Gå til innhold

Klargjøring for tur, gode tips?


R.Ka

Anbefalte innlegg

Nei, det var ikke jeg sjøl som foreslo det engang! Madammen og attenåringen vil på defendertur i sommer, og jeg bør vel i den forbindelse gjøre et par grep før vi vrir på nøkkelen og suser sørover. Bytte olje både her og der, naturligvis. Hva anbefales på henholdsvis motor (300 tdi) og differ av ekspertisen? Har ikke hatt bilen lenge nok til at jeg har tenkt så langt enda.

Å kjøpe inn et par reimer slik at man slipper å bli stående som en gjøk på motorveien uten mulighet til å hjelpe seg sjøl kan sikkert være greit.

Kommer til å ende opp med en skikkelig rundtur ute på kølaholmen der bilen en gang kom fra, og regner med det er en del enklere å få hjelp der borte dersom en skulle havne i uløkka på en eller annen måte.

 

Bilen drar litt til venstre under normal kjøring. Bør få gjort noe med dette før jeg reiser. Regner med at dette er noe de klarer å utføre på et noenlunde normalt utstyrt bilverksted?

 

Gode tips for større sjanser til fortsatt lykke etter sådan tur mottaes med stor takk!

Er det noe man bør eller absolutt MÅ handle når man først er der borte...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forbereder seg i årevis for å reise en tur til Strømstad.

Jeg bruker sørge for at jeg har med førerkort, mobil og full tank. Ved nærmere ettertanke, full tank får jeg fatt i langs veien, som blir til mens du kjører, altså holder det med førerkort og mobil. Har ofte med meg et pipesett og en liten veske håndverktøy, litt strips, ståltråd og en boks dekkskum. Har aldri brukt noe av det, annet enn til å fixe sykler.

Men så er mine turer normalt bare 50timers strekker på ca 2300km også da, med to unger i baksetet og campingvogn på kula :)

 

God tur !

 

PS - bil i normal bruksskikk er en selvfølge til hverdags, og en 4500km ferietur er da ikke mer enn mange kjører å 4-5 uker ?

PPS- for første gang trengte jeg i år verktøy på tur. Tok en snabbtur over en midtrabatt på et kjøpesenter, og ble hengende på kula etter et lite, solid dropp.
Tenkte fixe det, men blei til at jeg snudde plata opp-ned. Blei forresten huka av polisen samme dag for å kjøre i noe som viste seg være gågata. :)

Polisen var hyggelig nok han, men ville ha KONTANT betaling.... Mistet solbrillene på sjøen den dagen også med nærmere ettertanke.....

 

Er ikke ferieminner herlig ? God tur !

IMG_20160718_103527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forbereder seg i årevis for å reise en tur til Strømstad.

 

 

haha... ja, du sier noe der... ikke helt min stil, for å si det slik.

Nei, jeg hiver inn et par småting bare for å være sikker på at i alle fall ikke akkurat de delene skal gå til h.... så får det gå som det går. Nå har jeg vel tross alt kjørt 5000 km på bare noen ukers effektiv kjøring, så begynner vel å kjenne bilen godt nok også. Mulig den får seg en skvett fersk olje, så tenker jeg den tusler seg gjennom de ukene det er snakk om.

 

Ja, og så får jeg huske pass og penger... og snus. Ellers bør det vel være grei skuring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint å ha med en slik hendig startbooster http://www.ebay.co.uk/itm/292024652988?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Både for gadget og bilen.

 

Ett verktøy sett og en sekundær reim, + en liten jumper ledning hvis elektronikken skulle hindre deg i å starte - resten må du bare ta som det kommer. Det er jo på langtur de rare tingene skjer... Føles det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint å ha med en slik hendig startbooster

Ja, den så kjekk ut. Kan jo komme godt med ellers også den der, så spørs om ikke man skulle hatt en liggende for påkomne tilfeller :)

 

Hva av elektronikk befinner seg i min motor som kan forhindre den i å starte? Må vel i så fall være at stopp solenoid henger seg i stoppstilling...? Ellers bør det vel være greit å få start så lenge man har batteri til å sveive den i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med: Startkabler, slepetau, motorolje, Gl4, bremsevæske, jekk, reservehjul, treklosser(til jekking), ekstra drivstoffslange, tynne ledninger (til tjuvstart for eks), har med 3 ammokasser fulle av verktøy, kniver, bøtte for og samle opp olje/diesel etc, vann, trakt, div slanger, slangeklemmer, dieselfiltre, reim, el bensinpumpe, hodelykt, øks. Og en god del småtteri, pleier også og ha med en god del deler.

 

Men er lite av dette jeg har hatt brukt for, bank i bordet. Men godt og være på den sikre siden, men dette tar mye plass i tillegg til annet tur utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med: Startkabler, slepetau, motorolje, Gl4, bremsevæske, jekk, reservehjul, treklosser(til jekking), ekstra drivstoffslange, tynne ledninger (til tjuvstart for eks), har med 3 ammokasser fulle av verktøy, kniver, bøtte for og samle opp olje/diesel etc, vann, trakt, div slanger, slangeklemmer, dieselfiltre, reim, el bensinpumpe, hodelykt, øks. Og en god del småtteri, pleier også og ha med en god del deler.

 

Men er lite av dette jeg har hatt brukt for, bank i bordet. Men godt og være på den sikre siden, men dette tar mye plass i tillegg til annet tur utstyr.

