Gå til innhold

Range Rover 99MY HSE 4,6


tdiThomas

Anbefalte innlegg

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I dag ble grombilen hentet på henger :)

 

med_gallery_13_138_2120872.jpg

 

Vi måtte skru av kjørerampene ettersom bilen var en smule lenger en hengeren

 

med_gallery_13_138_2592509.jpg

 

Vakkert par B)

 

med_gallery_13_138_1796124.jpg

 

Måtte sette hengerskiltet på bilen ettersom skiltholderen nå ligger langt under bilen

 

med_gallery_13_138_1194254.jpg

 

Etter en time eller to med ljuging, stropping, beskuing av deler osv osv bar det nedover mot E-18. Kom vel ca 150meter før vi fant ut at det var dårlig med bremser på hengeren. Dermed ble det jekking og etterstramming av bremsebånd, funka på 3 av 4 . Den siste var det ikke mer å justere på :unsure: Dermed er vi oppe i 0-2 og det var ikke i Alto-utleises favør, forrige gang jeg leide henger der var hele tilhengerkontakten borte :angry:

 

med_gallery_13_138_2412767.jpg

 

med_gallery_13_138_1212205.jpg

 

Deretter var det bare resten av hjemturen igjen, den gikk som en drøm

 

med_gallery_13_138_1434301.jpg

 

Bilen står nå trygt forvart i garasjen hjemme. Takk til Jørn for fin bil og svoger Jan-Einar for god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og Hmmm.

Hvorfor i alle dager fikk du ikke med deg en kompis og kjørte bilen hjem..??

Du gir jo et signal til alle du møter/passerer med SÅNN bil bak på en henger..!

Ikke rette måten å hente bil på .. spør du meg! Der fikk du også litt kritikk..He

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og Hmmm.

Hvorfor i alle dager fikk du ikke med deg en kompis og kjørte bilen hjem..??

Du gir jo et signal til alle du møter/passerer med SÅNN bil bak på en henger..!

Ikke rette måten å hente bil på .. spør du meg! Der fikk du også litt kritikk..He

 

Bilen er ikke helt frisk, den er syk stakkar :unsure:

 

Edit: Har ikke skrevet det tideligere i tråden, men bilen er altså syk. Det er noe muffens med motoren......

 

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan jeg skal angripe denne motoren, søker derfor litt råd hos dere (senere omtalt som ekspertene)

 

Diagnosen Jørn stilte før han "ga" bilen til meg er følgende:

 

Problemer med motor.

Starter lett, men har en ulyd i høyre sylinderbank. Dette skjedde plutselig, altså ikke noe som har kommet over tid (ikke det jeg vet om).

Trodde først det var en sylinder eller to som ikke tente, men det tror jeg at jeg kan utelukke nå.

Dette er byttet i forbindelse med enkel feilsøking: Tennplugger, pluggledninger, coilpakker.

Mistenker vippearm/ventil/løfter/kam, men, jeg har bare ikke tid, ei heller anledning til å kikke nærmere på dette nå.

 

Det eneste jeg har gjort er å kjøre bilen inn i garasjen og nappe ut en og en tennplugg på høyre motorbank ettersom det er en litt mystisk lyd fra den siden. Merker ingen forskjell på motorgangen når den bakerste pluggen nappes ut.

 

Skal jeg rive av innsug og ventildeksler med det samme, eller bør jeg starte med å måle kompresjon? Hvis jeg skal måle kompresjon, hvilket billigverktøy anbefaler ekspertene?

 

Som dere vil skjønne senere i denne tråden har jeg nogenlunde god teoretisk innsikt, praktisk mekke-erfaring og rettskrivingskunnskaper er det verre med blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg rive av innsug og ventildeksler med det samme, eller bør jeg starte med å måle kompresjon? Hvis jeg skal måle kompresjon, hvilket billigverktøy anbefaler ekspertene?

 

Som dere vil skjønne senere i denne tråden har jeg nogenlunde god teoretisk innsikt, praktisk mekke-erfaring og rettskrivingskunnskaper er det verre med blush

Jeg hadde villet satt bort jobben til noen som er kompetente og har erfaring/verktøy som trengs. Sett i forhold til hva du betalte for bilen, så tror jeg det vil lønne seg. Sikkert noen flinke Thor-motormekanikere her på forumet som kan føle seg kallet og ta kontakt med deg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Thomas, glemte å gi deg 'dokumentasjonen'

 

Kompresjon ble målt :

 

Sylinder 1 = 11,5

Sylinder 2 = 11,2

Sylinder 3 = 11,0

Sylinder 4 = 9,2, med en skvett olje = 11,2, etter 4 dager med diesel i sylinder = 10,2

Sylinder 5 = 9,5, med en skvett olje = 11,0, etter 4 dager med diesel i sylinder = 12,2

Sylinder 6 = 11,1

Sylinder 7 = 10,2

Sylinder 8 = 12,6

 

Etter at den hadde stått med diesel i sylindrene, ble motorolje og filter byttet før den ble startet opp igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfinn

Du har helt sikkert rett i dette, men det var ikke derfor jeg kjøpte bilen. Det var kombinasjonen av strøken bil som ikke er misligholdt og gleden over å forhåpentligvis få til motoren og samtidig lære noe underveis. Jeg lærer jo ingenting hvis jeg setter bort jobben til noen :) Sansynligvis kommer jeg til å angre på dette valget, men valget er tatt (tror jeg...)

