Gå til innhold

Ombygging av 110 Defender til personbil


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 2006 modell 110 Defender som jeg skal omregistrere til personbil. 2.dre seterad fulgte med, men setene med tilbehør i lasterommet manglet. Jeg planlegger å kjøpe det resterende, herunder 4 klappseter med belter fra øya :) På denne måten bør det bli en 9-seter av bilen.

 

Glenn ved British Car Import har allerede skaffet til veie nødvendig dokumentasjon for en godkjenning hos vegvesenet, CoC dokument og typegodkjent var i postkassen 24 timer etter at jeg snakket med han på telefonen. :)

 

Er det noen av dere som kunne legge ut bilder på hvordan seter og belter er festet i gulv og hjulbrønner så hadde det vært flott.

 

Jeg tror det kan spare meg for litt arbeid når monteringen skal tas fatt :)

 

IMG_0923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ! Pen bil.

 

Du kom meg i forkjøpet ,Knut Simen Hadde tenkt å spørre i kveld hva slags handel det ble på turen :)

 

Håper du har mulighet for en kaffekopp i midten av oktober,da er jeg på retur langs E-6 fra Kirkenes ,og "mellomlander" i Istindlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klappseter? mener du enkeltvis sideveisseter istedetfor benk? Hvis godkjenning av sideveisseter lykkes, si fra!

 

Vi hadde 2x4 sideveisseter på SII bilen for lenge siden, men maskinen var aldri registrert for mer enn de 3 på forsetebenken. Gammel praksis med langsgående benker og godkjenning for alle LR kunne ihht. biltilsynet ikke godkjennes nå pga. nye regler, så det er og blir 3plasser.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Defender 2006 ble godkjent, men biltilsynet i Drammen ville ha dokumentasjon slik du også har skaffet deg fra Glenn. Med denne dokumentasjonen medbrakt så gikk det greit.

 

Husk å bruke stoppmutter på boltene du fester setene med.

 

Det var såvidt jeg husker ferdigborret hull for seteboltene.

 

Ikke fest setebeltene i setet.

 

Om du har et midtsete foran må dette, og tilhørende belte, fjernes før du viser bilen.

 

Om du ikke finner hullene kan jeg ta bilder fra min bil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ! Pen bil.

 

Du kom meg i forkjøpet ,Knut Simen Hadde tenkt å spørre i kveld hva slags handel det ble på turen :)

 

Håper du har mulighet for en kaffekopp i midten av oktober,da er jeg på retur langs E-6 fra Kirkenes ,og "mellomlander" i Istindlia.

Klart vi må ta en kaffekopp Rune, gi lyd så treffes vi :)

 

klappseter? mener du enkeltvis sideveisseter istedetfor benk? Hvis godkjenning av sideveisseter lykkes, si fra!

 

Vi hadde 2x4 sideveisseter på SII bilen for lenge siden, men maskinen var aldri registrert for mer enn de 3 på forsetebenken. Gammel praksis med langsgående benker og godkjenning for alle LR kunne ihht. biltilsynet ikke godkjennes nå pga. nye regler, så det er og blir 3plasser.

 

p.

Glenn har sendt meg typegodkjenning som gir anledning til 4 klappseter :)

 

Min Defender 2006 ble godkjent, men biltilsynet i Drammen ville ha dokumentasjon slik du også har skaffet deg fra Glenn. Med denne dokumentasjonen medbrakt så gikk det greit.

 

Husk å bruke stoppmutter på boltene du fester setene med.

 

Det var såvidt jeg husker ferdigborret hull for seteboltene.

 

Ikke fest setebeltene i setet.

 

Om du har et midtsete foran må dette, og tilhørende belte, fjernes før du viser bilen.

 

Om du ikke finner hullene kan jeg ta bilder fra min bil ?

På bilen min er kun "rør-ankerene" montert, men det er ikke hull til setene og beltene - det hadde vært supert å fått noen bilder av hvordan det er montert i bilen din :)

 

Hvorfor må midtsetet fjernes? Bilene er typegodkjent med tre seter foran, og er kan ikke trekke tilbake en typegodkjenning.

