Gå til innhold

Dårlig trekkraft 1997 P38 2,5DSE


JEHS

Anbefalte innlegg

Nytt problem oppstått......

 

Bilen min har siden jeg kjøpte den vært vanskelig å starte, både kald og varm.

 

Kaldstarten trodde jeg bare var glødepluggene, og varmstarten regnet jeg med var det strekte registerkjedet det snakkes om.

 

Har googla litt frem og tilbake, og har lest flere steder at man kan dreie dieselpumpa et par mm oppover, for å kompansere for det strekte kjedet.

 

Dette ble gjort, og bilen fyrte mye raskere på varm motor. Glødeplugger ble også byttet, men dette hjalp ikke....

 

I ettertid så har den nå begynt å dra dårlig til tider. Akkurat som at den ikke får turbotrykk hele tiden. Slange til MAP sensoren på innsuget var ganske fillete, så

 

jeg regnet med at det var synderen. Denne ble byttet, men ingen bedring der heller..

 

Klarte også å knekke MAP sensoren når jeg skulle bytte slange, så denne er det heller ikke.

 

Noen med noen forslag?

 

En annen ting som er verdt å nevne, er at ved fullt pådrag på motorvei, så kutter den etter en liten stund. Akkurat som at den ikke orker mer...

 

Da kan jeg slippe gassen og begynne på nytt, så er det akkurat som at den kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med stoppsolenoiden. Den er en mer "på/av-bryter." Så tror ikke den vil gi slike problemer.

 

Hadde akkurat det samme på min - at den kutter og blir "sliten," i lange oppoverbakker i høy hastighet, men kommer seg når man gir gass på nytt. Som om den hadde brukt opp all den kjølige lufta fra intercooleren. (om det er mulig...)

 

Har du sjekka vakuumslangen ned til turboen da? og sjekka at staget går lett? :)

 

Hvordan er intercooler/turbo-trykkslanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om at det er akkurat som at man har brukt opp lufta er rimelig nøyaktig sånn jeg opplever det.

Slangene og IC ser tilsynelatende bra ut. Hva løste ditt problem?

 

Ehm....salg av bil... :P

 

Kjøpte nye silikonslanger, avblenda EGR, nye vakuumlanger til MAF-sensoren.

Hjalp ikke på akkurat det problemet. Det ble aldri løst

 

Men hjalp veldig på "slapp bil." Det var nesten hull rett gjennom turboslangen mot turbo'n pga varme da jeg kjøpte den. Mista nok mye trykk der... Disse slangene kan gå fra hverandre på innsiden nå de blir gamle, og kollapse under ladetrykk.

 

Men som joker sier også - hvordan er dieselfilteret?

Jeg har jo tuklet med pumpa som jeg skrev over, er jo mulig det gjorde vidt verre?

 

Det kan og hende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du fortsatt sliter med å starte når bilen er kald kan det være luft. Hvis ikke kan vi nok utelukke det.

 

- Returslangene på dysene er typisk for å lekke inn luft (trenger ikke lekke ut diesel)

- Den gjennomsiktige slangen mellom filteret og høyttrykkspumpa er også "kjent" synder med tanke på luft. Samt koblingene på sensoren på filteret.

 

 

 

Når jeg tenker meg om kan du og ha dårlig fødepumpe i tanken. Det kan gi tungstartet bil og dårlig effekt når den går tungt. (og når den i det hele tatt går)

Disse høyttrykkspumpene jobber med så høyt arbeidssug at du faktisk kan kjøre bilen med defekt matepumpe, uten å merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slangene mellom dysene, hvilken diameter skal de ha innvendig?

Jeg har bytta 2 av de, da det var litt fukt i bunnen mot dysa. Prøvde først med 3,5 mm men den klarte jeg ikke få over,

så måtte over på 4mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde akkurat det samme på min - at den kutter og blir "sliten," i lange oppoverbakker i høy hastighet, men kommer seg når man gir gass på nytt. Som om den hadde brukt opp all den kjølige lufta fra intercooleren. (om det er mulig...)

 

 

Jeg tror jeg må slutte å lese om ting som kan skje for å være forberedt og vite hva jeg skal gjøre om jeg står i heia uten dekning, for i dag opplevde jeg dette etter nylig å ha lest denne tråden. Skjedde i oppoverbakke, Varte kun i kort tid og skjedde ikke mer den turen. Håper det forblir med den ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dieselpumpen også. Bosch sine pumper fra litt tilbake er ikke glad i den tørre dieselen du får på tanken i dag. Omegaen jeg hadde var også sånn. Den sluttet plutselig å dra og da var det bare å trå inn klutchen og la den gå ned på tomgang, så var det bare å gi på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei denne har ikke EGR nei. Dette oppstod jo når vi vridde litt på pumpa mi, så er jo ikke umulig at det er i forbindelse med det.

 

Kjenner bare det at jeg ikke har lyst å koste på den ny pumpe, eller overhale den som er. Noen som vet hva en sånn jobb kommer på egentlig?

 

Skal få byttet filteret straks, har 2 stk liggende, så er bare det med å få ut fingeren.......

 

Henning, hvis du har noe utvikling med din bil, så hold oss gjerne oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjenner bare det at jeg ikke har lyst å koste på den ny pumpe, eller overhale den som er. Noen som vet hva en sånn jobb kommer på egentlig?

 

 

 

Skulle få min overhalt for 9K om jeg kom med pumpa selv.

Om dieselverksted skulle plukke den ut ville det komme seg på ca 15K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...