Gå til innhold

Lekkasjetetter radiator?


telindnor

Anbefalte innlegg

Radiatoren på Range Roveren lekker ikke når bilen står med kald motor/væske. Med varm motor så lekker det litt fra ene hjørnet nede på radiatoren. Finnes det et anbefalt produkt som noen har god erfaring med som faktisk kan tette en "litt" lekk radiator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et anbefalt produkt som noen har god erfaring med som faktisk kan tette en "litt" lekk radiator?

 

Hvis du har type kjølevæske lokk som slipper ut overtrykk ved ett gitt nivå, bør du absolutt ikke ha på ett slikt stoff. Du risikerer å tette de små kanalene som trykket dumpes gjennom, og lufting blir ett evigvarende problem.

 

Skift, sveis eller lodd radiatoren. Anbefaler jeg.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lyst til å prøve den, helt til jeg leste dette.....

 

 

Hvis du har type kjølevæske lokk som slipper ut overtrykk ved ett gitt nivå, bør du absolutt ikke ha på ett slikt stoff. Du risikerer å tette de små kanalene som trykket dumpes gjennom, og lufting blir ett evigvarende problem.

 

Skift, sveis eller lodd radiatoren. Anbefaler jeg.

 

Mvh Brage

 

...og da ble jeg litt i tvil. Er på min gamle RRC. Vil det være et problem på denne tro. Har ikke tenkt tanken i det hele tatt blush

 

Kanel

 

Er jo et gammelt kjerringråd det, men antar at f.eks Omega har en litt bedre tilnærming...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omega er et flytende stoff og som reagerer med luft slik jeg har forstått. har testet det og det fungerte helt fint. Sett det også demonstrert med en 4l spylevæske kanne som de stakk hull i også hadde på omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje.

 

Sånn Omega typ tettemiddel, og andre bokser beregnet på slikt. Fungerer perfekt til å tette lekkasjen. De er meget effektiv.

men , til eks RRp38 er det absolutt katastrofe å ha det stoffet i kjølesystemet pga konstruksjonen på lokket til ekspansjonstanken.

 

Jeg kjenner ikke lokk konstruksjonen på din RRC, men er det ett slikt "gammeldags" lokk med en stålfjær som virkemåte for trykkdumping så kan du nok helt trygt ha på stoffet.

Om så er tilfellet, så anbefales det at du løsner øvre radiator slange og fyller inn stoffet der, ikke gjennom ekspansjonstanken.

 

Likevel anbefaler jeg å se om du har andre rimelige løsninger for å tette radiatoren, fordi disse tette stoffene også gjerne legger seg rundt temperatur sensoren til eksempel, så du risikerer å få misvisning på motortemp( kjølevann temp viser for lav ) som en følge.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæsken står ikke så høyt at det tetter lokket, gjør det?

 

Konstruksjonen til ekspansjonstanken på eks( Disco 2 også mener jeg ) og RRp38 gjør at væsken er kontakt med lokket i væsken kretsløp. Overtrykks / lufte slangen fra radiatoren går rett inn på toppen av lokkets innfestning, og derfor må du aldri ha ett slikt stoff på biler som har en slik konstruksjon.

Det er fullstendig krise og du blir ikke kvitt stoffet før hele kretsløpets komponenter er skiftet / eller omstendig rengjort.

 

En billig og enkel løsning kan fort bli ett kostbart trøblete problem.

 

Men for biler med en enkel konstruksjon på vannkretsløpet, så er Omega og typ Barleak bokser meget effektiv.

 

Så veldig enig med deg Laftis, det beste er alltid å reparere selve lekkasjen ;) .

Om en ny radiator er kostbar, så er det ofte mulig å få en venn / bekjent / forumvenn til å hjelpe å slaglodde eller sveise skaden. Det fordrer ofte at du demonterer den fra bilen - så litt mer arbeide er det jo en enn boks med heksemiddel.

 

- Du vet at heksene alltid betaler en pris for sitt trylleri, det er derfor de ser ut som de gjør, sånn er det med disse trylle boksene også :P -

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium er og blir lurium.

Og med bivirkninger du ikke ønsker.

Den klassiske er liten lekk-litt lurium og tett en stund.Så litt lekk igjen og litt lurium til.

