Gå til innhold

P38 to ting jeg ikke helt klarer bli klok på


Tobba

Anbefalte innlegg

Har to ting jeg ikke helt blir klok på, en abs og en motor.

Kan begynne med abs, kan under kjøring poppe opp med abs fault, og i fart så får ikke nanocom kontakt med ecu, må fysisk stoppe og skru tenning av og på så får jeg kontakt og "no faults found" Det med at jeg ikke får kontakt i fart mener jeg å ha lest er normalt. Men hvordan finner jeg feilen når jeg ikke får lest koder.. og kan kjøre til tider ganske lenge før det popper opp feil..

 

Så til det andre som er motor og setting av timing på daiselpumpa. Kan jo kalibreres med nanocom hvor timing modulation settes til 45 ca ved driftstemperatur. Det er helt umulig, kan ligge på 70, vrir pumpa en mikromillimeter (veldig lite hvertfall) og vips er man på 10.. prøvd flere ganger, men er enten 60-70 eller rundt 10, klarer ikke få noe imellom der.. kjører på rundt 10 nå og motor går godt og starter lett varm som kald, men noe må være galt en plass siden jeg ikke klarer få den på rundt 45.. noen ideer? Motor er gått 285kkm ca men pumpa ble pakket om på dieselverksted for et par år siden pga lekkasje i topplokket. Kan det være timing solenoiden eller registerkjeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Byttet kjedene nå, men får fortsatt ikke justert timing modulation til rundt 45-50, er enten 60-70 eller 11.. bør jeg ta ut pumpa og få rekalibrert lokket? Og er det noen som har noen tips ang abs problemet? Feilen dukker opp under kjøring, men da må jeg slå av og på tenning for å få kontakt med abs ecu og da er feilen borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR ikke stillverket har noe med pumpe timingen å gjøre.

 

Timingen på VE pumpen skjer i bunn av pumpen (det lokket med to skruer man ser i bunn av pumpen på midten). Timingen på en slik pumpe gjøres alltid mer "advanced" til høyere turtall du har enkelt forklart siden det er sånn en dieselmotor/forbrenning fungerer. Noen unntak er det siden det er elektronisk justert på våre pumper og man kan ta hensyn til flere ting som utslipp osv. Nå er jeg litt på tynn is her, men jeg mener at justeringen av timing ikke fungerer før den får bygget dieseltrykk så den må litt opp på turtall (3-400rpm). Om den starter bra og du kan se på timining modulation at den ikke går "over/under maks" når du kjører så mener jeg det må det være innafor. Jeg er noe usikker på hva den timing modulation verdien faktisk er for noe. Grunnprinippet til styringen er at dyse4 gir beskjed om når innspruten skjer, ECU sammenligner om dette tidspunktet stemmer med mappet og enten forlenger/korter PWM signalet til solenoiden som sitter på pumpe timingen. Jeg mistenker at timing modulation omvendt proposjonal med cyclus tiden til solenoiden og det vil si at om timing modulation er 100% så er pumpen maks mot advance (tidligere) timing og stengt solenoid. Du vil ikke at den skal ligge på 0% eller 100% siden det betyr at solenoiden da ikke har noe å gå på om teorien min om hva timing modulation er for noe stemmer. Om det er mulig å følge med på den når du får noen til å kjøre bilen så kan du teste den oppover i turtall register og se hvordan den oppfører seg. Spent på å høre om min teori kan stemme :D

 

Disclaimer.. Jeg er på tynn is her! Har lite erfaring med akkurat den VE pumpen som sitter i P38 motoren så ta dette med en klype salt og skrik ut om jeg sier noe feil. Sjekk med google og andre kilder og ikke bare ta det for god fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kan være enig i mye av det du skriver, så heeelt på tynn is kan du umulig være :D snakket med en eldre diesel guru idag og han avviste også stillverket. Eneste han kunne tenke seg at det kunne være var timing magnetventilsaken i bunn sålenge kjedene var nye.. så får vel bare bestille en slik også.. regner med den er lik både på p38 og bmw bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir de noen gang dårlige da? Solenoider bruker ofte å feile helt når de først feiler vel? Jeg har testet timing modulation når jeg var ute å kjørte i dag og jeg er ganske sikker på at min teori om den stemmer. Om jeg lar den gå helt mot rødlinja på turtall så er modulation hos meg oppe i 85% og lavt nede på turtall detter den ned mot 60 med driftsvarm motor. Hvordan ser timing tilbakemeldingen i fra dyse4 ut? Ville sett nærmere på hvordan den klarer å holde timingen. På Bosch M pumpene så var det en justeringsskrue som var helt genial. Da løst man bare skruene på pumpen litt og strammet/slakket den for å endre timing i stede for å ta det på gefülen. Jeg laget et merke med tapet kniv og flyttet den omtrent en "bladbredde" for å få den til å treffe bra sist.

