Gå til innhold

FC 110 -70


Ranger

Anbefalte innlegg

Ja - hvordan kan jeg sjekke det? Rover aksling er jo også nevnt i den samme delekatalogen.

Rover aksling har ikke blitt brukt på S2B - men det utelukker jo ikke at en er blitt satt på i stedet for den originale.

 

Sammenlign med en RRC aksling (det har du vel nokså lett tildgjengelig) - er diff-huset nesten likt, er det en Rover aksling. Er det MYE STØRRE er det en ENV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rover aksling har ikke blitt brukt på S2B - men det utelukker jo ikke at en er blitt satt på i stedet for den originale.

Sammenlign med en RRC aksling (det har du vel nokså lett tildgjengelig) - er diff-huset nesten likt, er det en Rover aksling. Er det MYE STØRRE er det en ENV :)

Diff huset er MYE STØRRE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var på kaffe i dag kunne beskue nyanskaffelsen på prøveskilt :-) Var en tur over til Esso for å bytte oljer og få oversikt over hva som må gjøres før skiltene kan hentes.

 

Et av punktene er dekk. Vognkortet sier 9x16 som er altfor stort. Det stod morkne 8.25x16 på bilen når jeg hentet den og det er en brukbar størrelse. Den mindre varianten 7.50x16 blir nok litt smått. Vognkortet sier også Playrating 6; som vel betyr at det skal være minimum 6 lags dekk.

 

Noen som har eller vet om hvor jeg kan få tak i 4-5 “gatedekk” i 8.25x16?

Alternativet som vurderes er 235/85x16 eller større. De kan ikke bli for breie på originalfelgen. Dekkene jeg kjørte med i dag var en stor størrelse 265/75x16 på felger med offsett lik 0. Det har ikke originalfelgene – derfor må det være smalere dekk.

 

Her et bilde av bilen i dag utenfor det gamle verkstedet til fattern som ble bygd i 1971. Fattern har funnet frem gamle bilder der FC110 er lastet opp med Leca. Se bloggen min. Tok fattern med på første tur i passager setet. B)

Dette er verdens kuuleste bil med den historien :)

gallery_196_22_88471.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognkortet sier 9x16 som er altfor stort.

Hvorfor er det for stort. Det er jo standard dim på FC (og 1-ton, og noen andre spesialmodeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke målt høyden mellom dekk/skjermer og ikke vet jeg hvor mye bladfjærene vil gi etter når bilen lastes litt. Men jeg synes det ser "trangt" ut. Nye fjærer vil kanskje være "sprekere" og gi større høyde. Nå skal det også sies at jeg neppe kommer til å laste bilen opp til vannmerket (les vognkortet) og når det gjelder giringen så bør jeg ha så store hjul som mulig for landeveiskjøring. Motorn yter sine 77 hk på en såpass tung bil, og vil nok jobbe litt letter med noe mindre hjul. På min RR er det merkbar forskjell mellom 245/75 og 33".

 

Men jeg har jo ikke handlet ennå og er åpen for innspill i sakens anledning. Origin bil betyr også en god del i denne sammenhengen. :) Så jeg skjønner at jeg ikke har noe valg Ketil :ninja:

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Std dekkstørrelse skal gå helt greit størrelsesmessig, selv med mer enn tillatt last ;)

 

Har bilen fortsatt original girkasse, er jo den lavere giret enn standardutgaven, så det bør ikke være nødvendig med små hjul av hensyn til utvekslingen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da er det vel på tide med litt oppdateringer. Det har skjedd litt av hvert..

 

Etter å handlet for smale stikkakslinger via eBay i UK, har jeg fått gjort et stunt av lokal spesialist. Kuttet, senterborret, med 8mm tapp og sveist. Slik ser akslingen ut nå:

sveistaksling.jpg

 

Petlas dekkene er i hus. Montert på reingjorte og lakkede felger. Her er et dekk prøvd for å se høyden.

petlasprove.jpg

 

Har lekasje på bremsene, venstre side, og venter derfor på deler fra EWS.

Det ligger en pakke fra Exmoore på Tollpost som hentes i dag.

 

Håper på fint påskevær så jeg får malt og montert alt som skal på plass B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo pent det der C :) , virker 4x4 nå da ?

Du kan vell kanskje tipse folk her om den "lokale" super-smedden vår :D , han har jo løst flere "uløselige" problemer gjennom tidene.

Drar til vogna nå, og blir der det meste av påska. Tror det blir en by tur eller to også-kanskje kaffe??

God Påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En stund siden oppdateringer her - beklager. En liten oppsummering er på sin plass.

 

Har fått det gamle X-27243 nummert som bilen hadde da den var ny. Her er jeg ute å "lufter bremser".

