Gå til innhold

Disco1 1995, fjærer og dempere


Anbefalte innlegg

Må jo innrømme at 90-en fikk vesentlig bedre curb-appeal med +2" som for øvrig er oversettelse for 40mm. I praksis mener jeg hevingen endte opp omtrent midt i mellom. D1 sine vintertøfler er i 205R16, noe som i praksis medfører tilsvarende senking. Synes stakkarern nå ser ut som en oppblåst menneskebil, spesielt om jeg parkerer D2 ved siden av. Om du har lyst å heve litt, er det et par ekstrajobber som Lafte nevner, men sluttresultatet gjør jobben vel verdt det. Jeg var innom på trafikkstasjonen for PKK med 90-en og fjører og dempere ble de ganger behørig inspisert, men ikke kommentert, TÜV-dokumentasjon ble aldri etterspurt. Uansett ville jeg valgt et merke som ingen medforumister har sterke motforestillinger mot, og som kan godkjennes, Lafterolfs erfaringer gjorde at jeg ikke bestilte Terrafirma til prosjektbilen i fjor sommer. Mulig de har forbedret produktet noe, ut fra Finnarne sine erfaringer. Prosjektbilen skal allikevel vente litt så jeg har god tid.

Hold an littegrann og få brukererfaringer på Nomax sine, eller vær klin gæren og montér dem, så kan vi lese dine erfaringer :) Jeg har for øvrig ikke lest noe negativt om dette firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes jo Nomax virket rimelig i første omgang, men så fant jeg ved hjelp av dere billigere alternativ.

 

Procomp for myke til Landeveiskjøring: for myke som i "trafikkfarlig" eller bare som i "smak og behag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har OME på min bil (fulgte med på lasset ved kjøp) og er fornøyd med de, det sagt har jeg jo ikke kjørt bilen uten ;)

 

Derimot det jeg gjerne kan bidra med er å helle litt malurt i begret når det gjelder heving og pris.

Det blir dyrt, det er altids noe som må korrigeres, så hadde jeg skulle gjort det selv sånn fra bunnen av så er svaret NEI.

 

Dobbeltledda mellomaksing, bytte av radiusarmer, slepearmer, bytte av foringer, og nå sist bytte av bakre mellomaksing med kryss i begge ender.

Da, sånn etter x antall tusen brukt og fortrengt er alt av vibrasjoner borte, jeg har selvoppretting, bil er god å kjøre, sliter ikke dekk eller slipper uten forvarsel på vinterføre.

 

kort i kronologisk rekkefølge : dårlig selvoppretting, bytta radiusarmer fremmme, fikk selvoppretting, fikk vibrasjoner mellom 30-50kmt.

Handla dobbeltledda mellomaksling, ble en fra Baily morris, bolt on og borte var vibrasjoner. Men bil kommer ut med baken uten noe særlig forvarsel på vinterføre, sånn var ikke min RRC. Nye slepearmer bak, med det samme nye foringer. Alt fryd og gammen helt til neste service, det rister, durer og skrangler. Ny balata/hardykobling kaputt på under ett år. Ny mellomaksling bak med kryss i begge ender (disco2 sikkert) Så nå er det bra.

 

Er jo morsomt med pakke fra england, vi kjøper jo biler med viten og vellvilje som er "halvfabrikata" levert med så mangt fra fabrikken og så ferdigstiller vi de selv, etter eget ønske. Hva nå det nå er og hvordan Vi vil ha VÅR bil :P:D

 

Men akkurat det med heving, hadde jeg kansje ikke prioritert selv (sier han som kjører rundt med en snorkel som jeg sikkert egentlig kansje ikke hadde trengt . . . )

 

kort sagt : frem med kalkulator og prioriter dine kjepphester med omhu :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert både Trailmaster stageII og Terrafirma på noen 90er jeg har hatt.

Jeg er for rastløs til å komme med store langtesten med disse, men om jeg skal kjøpe nytt hevesett kjøper jeg Trailmaster igjen.

Virket som pulverlakken som finnarne snakker om er av bedre kvalitet på de, men det er jo bare noe dill sånnsett. Men over fartsdumpene i nabogata liker jeg Trailmaster sine dempere bedre.

.

Har også hatt et par biler med ome, disse ville jeg ikke erstattet med tilsvarende om jeg ikke hadde vært pokka nøtt, da det virket som de på disse bilene hadde sunket sammen veldig fort.

