Gå til innhold

Ombygging av 110 Defender til personbil


Anbefalte innlegg

Da er bolter, skiver og mutteres bestilt. Mulig det ble litt mye, men best å være på den sikre siden ;)

 

Part # Q-ty Part description From

 

2.dre seterad

FB108181L 2 BOLT, M8 X 90, '110"' (V)VA999222
AWR5871 2 SPACER, '110"' (V)VA999222
FB108101L 2 BOLT, M8 X 50, FLANGED HEAD, '110"' (V)VA999222 WC108051L 8 WASHER, M8, '110"' (V)VA999222
NY108041L 4 NUT - HEX., M8, NYLOC, '110"' (V)VA999222
Lasteromsseter - 4 enkle klappseter
FS106167L 8 SCREW-FLANGED HEAD, M6 X 16MM, SUPPORT TO CAPPING WB106041L 8 WASHER, M6
WC106041L 8 WASHER, M6, OVERSIZE
WL106001L 8 WASHER, M6, SPRUNG
NH106041L 8 NUT - HEX., M6, NYLOC, SUPPORT TO CAPPING
SH604051L 16 SCREW, HEXAGONAL HEAD, 1/4UNF X 5/8, TO WHEELARCH
WC600045L 16 WASHER, 1/4 DIA, PLAIN
WM600041L 16 WASHER-SPRING, 1/4 DIA, SQUARE
WM600041L 16 WASHER-SPRING, 1/4 DIA, SQUARE
SH604051L 16 SCREW, HEXAGONAL HEAD, 1/4UNF X 5/8, TO WHEELARCH
WC600045L 16 WASHER, 1/4 DIA, PLAIN
WM600041L 16 WASHER-SPRING, 1/4 DIA, SQUARE
NH604041L 16 NUT - HEX., COARSE THREAD, 1/4UNF, TO WHEELARCH
SH604071L 8 SCREW, 1/4UNF X 7/8, TO WHEELARCH
346804 8 CLAMP-BAR
WM600041L 8 WASHER-SPRING, 1/4 DIA, SQUARE
NH604041L 8 NUT - HEX., COARSE THREAD, 1/4UNF, TO WHEELARCH
Innstigningshåndtak over bakre sidedører
JPC5641LNF 2 HANDLE ASSEMBLY-ROOF TRIM GRAB, ASH GREY, STATION WAGON, '110"' (V)VA999222 SE105351L 4 SCREW-PAN, STATION WAGON, '110"'
AB608107 8 SCREW, SELF TAPPING, NO 8 X 1 1/4, STATION WAGON, '110"'

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er den magiske datoen fro 9 år passert. Søknad har blitt sendt til Toll-og avgiftsdirektoratet om status endring. 2006 modellen var tydeligvis ikke registrert med CO2 komponent og ble derfor beregnet etter diesel. Totalt kom dette på Kr.11.600,- til staten i avgift.

 

Innbetalingsblankett ble i går maskinstemplet av banken som innbetalt og fungerer nå som dokumentasjon inntil godkjenning hos vegvesenet er foretatt.

 

Varebilgrind ble i går demontert ved å fjerne to bolter i gulvet vha 13 mm skralle og fastnøkkel. Deretter utborring av 4 popnagler i gulvet, og 3 popnagler som hold selve grinda og varebilgulvet sammen. 5-10 minutter så var grind ute :)

 

I dag ble 2 seterad montert vha 3 bolter og muttere. Setebelter ble montert fast i gulv ved å benytte allerede 2 eksisterende 15mm bolter.

IMG_2250.jpg

 

Nå gjenstår montering av lasteromssetene/klappsetene. Litt hodekløing ift hvordan feste seteryggene til veggen under vinduet. Åge har over sendt et bilde av hvordan de er festet hos han. Jeg har tre kraftige skruebolter på hver side, men disse se ikke ut til å være ment for klappseter.

 

IMG_2251.jpg

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ytterste hos meg var brukt til klappsetene.

 

Skulle de komme med noe krav om papirer, så har jeg litt fra lignende runde i fjor.... ;)

 

Espen

Endret av Willhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ytterste hos meg var brukt til klappsetene.

 

Skulle de komme med noe krav om papirer, så har jeg litt fra lignende runde i fjor.... ;)

 

Espen

Hei Espen,

 

betyr dette at du festet seteryggene kun med en skrue hver i bakkant?

Kan det være slik at det opprinnelig har vært benker (2 setere) og ikke seter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omregistrerte min DCPU fra 3 til seks seter i Tønsberg i 2014.

De var litt tvilsome til det midtre setet foran, men gikk inn og "googlet" det i sitt system.

Så ble den godkjent med 3 foran også, med litt hoderisting over engelske bil fabrikanter og aerodynamisk form på defendere. :D

 

Dersom noen trenger kopi av papirene har jeg de fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ble bilen godkjent av biltilsynet på Finnsnes i går den 24 nov med ni seter :). Etter først å ha anskaffet klappseter så ombestemte jeg meg og satte inn benker.

 

IMG_2376.jpg

 

Første reaksjon fra biltilsynet når de så de sidevendte benkene var at dette ikke kunne godkjennes. Jeg tok da frem typegodkjenningen som jeg hadde fått fra Glenn, samt Jaguar Landrovers stadfesting av seteanordningen. Etter en telefon til noen høyere oppe i systemet kom han blid tilbake og sa at alt var i orden takket være denne dokumentasjonen.

