Gå til innhold

54 feilkoder og diesel lekasje


Oistein

Anbefalte innlegg

Min fars 2010 RRS TDV6 fikk plutselig en diesel lekkasje, og vi synes den hadde forskjell på høyden.

Vi leverte den inn til verksted og de sa da der var en lekkasje på toppen av tanken så den måtte ned for å finne ut hva som var feil.

Der var 5mm høydeforskjell på venstre side kontra høyre. og det var 54 feilkoder som måtte tolkes.

 

Noen som har vært borti en lekkasje på tanken så jeg kan tipse verkstedet om ?

Feilkodene nå jo bare leses og tolkes for å se om de er alvorlige. Krysser bare fingrene..

tips om hvorfor der er høydeforskjell ?

 

 

 

Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lagrer feilkoder som har vært øyeblikkelig borte. Eksempelvis om en enhet er treg i oppstart og en annen ikke fikk forbindelse akkurat da blir det en feilkode. Helt udramatisk. Må nesten slette alle. Ta en prøvetur og se hva som kommer tilbake med en gang.

 

Høydeforskjell får du om underlaget er skrått bilen vatrer seg selv. Som om de har fall i gulvet så vil de måle feil. Må evt opp på hjulstillings maskin å måle.

 

Lekasjer er sikkert udramatisk. Rør eller slange bit som må byttes tipper jeg.

 

Hva slags verksted er det? Det er mange nok verksteder som mangler kompetanse på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydeforskjellen på 5mm tror jeg ikke dere skal bekymre dere over. Sannsynligvis innenfor toleranse som om jeg ikke husker helt feil er +/- 10mm,.

Det er litt treghet i alle foringer og derved vil det være forskjell ettersom siste sving var høyre eller venstre eller hvor bilens passasjerer satt før de gikk ut. Men om dere måler et jevnt avvik over tid blir det ikke feil å rekalibrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Diesellekkasjen var som nevt over her , en bagatell så den er løst... Men de tok Service på Webastoen for den har ikke starta som den skulle.

Men de får den fortsatt ikke til å fungere. Jeg venter på epost fra Mekaniker om hva de gjorde og hvilke feilkoder de ikke blir kvitt på bilen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle de feilene og skjeve tårn i Piza kommer jeg med henger og vrakpanten kontant. :D

Det er ikke så ille som det ser ut til,hvis verkstedet kan bilen.

 

 

Hehe, neida alle de 54 er der ikke lenger...

De som står igjen "håper" jeg har noe med hvorfor webastoen ikke fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rapporten fra verkstedet kommer det også frem at lekkasjen var løs slange til Webasto.

 

Funksjonsfeil:

Karosserikontroll modul

Styre-Interface foran

Kombiinstrument

Park-Assistent

 

Legger ved bilde av Feilkoder:

Mekanikeren skriver: "Har ikke gjort noe med tilleggsvarmeren enn diagnose. Så lenge styreenheten ikke fungerer må den byttes før vi får funksjonstesta brenneren."

 

 

16507637_10155026195581096_266571705_n.jpg

Endret av Oistein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rapporten fra verkstedet kommer det også frem at lekkasjen var løs slange til Webasto.

 

Funksjonsfeil:

Karosserikontroll modul

Styre-Interface foran

Kombiinstrument

Park-Assistent

 

Legger ved bilde av Feilkoder:

Mekanikeren skriver: "Har ikke gjort noe med tilleggsvarmeren enn diagnose. Så lenge styreenheten ikke fungerer må den byttes før vi får funksjonstesta brenneren."

 

 

Noen som kan ha noen pekepinn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår ikke om bilen lagrer dette som intermittent feil eller permanente feil.

To forskjellige ting.

Min gamle går stadig med intermittent på instrument cluster.

 

Kan godt tenkes at din webasto trenger en skikkelig service. Enten hos webasto spesialist eller DIY. Det er ganske enkelt å plukke den ut og så ta service på kjøkkenbordet ?

Ikke noe spes verktøy som må til.

 

Det finnes egen diagnose til webasto. De er ganske rimelige og krever bare en laptop.

 

Hvis bilen ellers virker hadde jeg konkludert med feil i webastoen og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige batteri/lading lager masse feilkoder

 

Det stemmer at Verkstedet har også kommentert dette, 14,9 V ladespenning, De har tilbakestilt adapsjoner og ladespenning ligger nå på 13,6 - 14,4V

 

Det fremgår ikke om bilen lagrer dette som intermittent feil eller permanente feil.

To forskjellige ting.

Min gamle går stadig med intermittent på instrument cluster.

 

Kan godt tenkes at din webasto trenger en skikkelig service. Enten hos webasto spesialist eller DIY. Det er ganske enkelt å plukke den ut og så ta service på kjøkkenbordet ?

Ikke noe spes verktøy som må til.

 

Det finnes egen diagnose til webasto. De er ganske rimelige og krever bare en laptop.

 

Hvis bilen ellers virker hadde jeg konkludert med feil i webastoen og ikke noe annet.

Verkstedet sier det ikke er vits å ta service på Webastoen siden styreenheten ikke fungerer. - er dette noe som er noe hokkuspokkus?

Synes det er litt rart at webastoen ikke fungerer, og drivstoffledningen til websatoen var løs, har det vært noen å fiklet?

 

De sier også feilmelding på Most-Bus system i dash... jeg har ikke peiling på hva noen av feilmeldingen betyr egetlig... Men de har fjernet alle feilkoder og kjørt en tur hvertfall.. Så bare antar da at de siste feilkodene her , - Karosserikontroll modul - Styre-Interface forran - Kombiinstrument - Park-assistent og Most-Bus system(Fiberoptikk) dash er de som står igjen

Det stemmer at Verkstedet har også kommentert dette, 14,9 V ladespenning, De har tilbakestilt adapsjoner og ladespenning ligger nå på 13,6 - 14,4V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Webastoen har brått begynt å fungere igjen :wacko:

Hadde vel noe med det løse drivstoffrøret å gjøre

 

Ellers var alle 4 sommerfelgene fullstendig kantkjørte da han kjøpte den. Så jeg pusser dem opp litt... de blir ikke perfekte, men blir mye bedre enn de var !

 

IMG_0202.JPG

 

IMG_0203.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...