 

duxola2.jpg

 

 

mvh Svein Ivar

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute på låven en gang i døgnet og dusjer manifoldbolter med 5-56. Målet er å få av manifolden uten å ødelegge for mye og få justert eksos-ventiler.

 

De som sitter mellom manifold og motor er det håp for. Manifold til eksosrør ser fortapt ut. Vurderer om verksted skal få jobben med å knekke bolter og rydde i jævelskapen, eller om jeg skal være dumdristig og prøve å ødelegge litt selv.. :-) Det er vel en kunst å se sin egen begrensning, all den tid jeg ikke kan sveise...

 

Har dusjet boltene 3-4 dager nå, og fortsetter med det litt til.

 

Prøvde å kikke bak instrumentpanelet i går. Fikk ikke dratt det så langt ut som jeg ville. 'charge' lampa henger og dingler bak der. Status på generell belysning på instrumentene er: ingen. Det jeg kunnne se av ledninger bak der var oppløftende. Det så ikke 38 år gammelt ut.

 

God kveld. Her feires den med juleøl nr 3 for kvelden!

 

mvh SI

 

Edit: belysning: change, cold start osv fungerer. Bakgrunnsbelysning på instrumentene er fraværende.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler med største innlevelse Omega 636 om noe sitter bom fast,

http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/Omega%20636%20info.pdf

Var ingen som hadde fortalt meg om den før jeg så noe hyllepynt på et av de lokale verkstedene.

Tipper Mekonomen blant annet selger Omega i ulike varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan får jeg vridd på fordeleren for å justere tenninga?

attachicon.gifWP_20141117_002.jpg

 

Det går sakte fremover, men det er veldig gøy :)

 

mvh Svein Ivar.

 

Denne fordeleren ser da ut til å ha en egen justering på utsiden for stiftåpning (kamvinkel.) Den skruen på enden der ved vakumklokka som man kan skru på med fingrene. Skaff deg en kamvinkelmåler og ta finjusteringen med den, det er mye mer nøyaktig enn ved å bruke følerblad, særlig om stiftene ikke er helt nye.

 

Men før det, kjøp ny både stift og kondensator. Selv om kondensatoren er ok, endrer gamle kondensatorer kapasitet, og stiften slites raskere. Nytt er best. Jeg ville kjøpt nytt fordelerlokk også, og gjerne nye pluggledninger, plugghetter og coil også. Utrolig hvor mye forskjell i effekt dette kan utgjøre på en gammel motor. Alt dette slites, og nye deler vil gi lavere forbruk og høyere effekt. Vinn vinn hele veien. :)

 

Sjekk vakumklokka. Ta av fordelerlokket. Ta av slangen på manifoldsiden og sug. Det skal være motstand, og du skal kunne se at det beveger seg i fordeleren.

 

Dårlig motstand: Kjøp ny vakumklokke.

 

God motstand, men ingen bevegelse i fordeleren: Fortenningsplata har satt seg. Eller den er "seized" som det heter på godt norsk. Ikke uvanlig på gamle biler at dette sitter fast. Da må fordeleren ut og fillebitiseres og smøres opp igjen. Konferer med verkestedhåndbok når du gjør dette, ting skal på riktig plass etterpå.

 

Og ikke glem å ha et par-tre dråper motorolje på den lille svampen som ligger inn mot senter av fordeleren. Den smører selve kammen slik at stiften holder justeringen mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet og jamaican pimento olje.

Det kan jeg klare. Hva med varme på de manifoldboltene?

 

Har det ikke travelt. Festeplata for vinsjen er preget av overbelastning, men alt i vinsjen virker ok, til og med en splint som skal ryke ved overlast er intakt. Tenker å rette plata og la det være med det.

 

Ramma skal få litt sårt tiltrengt olje, men ingenting på bilen haster. Den står i en tørr og luftig låve. Dette er tida da masseyen og fresen gjør jobben.

 

Til sommeren blir det å dynke bilen i malingsfjerner. Har lyst til å lakke sidene på hardtoppen også, men jeg vet ikke om den blir litt mindre original/mindre autentisk? Ikke at det betyr så veldig mye, kommer til å gå for det jeg tror blir penest.

 

Jeje, blir mye prat og lite ull i denne tråden her, gitt...

 

SI

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert ny arbeidslampe bak. Den gamle var knust. Fant strøm i de ledningene som var der.

 

Spm: har disse bilene opplegg for ryggelys? Arbeidslampa styres via bryter på dashbordet.

 

Feilsøkte og fant grunnen til manglende skiltlys: dårlig kontakt i jordinga.

 

Spm: Er sort skinn/stoff på veggene i lasterommet originalt på disse? Veggene på min er litt medtatt. Altså: de er hele, men lukter kjeller. Hele taket har hvit padding. Regner med at paddingen er litt akustisk dempende, men de slutter uansett der hjulkassene begynner. Kan ta bilde av elendigheten.

 

Ja, også startet jeg den så vidt. Blir forelsket av lyden hver gang=) Definitivt mer lettstartet etter justeringa av tenning. Den gikk bare så vidt siden jeg driver med rustløsing på manifolden...

