Gå til innhold

X-mil


ArneG.

Anbefalte innlegg

På tide å få x-mil'en ut av vinterdvalen, men jeg får ikke startet den.

 

Det kommer bare noen kraftige klikk fra starterreleet / solenoiden. Nå har jeg skiftet hele solenoiden, men det gjorde ingen forskjell. Det klikker like godt. Så har jeg gått over relevante kontaktpunkter, spesielt de to inn på starteren og jordforbindelsen. Har til og med gitt starteren et vennlig kakk med en hammer uten resultat.

 

Er det noen som har noen gode forslag før jeg begir meg på et starterbytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viste seg at det ene batteriet var modent for utskifting, så jeg gikk til innkjøp av to nye batterier. Det var nok bra for bilen, men starte ville den ikke.

 

Da gikk jeg til det skritt å plukke ut starter og sette inn en ekstra-starter jeg hadde liggende. Den gikk forsåvidt rundt men begynte å produsere røyk ved forsøk på start, så den kom fort ut igjen.

 

Jeg fant da fram en ekstra-ekstra-starter jeg hadde på lur. Den plukket jeg for sikkerhets skyld fra hverandre og testet før jeg innmonterte. Den snurret fint rundt når den fikk sine  24  volt, men når den kom i bilen gikk den ikke rundt.

 

Jeg mener jeg har sjekket alle koblinger. Det er 24 volt på releet når tenningen står på, og det er 24 volt på starteren når nøkkelen vris om. Det klikker i releet, men starteren vil ikke.

 

Bilen starter forøvrig fint ved hjelp av sveiva og er således kjørbar, men det spørs om EU-mannen er fornøyd med det (fristen gikk ut i mai). 

 

Er det noen som har tips til andre ting som kan prøves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar litt tid, men nå har jeg forsket videre, fortsatt uten å få start.

 

Ang releet så byttet jeg til et annet nytt rele, samme klikking.

Hovedstrømbryter står i forkant av batterikassen og bryter jord, dvs minus. For å eliminere feil her koblet jeg meg utenom hovedstrømbryter, men ingen forskjell.

 

Oppsummering:

- Ny starter som virket før jeg satte den inn.

- Nytt 24 volt rele (nytt nr 2).

- Sjekket alle tilkoblinger (tror jeg)

- To nye 60 A batterier fulladet

- Koblet bort hovedstrømbryter

- Bilen starter umiddelbart med sveiva

 

Symptomer:

- Det klikker høylytt i releet når jeg vrir om nøkkel.

- Nå har jeg 20 volt målt over releet uten at tenning er på, fortsatt 20 volt når jeg slår på tenning.

- Når jeg skrur på hovedlys og deretter prøver å starte, så går ikke lysstyrken ned. Det burde fortelle noen ett eller annet :-)

 

Andre ting som bør prøves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klikkingen uten at starteren slår inn tyder på at solinoid ikke klarer å dytte rotoren inn i børstene. Om du løsner starteren og trekker den litt bakover, spinner den da? Så du fikk beskjed om å sjekke + og - på starteren, er det gjort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme symptomer som deg på Svibrent. Høylytt klikking i rele. Der var det en av "spolene" (?) på ankret som hadde smeltet. Kanskje det har skjedd med deg? Ting kan skje fra starteren virket utenfor bilen til den ble satt inn. Legger ved bilde av feilen med startern som var på Svibrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 24v på starteren og har du bare 20V er det noe som er galt..

Dersom du har svidd noe i rotoren vil du ha mistet moment i startmotoren, den spinner i friluft, me nom du holder den igjen, klarer den ikke å skape bevegelse.

 

  • A,og C skal være lik Batterispenning når du vrir på nøkkelen, er disse ulik, er det feil i Solinoid relet. Mister du 4 volt her så har du slitte rele kontakter skal være 0 motstand her når relet er trukket.
  • Har du derimot 24V i A så må du sjekke at du har 0 motstand mellom starter og minusen på batteriet. har du fortsatt det, er det starteren som er problemet.
  • B,C og D skal være lik (måle 24V mot  jord) når du vrir om nøkkelen, er det ikke det, så får solinoiden dårlige arbeidsforhold og kanskje ikke lukker kontakten mellom batteri og starter korrekt. Har dette pågått en stund, vil rele kontaktene tatt skade og de har motstand som stjeler spenning/strøm til starter.

 

Du trenger bare en dårlig kontakt mellom Batteri minus og til Jord ved starter, eller en dårlig forbindelse mellom batteriet + pol og tilkobling på starter, så vil spenningen legge seg over denne koblingen og det blir mindre igjen til starteren.

 

Du kan ta en start kabel å legge direkte fra batteri + pol og til starter, det samme med - pol, så finner du ut om det er starter eller ikke.

 

 

landrover starter.JPG

elskjema.JPG

Endret av fmikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fmikkel skrev:

 

Dersom du har svidd noe i rotoren vil du ha mistet moment i startmotoren, den spinner i friluft, me nom du holder den igjen, klarer den ikke å skape bevegelse.

 

  •  

 

 

 

 

 

Ikke enig! Se mitt bilde. Min starter gikk ikke rundt eller spinner som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob hadde samme oppførsel i sin ex-mil, og da viste det seg at kabelskoene ikke var skrudd ordentlig til på batteripolene. De lå på polene og så helt fine ut, men var ikke strammet til. Dette var nok til at starteren ikke klarte å snurre motoren. Når vi strammet opp disse virket alt som det skulle igjen.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nok en gang tatt en runde og sjekket alle tenkelige muligheter. Det med 20 volt stemte ikke, jeg har 24 volt på rele og 24 på starteren når nøkkel vris om. Alle tilkoblinger er gode.

 

Tilslutt satte jeg 24 volt direkte på starteren. Ingenting skjedde. Konklusjonen må vel da bli at jeg må ha en ny starter. Egentlig rart når den virket før jeg satte den inn. Men du er inne på noe der Mikal, ting kan skje :-)

 

Noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...