Gå til innhold

Blinklys eller retningslys på femtitallet


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Jeg ville reist til BT og sagt at jeg hadde til hensikt og registrerer denne bilen. Kanskje får du aksept på stedet og kan skaffe deg skilter uten videre.

.....

Takker for alle tilbakemeldinger.

 

I utgangspunktet er jeg ikke redd for å få bilen registrert. Bilen er allerede "registrert" på meg, jeg kjøpte den for 20 år siden og leverte selv inn skiltene. Teoretisk sett å kan jeg bare ordne med ny forsikring og be om å få utlevert skiltene på nytt betale årsavgift, og sette skiltene på selv og det skulle være det.

 

Nå er er det litt mer involvert som så, jeg har en ny galvanisert ramme som trenger å få overført det gamle rammenummer, samtidig som jeg fører bilen tilbake til litt mer original utførelse (med unntak av hardtop som jeg ikke har lenger, men har soft top). Det er i denne forbindelse jeg ser på hva som er mest hensiktsmessig mht type registrering, eventuell begrensinger i bruk, begrensinger på teknisk utførelse (i forhold til hva jeg ønsker) og pris på forsikring.

 

Dessverre har jeg ikke vært i stand til å bevare en pen patina, bilen var overmalt i grønn militær farge og alt galvanisert var malt svart da jeg kjøpte den. En skjerm viste seg å ikke være original, hadde en annen farge innerst, en de andre paneler. Så jeg blir nok nødt til å lakke på nytt dessverre.

 

Takk for alle innspill som har dukket opp :)

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke så mye av dette som skal skrives i vognkortet? Uansett så skal denne ikke inn til PKK noen gang, så du skal vel ha maks uflaks om noen kicker på dette. Jeg har en 88 hard top (i vognkortet) som jeg har hatt PKK på med soft top montert. Ingen kommentarer på det.

Rammenummer er selvfølgelig et issue. Biltema har vel utstyr for å banke inn selv vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bjørnung

 

Du har tydeligvis en dialog med Biltilsynet om restaurering av bilen, ettersom deler er plombert. Da er det bare å vise bilen og få nytt nummer slått i ramma, når du er ferdig.

 

Lys.

Jeg ville gått for eneklt hvitt lys på hver side foran og ett rødt lys bak på hver side.

 

Foran: Sett 21 W pære der den originale står og koble det til retningslys. Monter en liten holder (f.eks fra skiltlys) og sett en 4 eller 5 W pære ved siden av det originale, dette er fullt mulig. Da har du ordnet lys foran.

 

Bak.

I det røde lyset er det pære med to tråder 21 W og 5 W, 21 W er for bremselys. Du lager en kobling slik at når du blinker til en side kobles bremselyset ut på den siden og 21 W brukes i stedet til retningslys. Dersom du bremser samtidig vil ett "bremselys" blinke og bremselyset på andre siden lyser konstant. Fullt lovlig.

 

Dersom du ikke finner slikt koblingsskjema på nettet noe sted så kan jeg sette meg ned og tegne dette. Har gjort jobben på flere Serie I tidligere. Etter min mening er dette den smekreste løsningen.

 

For å få til bremselyset/blinklyset bak trenger man 2 rele og 2 blinklysrele.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklysbryter beregnet for blinkende bremselys var hyllevare hos Teigen.

Lurer på om de kom fra Volvo jeepen.

 

For å samle blink og park i en lykt foran kan du bruke bak/bremselys-lykt og bytte ut rødt glass med hvitt.

 

Nysgjerrig på relekoblingen din,Henry Arnfinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike fremre blink og park-lykter;men med flatt glass sitter orginalt på mine 54,56 og 58 107ere.

Ekte glass og stålring som låser glasset.

http://www.ebay.co.uk/itm/PAIR-OF-LAND-ROVER-SERIES-1-2-2A-3-FRONT-REAR-CLEAR-INDICATOR-LAMP-LIGHT-UNITS-/322299377264?fits=Car+Make%3ALand+Rover&hash=item4b0a8a3670:g:M5AAAOSw8w1YB3iT

 

Moderne lykt passer rett i hullet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien hadde buet glass som linket til i post 31,men 2 polet pæreholder/kombiholder.

59-61 modellene skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om , men 62-70 hadde buet.

Også kalt pupp,den gang vi føyk rundt i dem med diverse trimmingsløsninger,osv.

Dessverre passer ikke pæreholderen på de med buet glass til de med flatt glass.

Omvendt går bra,selv om pæra blir stående langt bak i lykta og gir mindre lys sideveis.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...