Gå til innhold

Ventilasjon utfordring i påbygd/resurert hus


leiohel

Anbefalte innlegg

Hei ventilasjonsekspert, om vi har noen på forumet.

 

Jeg har følgende problemstilling. To etasjers sveitservilla. Nybygd.

I andreetasjen blir vinduene våte og mugg i silikonen. Alle rom har 110 mm ventil.

Første etasje ingen problem.

I ventilene i første etasje strømmer luft inn. Blåser ut en lighter. Ventiler oppe er det nesten ingen luft utveksling. Kan være varmt i første etasje, men til tross for åpen trapp, kommer lite varme opp.

Etter litt utforsking fant jeg ut at lufta i første etasje forsvinner opp via en gammel ovn som ikke kan stenges. Men når jeg tetter ovnen, for å teste, er det bedre, men fremdeles lite luftutskifting i ventilene oppe i forhold til hva som blåser inn nede.

 

Ønsker større luftutskifting i andre etasje. Men kun naturlig ventilasjon, ikke mekanisk avtrekk.

 

Tips, råd og utdyping spørsmål mottas med takk.

 

Mvh

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifter med avtrekk over tak burde absolutt gi tilfredsstillende ventilasjon av våtrom, forutsatt at tilluft kan komme fra feks ventiler i oppholdsrom. Tenker da på at det finnes luftespalter i dørene inn til oppholdsromene. Hvis rommene i 2 etg nylig er ferdigstilt vil nok byggfukt kunne resultere i det du beskriver den første vinteren. Hva slags vinduer har du? Så er vel også silikon en fugemasse som nærmest "tiltrekker" seg mugg....

 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygget ble ferdig for tre år siden. Har ikke luftespalter i dørterskelen. Tenkt tanken at det kunne være lurt.

Vinduene er helt nye og med u verdi bedre enn standard. Har hørt et sted at nå har vindusprodusenter byttet til en type silikon som skal motvirke mugg. Mine ble produsert før det.

 

Til luft på våtrom er via ventil i samme rom.

 

Er forberedt på å gjøre tiltak men ikke før jeg vet om tiltak som faktisk virker.

 

 

Mvh

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede vinduskarmer, gjerne kombinert med stillestående inneluft, gjør at du får kulderas mot vindusglasset. Det skyldes at varm luft stiger og varmer opp vinduets øverste del, mens nedre del blir kald, og det blir kondens.

 

Det blir litt jobb å fikse dette nå, for foringen må ut. Jeg laget luftespalte under nederste list med spalte under foringen. Freste ut spor i foringen noen cm fra vinduskarmen slik at luft ble ført inn i spalten. Siden varm luft stiger fikk vinduet oppvarming nedefra på dette viset, og kondensras unngås.

 

Har du lufteventil på vinduene?

 

Har du tett gardinbrett over vinduene vil dette forsterke kondensras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd følgende før du gjør noen "fysiske" tiltak:

steng tilluftventilene på våtrommene og la dørene stå litt på gløtt (så lenge som mulig gjennom døgnet). Ventilene i oppholdsromene må stå åpne. I teorien skal da oppvarmet tørr luft fra oppholds rommene bli ventilert ut gjennom våtrommene. Tror du får en økt luftgjennomstrømming i etasjen på den måten. Tenker at mye av luftgjennomstrømmingen nå skjer fra tilluftventilene i våtrommene og ut gjennom avtrekkskanalen på taket.

 

Lykke til

 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd følgende før du gjør noen "fysiske" tiltak:

steng tilluftventilene på våtrommene og la dørene stå litt på gløtt (så lenge som mulig gjennom døgnet). Ventilene i oppholdsromene må stå åpne. I teorien skal da oppvarmet tørr luft fra oppholds rommene bli ventilert ut gjennom våtrommene. Tror du får en økt luftgjennomstrømming i etasjen på den måten. Tenker at mye av luftgjennomstrømmingen nå skjer fra tilluftventilene i våtrommene og ut gjennom avtrekkskanalen på taket.

 

Lykke til

 

Ivar

Det skal jeg forsøke. Tenker at det er lurt å finne løsninger før en går til verks med verktøy.

 

Takk

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...