080326_rear.JPG

 

4x4 er på plass og bilen tar seg bra frem på vinterføre med nye pikkdekk i 235/85x16 størrelse. :) De er montert på nye Wolf felger som jeg fikk rimelig av en lokal Defender eier.

 

Har konstatert at det står en SIII girkasse i bilen da slavesylinder er på venstre side. Det er gjort en utsparring i rammen for å få plass. :(

 

Har fått byttet alle 4 bremsesylindere på begge sider fremme (lekasje venstre side), med nye slanger også. De gamle slangene var ferdig! :o Har bestilling hos EWS på den bakre også... må kanskje purre på den.

 

Det er noe rust på bremserørene i området fordelingsblokken. Den ligger åpen for sprut fra høyre forhjul. skal gjøre reint og behandle alt så går det kanskje bra. Har som dere skjønner ikke vært på PKK ennå, så dette står nå på "shortlist" før jeg bestiller time.

 

Har fått slått inn rammenummeret hos Biltilsynet. Dette var en 2`er på kontrollen i 1996. Det er er et par andre feil i vognkortet. Feil farge, feil antall drivakslinger, feil sitteplasser og manglende innføring mht kranen.

 

Har tatt av karmene på kassen. Slipt og oljet eikelistene, karmene og kassen.

 

Tar også andre rustne deler fortløpende. Som feks "radiator rommet" og luftfilterboks.

luft_filter.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kos å holde på. :) Første viktige dato blir 24 mai. Veteranbilens dag i Tromsø. Må ha bilen godkjent til da!

Eneste minuset er at jeg står ute og vinteren har ikke sluppet helt taket her nord. <_<

Skal i morgen å se på lagerlokale - kanskje blir det tak over bilen om kort tid. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konstatert at det står en SIII girkasse i bilen da slavesylinder er på venstre side. Det er gjort en utsparring i rammen for å få plass. :(

Stanadrd/"sivil" S3 kasse, eller 1-ton/FC/"militær" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Beklager - ser jeg har "glemt" dene tråden.

Kassen som stod i fra 1996 var en sivil S3.

 

Jeg har nå feil på reversen - kassen låser seg. Jeg har nå kjøpt en delebil som skal avgi girkasse.

Da vil utvekslingen bli rett selv om dette ikke er originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge inn skrytebildet fra 24 mai i år der vi står parkert i gågaten under arrangementet Veteranbilens dag.

Fattern var sjåfør for dagen og ble ved bilen i mange timer. Mange kjente igjen bilen og syntes det var artig at den ser så bra ut. Det gjør jeg også. B)

vetransbilensdag080524.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det. Får se i løpet av vinteren.

Det er nok i denne vinkelen bilen også ser mest original ut.

Jeg mangler feks helt delux innredningen. Fjernet av tidligere eier(e). Og en del andre uorginaliteter.

 

Jeg er kankje pirkete, men det var en skuffelse å møte disse artige karene i så måte. :(

Spiralfjærer, galvanisert 110 chassis, Rover/Defender akslinger, Toyta motor etc etc og alle ser vel at de har byttet frontrute? Jeg regner med at de tar det de har og modifiserer etter eget hode. Poenget er kanskje å holde bilen på veien? :huh:

DSC_0105.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av ex.mil kassen jeg nå monterer.

Midt i bildet er det en bolt som følger spaken inn og ut i denne tuppen på kassen. Bolten er ikke der på Lastebil kassen.

 

Hvilken funksjon har denne tro? Skal prøve å se i delekatalogen....

lavseriespaken.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp-/justeringsbolt.

 

Brukes for å justere stopp-posisjon i lavserie, slik at hullet i velgerstaget blir stående på linje med hullene for 4WD låsepinnen (den som er koplet til "den gule knappen"), slik at låsepinnen faller lett på plass når lavserie velges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i mål med dagens målsetning :P

Men får ikke skrudd fast speedometer wiren. De tre små kruene er for små og det er for trangt for mine 10 tommeltotter. Noen som har et godt tips?

 

Først litt slik; praktisk med egen krane og hull i kassen :)

girkassen_senkes_ned.jpg

 

Har vært ute å prøvekjørt og det høres fint ut. Skal bytte alle oljer for sikkerhets skyld.

 

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny girkasse ser ut til å fungere fint. Giringen ble nydelig. Byttet oljer i går.

Har kjøpt meg pinsett for å få speedometer wire på plass...

Jeg flytter nå inn mekke garasje med både Varebil og Lastebil. En liten stund vil Delebilen også være tilstede.

 

Her henger jeg opp båten i vinteropplag, på veggen i garasjen. Kjekt med egen kran :P

vinterlagring.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...