Gå til innhold

Sprocket 1976 Serie 3 - 2.6 petrol


Anbefalte innlegg

Hei

Winchen er litt fremoverlent, ja. Har ikke sett så nøye på den enda. Har testa at den får inngrep på veiva, men har ikke prøvekjørt den. Festeplata i fremst er forankret i støtfangeren. Regner med at den er forsterket på tvers på innsiden. Skal sjekke før jeg eventuelt prøver å dra i noe tungt med den. Tar gjerne flere bilder av den.

Har kjøpt startgass i dag og tester gnisten i morgen, da har jeg booket tid med svigerfar. Det er nødvendig med to sett hender i feilsøkingen.

Er bensinfilteret lett tilgjengelig på disse? Det kan sikkert være tett, som en alternativ syndebukk sammen med bensinpumpa på fuel-sida av problemet... Blir i det minste kjent med bilen nå! ? Hvis poden er frisk nok for barnehagen i morra, så skal far prøve å bli litt mer skitten på henda.

mvh SI

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 496
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Første koseøkt unnagjort.

 

Austbø, her kommer noen nærbilder av winchen:

WP_20141104_003.jpg

og

WP_20141104_004.jpg

og

WP_20141104_005.jpg

 

Fra undersiden er det ingen ytterligere forsterkninger i frontfangeren. Jeg får studere bilder av andres biler og se hvorfor min står så på skrå...

 

Ellers ble det feilsøking på hvorfor maskineriet ikke vil gå. Bilen fyrer når den får startgass, så tenninga er i orden. Videre koblet vi fra bensinslange inn til forgasseren. Ingen tegn til bensin der. 10 cm inn fra forgasseren sitter filteret i en blå kopp. Skrus løs med fastnøkkel fra undersiden. Filteret så ikke pent ut og skal byttes. Men det er nok ikke synderen. Foreløpig montert igjen. Bensinpumpa ser ut til å få strømmen sin fra samme kilde som coilen. Måler strøm inn på pumpa, men den er stein dau.

 

Pumpa sitter foran bakhjulet innenfor/på ramma på høyre side. Det går en slange videre til toppen av bensintanken. Pumpa har én ledning inn. Venstre på bildet er bilens front, høyre på bilde er videre bakover. Bensinen som dukket opp ved demontering av pumpa var i hovedsak fra pumpas innside. Sugerørsteknologien i bensintanken gjør tydeligvis at pumpa kan demonteres uten at man trenger å strupe bensinslangen

WP_20141104_006.jpg

 

Konklusjonen er vel defekt bensinpumpe:

WP_20141104_009.jpg

 

Pumpa gir ikke livstegn, selv om den får friske 12v på kabelen, (og jord på festet for sikkerhets skyld.)

 

Hva slags pumpe vil folk anbefale å sette inn? Bør man gå for en original lr, eller kan man bruke en universaltype, evt. billigere slag? Anbefalinger mottas med takk.

 

Tror forresten jeg fikset tankmåleren. Jeg var i alle fall baki der og pusset av noen kontaktpunkter, og nå rører nåla på seg! (Hvor pålitelig den er, vil vise seg!)

 

 

mvh Svein Ivar

 

Edit: Skriveleifer

 

WP_20141104_001.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Da har 109ern fått ny bensinpumpe og går igjen! Endte opp med QS480532 QSP som erstatningspumpe for den som satt der før. Det var en Facet jeg plukket ut. Disse bilene ble levert med det, visstnok. QSPen var bolt on. Alle tilkoblinger satt på samme sted som på Facet-pumpa - så det var bare å skru på plass.

 

La litt arbeid i jordinga. Jordingsveien ned til ramma er litt omstendelig, med flere muligheter for dårlig kontakt. Jeg tok greiene fra hverandre, pusset med fil, stålbørste og pussepapir for å komme til reint metall over alt. En ganske kjedelig jobb, men det sikrer at den nye pumpa får litt bedre arbeidsforhold.

 

Ellers ser jeg at pumpa får strøm via en ganske tynn kabel. Vet ikke om dette burde utbedres med 12v rett fra batteriet i en skikkelig kabel og heller legge opp til reléstyring, slik at den tynne kabelen som gir strøm i dag, bare går inn som styrestrøm. Noen tanker?

 

Bilen ble altså startet og kjørt rett inn på låven for å lagres over vinteren. Får litt mer fred i sjela når jeg vet at bilen startet da den ble satt bort. Har ambisjoner om å begynne med litt karosseri og generelt vedlikehold, slik at den går en god sommer i møte.