 

Så Nomax sine Trailmaster er ikke I mitt hode noe dårlig valg.

 

Dette alt dette er selvf som mye smak og behag, og her blir vi aldri enige om hva som er best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine terrafirma har sunket 4cm, medium duty. Da de var nye var de så stive at bilen hoppet som kenguru. Nå er de fine å kjøre på. Regner med at de har mistet spensten.

 

OME sine har jeg aldri opplevd har sunket, men blir det montert for myke fjører vil de synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

 

Procomp er ute av dansen, googlet litt og erfaringene fra LR var dårlige.

 

Terrafirma var jo det jeg først ble anbefalt og nå har jeg funnet dem på nett til en pris langt under OME og Trailmaster:

http://www.lrparts.net/vehicle/discovery-1/suspension-equipment/terrafirma-full-suspension-kits.html

 

Men diskusjonen her inne har vært nyttig, så ingen beslutrning fattet ennå

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo allerede en hevet bil, så dette er jo som tidligere sagt kun et bytte av fjærer og dempere

 

Jeg har:

- 2" hevesett med dempere (procomp) og korrigerte radiusarmer

- Discovery II mellomaksling foran (dobbelt kryss)

 

Iogmed at jeg går fra Procomp til Terrafirma så må jo dette bli bedre enn hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke måle ett oppbrukt sett mot ett nytt.

Med rett demper fra Procomp (+5") får man også mere vandring bak enn med tilsvarende fra OME.

 

Men jeg har gode og dårlige erfaringer med mange av merkene som er nevnt her i tråden .

Jeg hevder ikke slikt som andre at dette er lykken, og det andre er bare drit.

Placeboefffekten er kraftig undervurdert.

Som sagt, blindtest gir nok morroe svar.

 

Det jeg mener blir mere retningsgivende er om man skal ha ett godkjent hevesett eller ikke.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg byttet fjærer/dempere bak.

 

Sammen med demperne lå denne tegningen med teksten:

"Please Note

-It is recommended to remove the metal bush cups found on post 1994 Defenders and Discovery rear axles, removing the metal bush cups will allow unrestricted movement of the lower shock mount.

-Allowing the shock bush washers to contact the metal bush cup can cause premature shock failure and invalidate warranty

Teksten skjønner jeg, men disse koppene må jo fjernes med vinkelsliper. Er dette viktig?

 

Så er det tegningen ( som kom opp ned her). Den refererer jo til toppmonteringen. Det lå ikke med noen ekstra skiver til dette men gummiforingen inni er jo dekket av skiver på hver side som ligger kant i kant med ringen foringen ligger inne i.

Skal det være skiver her eller er det bare å sette demper rett på slik den lå i pakken og feste med mutter?

 

gallery_660_143_551881.jpg

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tf198.jpg

Men se på bildet av demperne mine, det ligger jo en skive utenpå foringen. Du mener altså en skive på hver side i tillegg?

 

Hva med nedre feste, bør/må jeg kappe bort koppene?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gaute, er dette din anbefaling også? Det fulgte med løse skivekopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kutting på nedre fester ;)

 

Men på toppen: er det å regne som skiver det som står på demperen utenpå foringen eller skal jeg sette på ekstra skiver?

- de demperne som sto på hadde kun en skive utenpå foring på hver side (som løsnet lett når jeg demonterte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket ut litt til og konkludert:

 

Nedre fester: kapper bort koppene, benytter skiver som fulgte med istedet

Øvre fester: De skivene som sitter på er tynne blikkskiver. Jeg bruker kone skiver i tillegg.

 

Takk for tips og råd

(og det kommer sikkert noen flere spørsmål når jeg begynnet på fjærer og dempere foran)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ferdigstille bak før jeg begynner foran

 

Kappe metallkopper gikk greit med vinkelsliper og feinsag.

 

Men når jeg skulle feste fjærene nede så kunne jeg ikke plassere skivene med kon den veien tegningen viste. Det var vanskelig nok å få mutter til å entre med kon "rundt" foringen.

 

Ser dette riktig ut? Skal jeg stramme mer (Gjengene er ennå ikke i "det blå" på låsemutteren).

 

gallery_660_143_551881.jpg

 

gallery_660_143_1329804.jpg

 

gallery_660_143_277265.jpg

 

gallery_660_143_179491.jpg

 

gallery_660_143_130523.jpg

 

gallery_660_143_310966.jpg

 

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...