 

Jeg vridde pumpa mi mot mer fortenning (inn mot topp av motor) og hadde den rundt 50 på tomgang, men etter oljeskift(?) så har visst denne kommet opp p 60-65% igjen. Har sikkert ingen sammenheng men.. Stemmer det at modulation går ned når du juster på mer advance/fortenning?

 

Hvordan var jobben med å skifte register? Frister litt å hive meg til å få tatt min også. Er redd cam ikke har riktig possisjon lenger pga slakk i kjede :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte timing solenoiden med nanocom, klikker og responderer fint den, så da kan vel den også avskrives.. registerbyttet var forsåvidt en grei jobb, jeg demonterte både bunnpanne og toppdeksel for å komme greit til, så fikk jeg gjort det godt rent innvendig, kjøpte alle delene hos gsbildeler!

Hvor kan man få fatt på slikt måleur for å justere statisk timing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ta f.eks vanntemperaturen, den er jo omtrent 10 grader feil, koblet til et eksternt analogt meter med egen sensor i toppen, viser omtrent ti grader mindre..

Da er jo spørsmålet, kan det være mer som er feil? Justerte timing til rundt 50 igår og var sååå fornøyd, idag, 11.30 igjen.. og dieseltemperaturen starter på rundt -13 grader når jeg starter opp bilen.. det kan umulig stemme med 15 grader i garasjen.. byttet temp sensor, akkurat likt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ECU god jording? Har ikke tenkt over dieselteknologi sensoren, men det er vel den i topplokket på pumpen? Kan se hva min er på kald motor om det hjelper deg. Luft temperaturen din er også helt på viddene. Den brukes blant annet i kalkulasjon om hvor mye fortenning du skal ha. Jeg har en 99mod som har sensor i LMM og har bestilt meg ny LMM fra eBay nå for å se om jeg får inn den tempen igjen. Det har nok ikke stor betydning, men skader ikke å ha alle sensorene ECUen bruker i orden tenker jeg.

 

Det var "inj. Setpoint (deg)" og "inj actual (deg)" jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om den har god jording skulle en tro, sjekket jordinget mange ganger på den bilen når ting dukker opp.. temp sensoren på diesel ligger i topplokket på pumpa ja, enkel jobb å bytte, selv om det ikke gjorde noe forskjell, samme med temp sensorene i toppen, viser ti grader feil og har alltid gjort det sålenge jeg har hatt nanocom hvertfall.. ladespenningen vist i nabocom er også litt lavere en hva jeg måler på batteriet med voltmeter..


LMM tror jeg ikke nanocom klarer ta tempen fra, mener jeg leste noe om dette på nanocom forum.. derav minusgradene.. har også nyttet LMM en gang, men ingen forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lmm kom vel sammen med egr i 99.. fikk du sjekket dieseltempen din ved oppstart minim? Snakket med dieselguruen lokalt her igjen og han ville ha pumpa inn og testkjøre i benk.. til den nette sum av minimum to timer a 1500kr timen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte det i dag når jeg var på testtur. Nå har i tillegg nanocommen min gått i svart :( Plugget den ut og så inn igjen og etter det kom det aldri liv i den igjen.. ikke bare bilen som detter sammen bit for bit :D

 

Hadde lett latt det være om du ikke får noen feilmeldinger om det var alternativet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan gikk dette? Jeg tror at den beste timingen får du ved å sette den med nanocom og litt feeling, men godt mulig dette fungerer bedre enn jeg tror :) Hørte en gang at M51 har en timing setting for slitt kjede og en for nytt så sjekk dette når du timer den opp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fått ur og satt løftet i pumpa til 0.95mm som er for motorer gått under 20000km, dvs nye kjeder, motoren går fint, relativt godt til å være uten chip, men ble litt mer tungstartet når den er varm. Nanocom viser høy verdi på timing, men stoler vel mer på mekanisk timing en elektronisk, flere verdier som ikke stemmer på nanocom, så stoler ikke på den.. så nå er det bare den plagsomme abs feilen og den avogtil tømmer batteriet når den står, så brgynner den bli bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...