 

Et lite knippe stemningsbilder fra "bua":

WP_20141110_002.jpg

og

WP_20141110_005.jpg

 

Linker til en videosnutt også:

 

mvh Svein Ivar

 

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der, har du fått forsøkt deg på justering av eksosventilene - undet et deksel - under manifoilen ...?

 

Jeg skrudde av det øverste toppdekslet idag, samt alle seks pluggene. Håper bare det ikke kom for mye dritt ned i plugghullene. Umulig å få helt rent rundt pluggene før jeg skrudde de ut.

 

Spent å høre om du fikk det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har ikke begynt på det enda. Tror ikke det skjer i 2014. Det blir ikke mye mer kjøring i år.

 

Rusk som ligger ved pluggene tenker jeg å blåse vekk med kompressormata trykkluft før pluggene skrus ut.

 

Begynner så smått å fjerne den støgge malinga, og så blir det vel en pakke med servicedeler i julegave til rakkeren.

 

Har forresten åpna forgasseren og kikka oppi der. Membranen så fin ut, men jeg fylte på litt olje. Den var ikke helt tom, så det var et bra tegn. Jeg ble forbløffet over oljebadet som står under luftfilteret. Bonden som viste meg det, nikket annerkjenende. Olja nedi det var fin, så bilen har fått pleie hos forrige eier også!

 

mvh Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en klemme under fordeleren som du må løssne for og vri fordeleren. Men ta av fordelerlokket og juster stift åpningen først. Evt bytt stiften.

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fikk rotert litt på fordeleren slik at bilen går renere. (Stiftavstander og ny rotor m.m. sjekkes etter hvert) Takk for tips, Vegard!

 

Justerte ned tomgangen også, slik at den nå bare står om brummer jevnt på tomgang. Det ble nydelig. Både bil og eier stresser mindre.

 

Det ble faktisk såpass bra at jeg dristet meg ut på en to mil lang reise på riksveien for å fylle opp bensintanken. Jeg var litt spent på om nåla ville være med opp til topps. Det ville den.

 

Bilen ser ut til å ha en uanstrengt marsjfart på rundt 60. Over det føler jeg at jeg begynner å tyne den. Lite uling fra drivverk i 60, så det er fint.

 

Et lite spørsmål: Når overdriven peker fremover (regner med at det er av-posisjon) kræsjer den med hovedgirspaken i 4. gir. Løsninga blir å ha overdriven pekende bakover hele tiden. Betyr det at jeg kjører i konstant overdrive??? Har ikke satt meg inn i hvordan overdriven funker. (Er såååå blond.)

 

Skulle gjerne ha tatt bilder, men inntrykkene var så mange og sterke, at det får bli en annen gang. :)

 

mvh Svein Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez.

 

100 kmt hadde vært no!

 

Jeg skal få tatt bilde av spakene ved neste økt...men jeg kan da ikke forvekslet høy/lav med od av/på. Har ikke prøvd røre noen av spakene under kjøring... Nå føler jeg meg litt nybegynner her, altså! En ny verden har åpnet seg! <3

 

Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy/lav fram = høyserie.

OD fram= innkoblet.

Så du har kjørt helt riktig med høyserie og bakhjulstrekk :-)

Husk at du ikke må kjøre med 4wd eller lavserie(når du kobler inn lavserie går kassa automatisk i 4wd) inne på tørr vei med seriebil. De har jo ikke senterdiff som utligner hastighet på fram og bakaksel sånn som defender har. Kan resultere i tvinna akslinger...

 

Har selv hatt min 88" i 110km/t med OD. Det var visstnok maks anbefalte hastighet når fatter kjøpte den ny.

Måtte jo prøve, men gjør det aldri igjen! ;-)

Hold deg i 70-80. Der er det triveligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da har jeg kjørt i høygir uten overdrive - da var 60 km/t en grei fart. Med hovedgir i 4. og OD innkoblet (spak fremover) vil de to spakene kræsje fysisk. Må finne en måte å unngå kollisjonen på. Det er vel mulig å lage en liten bøy i både den ene og andre retningen. (Disse spakene bli morsomme når to-åringen skal være med pappa ut på kjøretur, tenker jeg. Hvis han tør da. Han virker å være mer redd Land Rovern enn den gamle masseyen vi har på gården. :-P )

 

Er obs på faren med 4x4 på fast underlag, ja. Jeg kjører med frihjulnavene frikoblet til vanlig, slik at fremhjulene triller fritt både i høy og lav. Er det glatt eller krevende på andre måter får jeg heller gå ut av bilen og koble inn navene fremme.

 

Apropos Masseyen, jeg skal prøve å få til en samparkering med Massey og Land Rover ved en passende anledning. Det er mye av den samme ulla føles det som.

 

Takk igjen for rørende gode tips. VBF 4ever!

 

mvh Svein Ivar

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...