 

Så var det inn og betale et gebyr på kr.530,- for selve kontrollen, han skannet inn all dokumentasjon:

- Kvittering for tollavgift

- Vedtak om statusendring av toll og avgiftsdirektoratet (kommer med selve innebetalingsblanketten)

- vognkort del 2

- typegodkjenning

-JLR stadfesting av seteanordning

 

Dette ble videresendt til Tromsø for ko-signering. Av en merkelig grunn var det ingen i Tromsø som svarte på telefonoppfølging av denne ko-signeringen de påfølgende 3 timer slik at jeg ikke fikk tatt ut skiltene. Det var faktisk INGEN som tok telefonen i Tromsø og det er et krav om at disse skal kontrollere kontrolløren.

 

Noe oppgitt over et NAV lignende byråkrati måtte jeg gi tapt og akseptere at nok en økt må til for å ferdigstille omregistreringen.

 

I dag fikk jeg en SMS om at ko-signeringen var gjennomført og at skilter kan avhentes. I morgen, blir det vel nok en tur til biltilsynet for å hente skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Yngstemann var ikke særlig fornøyd med at midtsete foran måtte ofres for omregistrering til 9-seter. Fikk i dag nytt vognkort og jammen stod det ikke 9 seter med inntil 3 seter fremme :)

 

Videre fikk jeg endelig ferdig montert komplett DEFA GPS link sist mandag så nå er bilen god og varm om morgenen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det praktiseres i stor grad at man må ha eget papir, utstedt på chassis / skiltnummer.

Da må man snakke med importøren.

 

Og jada Rolf, jeg vet det ikke skal være sånn. Det praktiseres sånn like fordømt. Det blir opp til hver enkelt om man vil klage i 8mnd for komme i mål, eller skaffe et papir som årner biffen på et øyeblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 22.7.2016 den 10.41, JokerS30 skrev:

Det praktiseres i stor grad at man må ha eget papir, utstedt på chassis / skiltnummer.

Da må man snakke med importøren.

 

Ta frem denne posten. 

Jeg kjøpte en Defender 04 model i fjor sommer.

Bestilte time hos BT i Kristiansand for å sette inn bakseter. 

Mannen fra BT brukte 2 timer og tok en grundig sjekk av hele bilen, ikke bare seter.

Jeg fikk ett langt skriv tilbake om at bilen hadde feil lys, stigen bak dekket over skilt, boltene som fester setene var av feil type/styrke, og litt til. 

I tillegg så kunne ikke bilen godkjennes med sidegående benker bak. 

Dokumentasjon måtte fremskaffes. 

 

Tok kontakt med Land Rover Norge og spurte etter dokumentasjon for min bil, med riktig opplysning om seter bak. Ikke noe problem, dette skulle de sende til meg. 

Etter mye frem og tilbake, og mange mnds ventetid, så fikk jeg papirene på bilen. 

 

Fikk tips om å reiser til BT i Arendal, så jeg var der idag. Opplevelsen var noe helt annet. 

Kontrolløren kom over til bilen min, spurte etter papirene for bakseter godkjenning fra leverandør for min bil. og så åpnet han alle dørene, tok masse bilder av interiør og setene. Sjekket ramme nr på toppen av bremsepedal og foran på ramme. 

 

Så sa han at det var grei, og gikk inn for å skrive ut nytt vognkort.! Det tok hele 10 minuter! Lekende lett.

Han var ikke inni bilen, sjekket ikke noe, spurte ikke noe om belter, skruer, lys.

 

Jeg tror det hjalp med at jeg hadde med eget skriv for min bil fra levrandør. 

 

Da henter jeg ut skilter etter helg :D Happy. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, campbell skrev:

 

Ta frem denne posten. 

Jeg kjøpte en Defender 04 model i fjor sommer.

Bestilte time hos BT i Kristiansand for å sette inn bakseter. 

Mannen fra BT brukte 2 timer og tok en grundig sjekk av hele bilen, ikke bare seter.

Jeg fikk ett langt skriv tilbake om at bilen hadde feil lys, stigen bak dekket over skilt, boltene som fester setene var av feil type/styrke, og litt til. 

I tillegg så kunne ikke bilen godkjennes med sidegående benker bak. 

Dokumentasjon måtte fremskaffes. 

 

Tok kontakt med Land Rover Norge og spurte etter dokumentasjon for min bil, med riktig opplysning om seter bak. Ikke noe problem, dette skulle de sende til meg. 

Etter mye frem og tilbake, og mange mnds ventetid, så fikk jeg papirene på bilen. 

 

Fikk tips om å reiser til BT i Arendal, så jeg var der idag. Opplevelsen var noe helt annet. 

Kontrolløren kom over til bilen min, spurte etter papirene for bakseter godkjenning fra leverandør for min bil. og så åpnet han alle dørene, tok masse bilder av interiør og setene. Sjekket ramme nr på toppen av bremsepedal og foran på ramme. 

 

Så sa han at det var grei, og gikk inn for å skrive ut nytt vognkort.! Det tok hele 10 minuter! Lekende lett.

Han var ikke inni bilen, sjekket ikke noe, spurte ikke noe om belter, skruer, lys.

 

Jeg tror det hjalp med at jeg hadde med eget skriv for min bil fra levrandør. 

 

Da henter jeg ut skilter etter helg :D Happy. 

 

 


Så bra Neil. Gratulerer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...