Gå til innhold

Moderne stereo i Discovery 2


Anbefalte innlegg

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Noen som har fått montert aux kontakt på org.spiller til D2

Tror de fleste av oss har brukt løsningen til Grom audio eller lignende.

Da bruker vi inngangen fra cd-veksler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trenger du ikke, JEJ. Det er ISO-kontakter i D2/D2a. Men du kan lage overgang fra RCA ut bak på spilleren til ISO høyttalerkontakt i bilen dersom forsterker under forsete er intakt. Du kan og sette inn plugg for bryterne på rattet. Sistnevnte koster 7-800,- i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trenger du ikke, JEJ. Det er ISO-kontakter i D2/D2a. Men du kan lage overgang fra RCA ut bak på spilleren til ISO høyttalerkontakt i bilen dersom forsterker under forsete er intakt. Du kan og sette inn plugg for bryterne på rattet. Sistnevnte koster 7-800,- i Norge.

 

Det er nok mange D2 med BMW kontakt, ikke ISO. Kanskje vanligere med ISO i D2a. Min hadde navigasjon originalt fra fabrikk, alle med originalnavigasjon hadde ISO, men sikkert flere også.

 

Hvis det er snakk om installasjon av den Joying enheten tråden handler om er det "plug and play" om du har ISO i bilen, ingen ombygging eller overganger nødvendig og du trenger ikke plugg til 800,- for å få rattkontrollene til å virke, finn de to ledningene fra rattet bak dashbordet og spleise en med fjernstyringsledning på spilleren og legg en til jord.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått montert aux kontakt på org.spiller til D2

Ja. Jeg sendte spilleren til UK og fikk ordet det der.

Har en Tiny audio dab radio som jeg har lagt kabel fra til aux pluggen i spilleren. Sliter med dynamostøy da Tiny-en henter strøm fra sigarettenner kontakt.

Hører mye lydbok i bilen og det funker fint inntil jeg kobler ladekabel til mobilen. Da piper det som bare det.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst med RCA plugg fungerer("vanlig gul videokontakt"). Jeg har den eksklusive greia her:

 

http://www.ebay.com/itm/170-CMOS-Anti-Fog-Night-Vision-Waterproof-Car-Rear-View-Reverse-Backup-Camera-WR-/381832802477?hash=item58e70230ad:g:0eoAAOSwRgJXl81h

 

Men så sparer jeg ikke på noe når det gjelder D2'n... :P

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på smak og behag, min er montert under støtfangeren, rett bak kula til hengerfestet. Det fungerer forbausende bra helt til det henger noe bak der, en båt f.eks., da ser man ingenting. Men i daglig bruk er det bra, og lekende lett å feste henger. Jeg har tenkt å montert et kamera til i bremselyset i bakdøra, skjære ut det ene hjørnet av glasset og lime inn kamera. Da holder det seg rent og fint så lenge pusser/spyler bak virker.

 

Jeg er ikke veldig plaget av tilsmussing der det står nå heller, egentlig. Kameraet i kombinasjon med Joying stereoen er ganske lyssterkt, så det ble litt sterk kost med ekstra LED ryggelys i tillegg, måtte slå det av til normalbruk.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ligger radioen her, ser og føles virkelig bra ut☺

Den ga,le er røsket ut og bak der var det ymse kabel, ISO og antenne er jo greit å finne. Men hva kommer fra rattet?? Ligger flere små kontakter der men ingen med bare 2 kabler på?

Grå/rød og grå/svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger radioen her, ser og føles virkelig bra ut☺

Den ga,le er røsket ut og bak der var det ymse kabel, ISO og antenne er jo greit å finne. Men hva kommer fra rattet?? Ligger flere små kontakter der men ingen med bare 2 kabler på?

Grå/rød og grå/svart?

 

Jeg er også spent på hva som kommer fra rattet, så følger denne med spenning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningene fra rattet er grå, begge to, med hhv. sort og rød merking. Jeg tipper at i de fleste biler er disse terminert i en av ISO kontaktene, C0098 nr. 2 og 3.

 

Se her: http://forum.lro.com/viewtopic.php?f=19&t=13796

 

I min bil var de koblet til en boks som er skrudd fast under plassen, "hyllen", for stereo'n i dashbordet, bak klimakontrollpanelet. Boksen er en omformer av noe slag som sendte signalene videre til min originalenhet, som var en navigasjonsenhet type Becker. Har du ikke hatt originalnavigasjon i bilen skal du ikke ha den boksen. Har du boks så skrur du den ut og kaster (eller samler på den, sammen med alt det andre skrotet du da har samlet gjennom årene... :-)), tar de to grå ledningen ut av kontakten.

 

I begge tilfeller skal en ledning legges til jord og en kobles til Joying på ledningen som heter remote 1 eller noe sånt.

 

Tron


Det er alltid litt nyttig informasjon på denne siden også: http://www.discovery2.co.uk/navigation.html

 

Lykke til med installasjonen, bilder når ferdig, ellers har det ikke skjedd (er jeg blitt fortalt)!

 

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de til slutt, de var på den grå iso-kontakten pinne 2 og 4.

 

20170208_105417.jpg

 

Ikke lyd enda men det ordner seg nok, det var lyd i den gamle og ikke noe annet er endret.

Dytter den skikkelig på plass når dab-dingsen og ryggekamera er installert (og en forhåpentligvis har lyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pinne 5 er til forsterkeren. Pinne 1 trenger du ikke, det er mute ved original telefoninstallasjon. Og nå snakker jeg om C0098 ISO'n, den andre ISO kontakten er alle sammen lydinnganger til forsterkeren, som skal koble med ISO'n som er lydutganger fra Joying'n.

 

Tron


Ser bra ut forresten!

 

Og hvis du ikke får lyd bør du sjekke i RAVE, kan hende at din bil har litt andre farger, koder og kontakter enn min, jeg har 2003 D2a.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, signal fra joying til forsterker er orange+svart kabel, den fargen finner jeg igjen på pinne 1 på den grå iso-kontakten. Høres jo rett ut for meg men sikker? Nope.

 

Prøvd navigasjonsappen, virker kjapp og god.

Eneste negative (unntatt manglende lyd da..) er at det ikke går å vinkle skjermen litt. Skal se om vi ikke har løsningen der etterhvert.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste negative (unntatt manglende lyd da..) er at det ikke går å vinkle skjermen litt. Skal se om vi ikke har løsningen der etterhvert.

 

Gratulerer med lyd, og "all systems go"!

 

Når det gjelder vinkelen, jeg tok og skrudde av "labbene" bak på skjermen og festet den rett i dashbord"hylla" med litt dobbeltsidig tape istedet, slik fikk jeg fin vinkel på den (det skal lite til), den ser også enda mer "integrert" ut ved at den kom helt inntil dashbordet. Sitter som støpt.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...