Gå til innhold

Smøring av kryss


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Etter påminnelse via annen tråd i kveld så gikk jeg ut i kveld for å presse inn litt fett i kryssene på fremre og bakre mellomaksling. Fikk ikke presset inn så mange pump før det stoppet opp. Fikk ikke fettet til å tyte ut mellom kryssene. Hva gjør jeg?

Bakre mellomaksling har smørenippel i begge ender.

Fremre aksling har kun nippel på bakre kryss. Hvordan smøres fremre krysset på denne?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt tanken at fettet stivner.. Hva er årsaken?

Skiftet til ny mellomaksling i fjor høst..

Får prøve ut rådet med varme. Tåler den varmen?

 

Hvordan var akslingen på din Puma, bjornebraten? Hadde kun en smørenippel, mente du?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friksjon gir varme, fettet blir stadig varmet og avkjølt, kombinert med støv fra slitasje vil det tilslutt bli stivt.

Den tåler varme, unntaket er gummitettningene på lagrene.

 

Men vær forsiktig, fett brenner godt, så hold god avstand. En bøtte vann eller en brannslukker må være innen rekkevidde.

Et annet triks som gamlekarene brukte er å varme opp olje og trykk det igjennom krysset. Minuset er at den går letteste vei og ikke sikkert den åpner alle fire ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da ryker vel gummitetningene hvis jeg varmer opp?

Må et ærend i morgen tidlig. Kan jo forsøke å presse inn noe fett når jeg kommer hjem. Da er vel kryssene blitt litt "varme"..... Lov å håpe

Akkurat nå føler jeg litt "elsk og hatforhold " til Defenderen. Det er nok gått over til i morgen..

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Defenderen sin skyld at fettet stivner.

Men for hvert slag i drivlinjen vil det slite på krysset. Man må kjøre uten å provosere slag, gire somen gammel lastebilsjåfør. :)

 

Dette vil skje på alle smørbare kryss, og særlig på biler som får slag i drivlinjen.

 

Det skal være varmt før gummihetta tar skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurte du opp ved montering,PH?

 

Må innrømme at jeg smører hver 5000 km eller 2 x i året på mine.

Men jeg vokste opp den gang det var smøreserviceintervallene på bil

og jeg synes ikke bla. mellomakselen har forandret seg siden den gang.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun meg stort sett som benytter denne bilen. Jeg kjører alltid "pent" med denne siden den er "traktor". Tar det rolig uten å rykke ifm giring. Tar livet med ro ut av lyskryss for å si det sånn?.

Gaute: Jeg monterte ny bakre mellomaksling i fjor sommer. Smørte opp alt før jeg monterte det på plass.

Tungvint å komme til. Spissen på feltpressa burde vært litt tynnere. Finnes det spesielle til dette formålet? Jeg har kun tradisjonell enhånds kvallitetsfettpresse fra FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmet opp kryss etter tips fra Lafterolf. Fikk inn fett. Kronglete å komme til inni krysset. Klumpete munnstykke. Den tar hele plassen?

Er dette et sett fra Biltema som gjør jobben enklere med å komme til inni kryss?

 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/191388

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanske biler har bedre oppsatt drivlinjen med mindre bevegelse, og det blir mindre påkjenning på kryss.

Discoen vår har dobbeltledd som tar bort mye av nappingen som feil vinkel på leddene tvinger fram.

 

Defender, og andre eldre landrovere, har feil vinkel på diffen, de peker opp, mens utgang fra fordelingskassen står rett, så kryss er på en måte dømt til å ødelegges over tid. Det er prisen å betale når stive aksler skal ha mye akselvandring og bilen ha stor høyde under.

 

Gløtter man under en Japansk bil har de sjeldent samme vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet så ikke ut som at det dekket det vi trenger.

Men sikkert kjekt å ha til andre greier som trenger smøring.

Jeg sliper ned hodet på munnstykket ganske mye så det kommer til de fleste trange steder.

Munnstykkene får man løse så litt feilslip ikke koster for mye.

Litt rotering av mellomaksel gir ofte bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to spissene tror jeg passer rett i kula på nippelen. Ta med en løs smørenippel og prøv i butikken.

 

Jeg kjøpte slik spiss på et landbruksverksted, det er nemlig eneste løsning for å smøre framakselkryss på Zetor, og det bruker jeg på mellomakslinger. Det gir veldig lite søl også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørte opp fremre akslingen min i kveld. Håpløs å få fett i. 1 år gml. Var til og med vanskelig å smøre første gang merke gkn. Måtte ta akslingen ned og sette den i stikke. Etter en drøy time med 2 forskjellige fettpresser kom fettet gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører alltid nye deler etter montasje.

Bytter jeg kryss, smøres akslingen opp på nytt før montering. Da er det fett overalt, og mye lettere å presse igjennom neste gang.

 

Og noen ganger bytter jeg nippel til en lang en kun for å smøre, så byttes det tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen blitt populært å smøre akslinger på kveldstid?

Har du smørenippel på fremre kryss på fremre aksling, bjornebraten?

Jeg fikk ikke smørt bakre kryss på fremre akslingen. Var så vanskelig å komme til denne gangen. Mener å huske at det er en 75 graders nippel inni krysset. Vurderer å skifte den til 90 graders hvis det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YMK: Hvorfor bytter du til lang nippel kun for å smøre? Hvis du kommer til nippelen så trenger du vel ikke bytte til en annen nippel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YMK: Hvorfor bytter du til lang nippel kun for å smøre? Hvis du kommer til nippelen så trenger du vel ikke bytte til en annen nippel?

Bytter kun der det er trangt å komme til med mitt nedslipte munnstykke. Plages som regel kun på småe kryss, feks fremre mellomaksel til D2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fettpresser, og slanger osv, fra Tema er at det er drit. De tetter ikke godt nok mot nippelen men man må bruke vold for å få de løs, og de lekker gjerne innvendig sånn at man presser fettet ut bak på pressa i stedet for på nippelen.
Men sånn botsett fra det pleier jeg å smøre opp etter å ha kjørt bil nylig på samme måte som at jeg pleier å bytte oljer når det er lunk i systemet, de er mer tyntflytende da og jeg mener og tror at man får med mer grums ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...