Lafte, iflg Glenn så var det no blitt umulig å få godkjent personbil med det tredje "step" setet. Ganske synd da guttene mine elsker dette, men det er vel sikkerhetsmessig best å ikke bruke det :)

 

Slik ser det ut i bilen per nå:

IMG_0912.jpg

IMG_0913.jpg

IMG_0914.jpg

IMG_0919.jpg

IMG_0920.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fjernes fordi man ellers vil få 10 seter og følgelig minibuss.

 

Skal forøvrig følge litt med på denne tråden, skal inn med mine seter ved juletider. Er det mulig å få kopi av de papirene du har anskaffet?

Endret av krokansjefen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fjernes fordi man ellers vil få 10 seter og følgelig minibuss.

 

Skal forøvrig følge litt med på denne tråden, skal inn med mine seter ved juletider. Er det mulig å få kopi av de papirene du har anskaffet?

Det kan vel la seg gjøre, men du får papirer til din bil av Glenn. Det foreligger forskjellige typegodkjenninger i 2006 slik jeg forsto Glenn. Tror min var extension 11, det kan være at din bil er en annen.

 

gkl@landrover.no

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med meget ren og pen Def :)

Den ser ut for å ha fått både stell og vask oppigjennom livet :)

Hyggelig å få ennå flere biler hit til Troms. Skulle vært moro å fått hilst på deg og dine biler.

Takk for det Roar, jeg skal nok få tatt meg en tur på kaffetreff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fire stk seter sammen med setebelter kommet i posten fra en hyggelig herre fra Krokstadelva :) Originale setebelter til rad 2 funnet på ebay og på vei i posten. Nå gjenstår anskaffelse av bolter til innfesting av seter og ryggstøtter :)

 

Så langt har jeg da et gjenstående spørsmål (kommer sikker fler) , hvordan festes ryggstøttene til veggen under vinduene; borres det og skrus gjennom plasten?

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivesenets stasjon i Oslo sa i sin tid til meg noe dels i retning av at typegodkjenning ikke fantes i 1959, dels at nye EUregler ikke ville tillate seter satt inn uten belter og at sideveisseter med belter ikke ville være lov.

 

Det hjalp ikke at vår bil opprinnelig hadde 4 sideveis benkeplasser på hver side, siden den engang på slutten av 60tallet var blitt omregistrert med 3 seter foran.

 

Papirkopier som viser at ordinære sidebenker kan settes inn mottas med takk.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideveis seter med belter er visst ikke så bra, har det vist seg i kollisjoner. Det kan være det de prøvde å formidle. Derfor kjører jeg heller uten belter, i min '68 S2A med sidevendte seter. Den er typegodkjent uten belter, ergo er det lovlig. Beltepåbud kom ikke før i '75.

 

Jeg tror Lafter'n har helt rett i at forskrifter som kom etter bilens førstegangsregistrering, ikke har tilbakevirkende kraft. Tror ikke EU kan overstyre det. Sjekk det med f.eks. NAF, da vel!

 

 

Og gratulerer med ny, tøff bil, Knut Simen! Det blir gøy! Vi har jo en her inne som er i ferd med å sette D3-seter i sin Defender. Noe å tenke på? :rolleyes:

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Andreas- Jeg har fått alle papirene fra JLR på bilen, har tatt de med til veistasjonen som skal godkjenne bilen om en drøy mnd og de sier at alt ser ut til å være i orden. D3 seter, høres spennede ut, men noe sånt må i såtilfelle gjøres etter godkjenning til personbil da de var overtydlige på at det måtte være originalseter, belter, bolter etc.

 

--> Paul, hvis du tar kontakt med British Heritage Motor Centre kan du kjøpe dokumentasjon spesifikt til ditt VIN#. Dette senteret har tatt over Land Rover sine arkiver for Land Rover som er eldre enn ca. 10-15 år. Jeg brukte dokumentasjon på endringer av en 110 HCPU (faktisk den Svalbard solgte forleden) på Risløkka trafikkstasjon.

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...