 

Jørn

Takk skal du ha, da slapp jeg unna med med den jobben også

 

Også til ekspertene, hva betyr det at kompresjonen går såpass mye opp når sylinderene har fått en skvett med olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan jeg skal angripe denne motoren, søker derfor litt råd hos dere (senere omtalt som ekspertene)

 

Skal jeg rive av innsug og ventildeksler med det samme, eller bør jeg starte med å måle kompresjon? Hvis jeg skal måle kompresjon, hvilket billigverktøy anbefaler ekspertene?

 

Som dere vil skjønne senere i denne tråden har jeg nogenlunde god teoretisk innsikt, praktisk mekke-erfaring og rettskrivingskunnskaper er det verre med blush

Greit, men det du skriver her skapte en litt dårlig magefølelse hos meg.. blush Du fikser det sikkert, men husk bare at alt som befinner seg under innsuget på disse motorene har tighte toleranser og krever at man er nøye og følger 'boka' til punkt og prikke..

At kompresjonen stiger når det tilsettes olje i sylinderen, kommer vel av at den tetter ekstra rundt stempelringene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men det du skriver her skapte en litt dårlig magefølelse hos meg.. blush Du fikser det sikkert, men husk bare at alt som befinner seg under innsuget på disse motorene har tighte toleranser og krever at man er nøye og følger 'boka' til punkt og prikke..

At kompresjonen stiger når det tilsettes olje i sylinderen, kommer vel av at den tetter ekstra rundt stempelringene.

 

:lol: :lol: Magefølelsen din stemmer helt sikkert

 

Planen min er i første omgang å pelle av innsuget og toppdekslene for deretter og visuelt sjekke at alt er tilsynelatende OK på oversiden av toppene.

 

Når det er gjort må jeg ta en bestemmelse om neste skritt, da er selvfølgelig en kliss ny motor eller en motorguru på ønskelista

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare skal hive deg over det Thomas. Les boka to ganger først. Ta en grundig motorvask. Smådeler, skruer o.l. samler du i poser som du merker med referanse til avsnitt i boka. Da har du full kontroll når ting skal sammen igjen. Pakk større, sårbare deler inn i bobleplast så holder de seg reine og ripefri. Det siste du ønsker er lagringsskader på sylindere, topplokk o.l.

Aliér deg med en lokal motorkyndig person som kan vurdere deler etter hvert som du demonterer. Sannsynligvis finner du en åpenbar feil som brukkede stempelfjærer eller slarkete ventilmekanisme, men det er fort noen deler som bør skiftes pga. ren slitasje. Bytt alle simringer og pakninger på motor og inngående inngående aksle på automat. Er det slitasjespor etter simringene setter du på speedysleeve som du får fra SKF. Dumt å måtte åpne motoren igjen om 50.000km om den kan gå 200.000km til...

Om nødvendig tar du kontakt, men noen motorekspert er jeg ikke. Har dog demontert mn egen ned til blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og kloke ord Tore, vet ikke hvor langt nedover jeg skal men det får tiden vise. Har er nabo som er mekaniker, mest sveis og rør riktignok. Men han er av den nøyaktige typen, han har lovet med god hjelp underveis.

 

Og til Ragnar, skal ta bilder i morgen hvis jeg begynner å skru så du kan se hvorfor innsuget må av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Må kanskje legge inn litt ekstra tid på øya i kveld skjønner jeg! Må jo få tatt herligheten i øyesyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er en Thor motor, men de kan kanskje få løse sylinderforinger disse og??

Da er det typisk de bakerste som slipper først. Merker ikke det på kompresjonen.

Men noe merkelig dog at kompresjonen er så lav på 4. og 5. sylinder.

Jeg merket noen ulyder i min før foringen slapp fullstendig, og lokaliserte disse til sylinder 8.

Skaff deg stetoskop med lang sonde (Biltema sin fungerer) og lytt deg rundt på motoren, du vil ganske fort kunne finne hvor ulyden stammer fra. Som sagt visst jeg at sylinder 8 var syk i en eller annen form, dette ble avslørt med stetoskop.

Har du mulighet til å låne et Boroskop (med operatør) så kan du sjekke status i sylinderne via tennplugg hullene.

 

Ligger årsakene lenger ned i motoren så er det bare en vei å gå uansett...

 

Langt fra noen motorekspert, men lærer stadig litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og kloke ord Tore, vet ikke hvor langt nedover jeg skal men det får tiden vise. Har er nabo som er mekaniker, mest sveis og rør riktignok. Men han er av den nøyaktige typen, han har lovet med god hjelp underveis.

 

Og til Ragnar, skal ta bilder i morgen hvis jeg begynner å skru så du kan se hvorfor innsuget må av.

 

Flott, fikk du PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, fikk du PM :)

Jepp, men jeg har ikke fått sett på den enda

 

Og så til nyhetene fra kveldens økt

 

Knekt rocker shaft :)

med_gallery_13_9_87387.jpg

med_gallery_13_9_580229.jpg

 

Det var den gode nyheten, den dårlige er at det mangler en støtstang. Den ligger nok og koser seg nede ved kammen :huh: I morgen blir det å skru seg enda et trinn nedover, plenumkammeret skal av B)

 

med_gallery_13_9_482316.jpg

med_gallery_13_9_395798.jpg

 

Ikke vanskelig å se at den ene sylinderen har badet i bensin

 

med_gallery_13_9_435681.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...