 

mvh SI

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars umiddelbare reaksjon når jeg fortalte om rustløsinga på manifoldboltene: "Varm muttran te dæm gløde rødt, og lætt de kjøl sæ ne igjæn." og "Du må itj brækk av boltan, næi."

 

Siste utsagnet støtter jeg ham i. Har en følelse av at han har et poeng i sitt første utsagn også... Han er gammel bonde, og de vet som regel best. Godt mulig at akkurat dette er verkstedmat, selv om det er relativt banalt. Så kan jeg sysle videre med lettere tekniske oppgaver og forarbeid til sommerens lakkprosjekt.

 

Tror bilen min hadde kledd en extended truck cab canvas. Noen som vet om noe brukt? Nypris er vel fort 5-7000 kroner....og det er litt (for) mye.

 

SI

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: Etter mye CRC rustløser er eksosmanifolden løs uten brukne bolter. Manifold til motor er også løse, men manifolden får sitte til jeg er klar for ventiljustering. Venter på deler fra england, både pakninger til manifold, topp- og sidelokk og masse filtre og tenningsdeler.

 

Skjer nok ikke mye mer her før jul så Noname og jeg ønsker alle en God Jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Justering av eksosventiler: ferdig!

 

Største utfordringen var at den gamle pakninga til dekselet hang fast i motoren, og hygiene ifm. å få fjernet denne.

Man har ikke lyst til å ha masse skitt nedi motoren. Satte på ny pakning. Bannet litt når manifolden skulle på igjen. Ny pakning her også - litt køl med å få i alle boltene/mutrene. De måtte tres inn med manifolden litt ut fra motoren for å få plass.

 

Har ikke justert inlets enda, men det blir for søndagstur å regne sammenlignet med det som er gjort.

 

Fikk testet capstan-vinsjen også. Den snurrer. Video kommer så snart jeg får lirket den ut av telefonen min :)

 

SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt til uka er å bytte ut tenningsdeler.

 

I den forbindelse: passer denne coilen?

PRC9858G Coil by PR2 LUCAS for DEFENDER (NOT NAS) and SERIES III

 

Jeg har for sikkerhets skyld kjøpt (og mottatt) den herfra: http://www.brookwell.co.uk/?s=PRC9858G&submit=GO (Der står det at den passer 2,25l petrol)

På nettsteder finner jeg coiler som skal passe til både 4-syl og 6-syl, og siden den jeg har passer til 2,25 - så passer den kanskje på 6ern også??? Vet ikke om hypotesen holder vann.

 

Jeg har tittet på fordeleren min, og det står lucas på den. Coilen som står i bilen i dag er fra Bosch.

 

Anyone? (Har coiler en spesifikasjon slik at man kan slå opp hva man har og kjøpe en med lik spec fra en valgfri leverandør?)

 

Mvh Svein ivar

 

 

 

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte omhverandre i ungdomstiden.Men 8er var litt mye for en std coil.

Gikk ofte en kule varmt da og stoppet når for varm.

Nye coiler har jeg liten respekt for.Virker som de leverer svakere gnist enn de gamle.

 

På riktig gjenstridig maling,o.l. har jeg smørt tykt på og lagt glapak oppå for å hindre at guffa tørker opp før jobben er gjort.Dette var med Reprin før miljømerkingen kom.

Nå er kanskje innholdet blitt miljøvennlig og spiser opp plasten? :o

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden du jobber på. Godt jobbet.

 

Jeg venter på plugger til min 6er, så skal det prøvestartes. Resultatet av det kommer til å høres helt til Valdres :-)

 

Jeg sjekker i dokumentasjonen om det står noen spekk på coil der.

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jomfrustarten blir spennende, Åge!

 

Bilen min er tungstartet på kald motor. Håper ny coil gir motoren forsterket gnist. Synes strøm til coil og bensinpumpe virker dårlig dimensjonert. Vurderer å sette inn rele, for å få bedre strøm... Sigarettenner kupeen gir strøm også uten tenning, tenker å hekte den på samme rele for å unngå tapping av batteri ved bruk av gps? eller en retro dab-radio. Trenger ingen av delene med mitt bruk..

 

Fint at du sjekker, Åge :) Greier du å finne riktig åpning på stiften i fordeleren også? Har ny kondensator og stift fra lucas. Håper de passer. Bestilte to forskjellige varianter. Det ene settet er fra britpart, så det vil jeg nødig bruke...

 

Motoren dør på tomgang nå. Kan være dårlig gnist. Eller halvtett bensinfilter/forgasser, eller tenning. Jeg starter med tenning og skifte av bensinfilter til uka. Disse motorene skal kunne holde seg i gang på lavt turtall. Det er sexy.

 

Har fått i stand reservedekk til panseret. Mangler det som skal holde det fast. Tror gjengene i panseret kan være M8 eller M10. Går npk an å lage noe eget som blir forsvarlig.

 

Jeg får ikke gjort så mye, men det lille som gjøres gir stor glede!

 

SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...