 

Er det ikke bedre å sørge for at bilen er i forsvarlig stand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 m skjøteledning, batterilader, to tretonns fiberstropper til sleping, hi-lift, adapter til hi-lift, jekkeplate, dieselkanne, fire piggkjettinger, to vedkubber, hjulmutternøkkel m latmannsarm, kjeledress, vernestøvler, hjelm, brekkjern, tommestokk, to 25 l dunker med vann, øks, spade, to saueskinn, sikringer, lyspærer... Ja, dette var kun grunnutrustning. Skal du helt til bakvendtland må du nok ha med en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: Ja, ja. Noe av det ser jeg poenget med når man likevel er på veien, men jeg tror kanskje en del bare skal få ligge igjen hjemme. Regner med at en eller annen vil ha plass til diverse feriestæsj også ^_^

Hjulmutternøkkel og latmannsarm ligger allerede klart, samt et par andre småting og noe verktøy. Det skal nok fortsatt få ligge der.

Får evt. handle det som dukker opp av nødvendigheter underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om å sjekke reimer?

Har du ikke kontroll på sist registerreima var bytta, gjør det først !!

Og bytt 'flat-reima' og strammehjulet evt. lageret.

Ellers en vanlig runde m 'service' , oljesjekk/skift og fett i pokalene.

Tar du en god gjennomgang av bilen over/under, så blir d færre 'overraskelser ' på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om å sjekke reimer?

Har du ikke kontroll på sist registerreima var bytta, gjør det først !!

Og bytt 'flat-reima' og strammehjulet evt. lageret.

Ellers en vanlig runde m 'service' , oljesjekk/skift og fett i pokalene.

Tar du en god gjennomgang av bilen over/under, så blir d færre 'overraskelser ' på tur?

Jeg snakket vel helst om å ha med reimer i tilfelle rottefelle. De ser bra ut, og reg. reim er forholdsvis ny. Det er vel helst for å berge psyka når en er på tur. Kjipt som fy å bli stående på utilgjengelig sted med en enkel feil når det kan unngåes. Dessuten er det jo alltid søndag når ting skjer...

 

Ja, en god gjennomgang blir det nok tid og mulighet for før jeg stikker avgårde, så får satse på at det holder for en skikkelig rundtur.

Fett i pokaler var godt du nevnte... Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye 50-60 mil pluss og det jeg har med meg er mobilen, visa kortet og klær, spesielt varmedress her i nord når det er sannsynlig at man blir stående i bergningskø eller kolonne kjøring.

Man kan planlegge seg ihjel.

Men, jeg er nøye med vedlikeholdet på mine biler, de får service minst dobbelt så ofte som fabrikkens spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøring over fjelloverganger har man selvfølgelig med fjellski, vintersovepose, liggeunderlag, nødproviant og annen relevant fjellutrustning.

 

Snøscooter, 240l ekstra drivstoff, 2 vedpaller, nødpeilesender og fallskjermraketter ? :)

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som drasser på all mulig dritt på tur, vi spøker i tråden altså, men bare litt.

Lær å improviser, har vært et mantra jeg har lært meg leve under. Som fatter`n går jeg knapt et eneste sted uten leatherman-kniven, og med den kan jeg som regel fixe det meste. Dessuten fins det mye hyggelige hjelp å få andre steder også, og etter ha sett diverse artikler og filmer fra Afrika, der lastebilammer sveises sammen av trebjelker, bambusskudd, en avlagt ergometersykkel fra et norsk gamlehjem , 2 lengder rustent armeringsstål og 2 veldig blide og ivrige lokale mekanikere har jeg lært meg å skjønne at det er ingenting som heter " går ikke an " når det er viktig nok å lykkes...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som drasser på all mulig dritt på tur, vi spøker i tråden altså, men bare litt.

jajja... noe pes måtte jeg jo regne med når jeg la ut noe ang. akkurat dette emnet :lol:

Jeg kjører mye 50-60 mil pluss og det jeg har med meg er mobilen, visa kortet og klær, spesielt varmedress her i nord når det er sannsynlig at man blir stående i bergningskø eller kolonne kjøring.

Man kan planlegge seg ihjel.

Men, jeg er nøye med vedlikeholdet på mine biler, de får service minst dobbelt så ofte som fabrikkens spesifikasjoner.

Man kan absolutt planlegge seg ihjel, Roar. Det ser man jo ofte, enten det er snakk om folk som kjører bil eller bruker båten.

Og så har du de som ikke ofrer uløkka en tanke... Det er forskjellig som reker langs veiene, det er i alle fall sikkert.

 

Varme klær er nok kanskje det lureste når man farter på veien midtvinters. Det pleier jeg også å ha liggende...

 

Som maskinsjef på større skip er jeg naturligvis også tilhenger av godt vedlikehold og å jobbe etter føre var prinsippet... Det nytter sjelden å komme i ettertid og trekke på skuldrene og skylde på alt mulig annet enn seg sjøl når man står der med begge beina solid trampa i salaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snøscooter, 240l ekstra drivstoff, 2 vedpaller, nødpeilesender og fallskjermraketter ? :)

 

Mest spøk, men litt alvor. Kjørte ukentlig, noen ganger i kolonne med kun lastebiler, over Haukeli i ett år og fikk bruk for både spade og sovepose. Det er vel på tur i Afrika folk overdriver mest. Det er verksteder, restauranter, mekanikere og faktisk bedre veier enn i Norge mange steder... Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har opplevd har røket på tur:

1) dekk

2) dynamo

 

Og kjæresten kom hjem på flatvogn etter lagerhavari.

Har opplevd begge deler. Punktert diverse ganger på tur i Norge og Mosambik. Så reservehjul og jekk er en selvfølge. Da dynamoen røk i min BX kjørte jeg direkte til nærmeste citroenverksted i Lisboa og fikk byttet den på et blunk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...