Til slutt er hele kjølesystemet tett,bortsett fra lekkasjen, og man bytter radiator,varmeapparatregister,slanger,sensorer,kraner,osv. Til en sum med et siffer ekstra.

Hvis ikke motoren i tillegg er ihjelkokt.

Det koster dessverre å være kar og har man

klint til med stor bilpark også bør man tenke litt

en gang til.

 

Gauteglasshusbeboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium er og blir lurium.

Og med bivirkninger du ikke ønsker.

Den klassiske er liten lekk-litt lurium og tett en stund.Så litt lekk igjen og litt lurium til.

Til slutt er hele kjølesystemet tett,bortsett fra lekkasjen, og man bytter radiator,varmeapparatregister,slanger,sensorer,kraner,osv. Til en sum med et siffer ekstra.

Hvis ikke motoren i tillegg er ihjelkokt.

Det koster dessverre å være kar og har man

klint til med stor bilpark også bør man tenke litt

en gang til.

 

Gauteglasshusbeboer GauteMedDyrkjøptErfaring

 

Rettet det for deg, jeg. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mykje lurium, eg. Stadig vekk er det ein eller annan som seier det som blir sagt her, nemleg at middelet vil tette alt anna enn lekkasjen.

 

Då er det nok dei som har brukt kanel, trur eg. ;) Eller egg eller eitt av dei andre krisealternativa.

 

 

Somme slike middel består av sagflis og havregraut og vil nok ikkje fungere spesielt bra over tid. Andre er av heilt anna konstruksjon og vil reagere kjemisk på endring i trykk og temperatur. Dei er gjerne heilt utan partiklar og vil derfor ikkje tette igjen kanalar.

 

Eg har brukt mellom anna Bar's Leaks og K-Seal med godt resultat, begge desse er ei blandig av flytande og faste greier.

 

Prøvde Steel Seal på ein motor med intern sprekk i toppen, men det vart ikkje nok. Denne er "blank"... Og dyr.

 

Les deg opp på kva som er i dei ulike midla slik at du veit omtrent kva du kan rekne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Rado.

 

Jeg kjenner godt Bar`s Leak, og kan også verifisere at den virker meget godt og tetter lekkasjer opp til en viss størrelse.

Men for å si det på en annen måte - Ingen slike midler skal noengang i kjølesystemet på min RR.

 

Jeg gir de rådene jeg gir med en nokså solid bakgrunn, med en grei begrunnelse i hvilken konstruksjon av kjølevæske systemer du kan bruke / og hvor du ikke bør bruke disse midlene.

 

- Sier ikke at disse midlene ikke tetter lekkasjen, for det gjør de nok opp til en viss størrelse. men jeg understreker at de kan gi endel uønskede bivirkninger som kan gi deg flere større problem enn lekkasjen var i utgangspunktet, og det kan det være greit å være klar over.

 

- Med midler, referer jeg til midler som er å få kjøpt i Auto butikker og som er beregnet for problemstillingen til trådstarter.

Ikke husholdningsmidler beregnet for kjøkken og matlagning.

 

Er jo hyggelig at du har hatt suksess med bruk av slikt middel, men verdien i innlegget ligger i å fortelle hvilket bilmerke / modell det foregikk uten problemer.

 

Jeg kan fortelle at jeg har brukt Bar`s Leak i min 1986 Ford sierra, med suksess med hensyn til lekkasjen - dog viser ikke kjølevanntemp sensoren korrekt verdi lenger, som en bivirkning, som nevnt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med Gaute. Har man holdt på en stund med nødreperasjoner føles det som alt er tett bortsett fra lekkasjen.

 

Har tidligere brukt diverse lurium, spesielt på min eldste Range Rover. Ettermarkeds radiatorene på eldre RR har en tendens til å være dårlige, etter min mening. Skal ikke påstå hardnakket at luriumet medvirket at jeg tilslutt bygde ny motor, men.......

 

De senere årene får jeg i alle fall enten reparert, loddet eller skiftet register i radiatorene mine. Er for tiden i en fase der jeg ikke bruker lurium i kjølesystemene på mine kjøretøy. Jeg brukte Buer raditorservice sist jeg reparerte radiator, fornøyd med han. Har brukt andre tidligere, både i Trondheim og et firma i Fredrikstad.

 

Ønsker alle en fin dag og ei god helg

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...