Gå til innhold

Range Rover Evoque Vs. Discovery Sport og Freelander 2.


Tysen

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har kjørt de ulike typene, og kan gi en sammenlignings kommentar?

 

Det kan se ut som tiden med behov for 7 seter går mot slutten, og da kan det være aktuellt i løpet av fremtiden å byte ut D3en med en litt mindre og nyere utgave av LR. Ser da litt på Freelander av de siste årganger, Range Rover Evoque og også litt på den nyere Discovery Sport. Hvordan er de ulike bilene? Er det stor forskjell på bagasjeromsplass mellom Freelander 2 og Range Rover Evoque? Hvordan oppleves bilene på vanlig vei? Det er vell stort sett samme motor og gir på de ulike? Er kvalitetsfølelsen lik?. Andre ting å tenke på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fl 2. Anbefales! Har selv hatt 2010_modell, den mest driftssikre bilen jeg har hatt! Jeg synes FL 2 har veldig god fremkommelighet og den har også ganske bra kjørekomfort, med det mener jeg at den funker bedre på humpete grusvei eller motorvei, enn bare svingete landevei. Kunne få litt følelse av at den krenget litt mye, men sannsynligvis ikke noe mer enn andre SUV 'er i den størrelsen , utenom Porsche eller x3 da.

God plass til to unger bak, og samboeren likte veldig godt å kjøre den! ☺️

 

Jeg vurderte ifjor å handle Evoque eller Discovery Sport, men jeg fikk ikke samme storbilfølelsen som i FL 2. Men luksusfølelsen var noe mer nærværende i de to førstnevnte, selv om følelsen av luksus absolutt var tilstede i Freelanderen!

 

Anyway, anbefaler som du forstår i alle fall prøvekjøring av en Freelander, tror ikke du blir skuffet! ?

 

Lykke til med å finne ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fl 2. Anbefales! Har selv hatt 2010_modell, den mest driftssikre bilen jeg har hatt! Jeg synes FL 2 har veldig god fremkommelighet og den har også ganske bra kjørekomfort, med det mener jeg at den funker bedre på humpete grusvei eller motorvei, enn bare svingete landevei. Kunne få litt følelse av at den krenget litt mye, men sannsynligvis ikke noe mer enn andre SUV 'er i den størrelsen , utenom Porsche eller x3 da.

God plass til to unger bak, og samboeren likte veldig godt å kjøre den! ☺️

 

Jeg vurderte ifjor å handle Evoque eller Discovery Sport, men jeg fikk ikke samme storbilfølelsen som i FL 2. Men luksusfølelsen var noe mer nærværende i de to førstnevnte, selv om følelsen av luksus absolutt var tilstede i Freelanderen!

 

Anyway, anbefaler som du forstår i alle fall prøvekjøring av en Freelander, tror ikke du blir skuffet! ?

 

Lykke til med å finne ny bil!

 

Takk for svar, har hele tiden tenkt at FL2 vil være et bra valg neste gang, men så begynner jo de andre å bli overkommelig ettervhert også. Bilen vil nok bli brukt mest på både humpete og svingete norsk landevei :) Bagasjerommet vil nok være med på å bestemme mye. Det er til tider meget fult i D3en også, så da er det vel Discovery Sport som på bildene ser best ut, men den er fremdeles en del for dyr, (men mye kan skje med prisen på de dårligst utstyrte bilene på et år)

 

Evoque er en fin bil, men er da usikker på om størrelsen bak setene er stor nok? Noen som vet breddemålet mellom sidene, tvers over gulvet bak i bagasjerommet?

 

Har det noe for seg å betale ekstra for 190hk kontra 150hk ? Ser at dreiemomentet er likt på de.

 

Har også til tider lyst til å oppgradere til en D4, men de eg har råd til, er kjørt så langt at det er på tide å gjøre de samme utbedringene på de, som eg allerede har gjennomført på min egen D3, så det begynner å bli noe lengre mellom de dager det ønske er sterkest.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

?. Ser behovet for plass! Alt blir en skuffelse mtp bagasjerom, etter man har kjørt D3!

 

På den andre siden, så har evoque fattige 575 liter bagasjerom.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybakt FL2 eier her. Må si at plass, komfort, storbilfølelse og "LR luksus" er absolutt til stede. Bilbyttet ble hovedsakelig gjort fordi våres tre unger (4,8,10) vokste ut av baksetet på Roveren. Jeg ville ikke ha familie 7-seter ala Peugeot eller S-max, samt at Discovery koster mer enn det smaker for min lommebok. Da ble valget FL2 -07 som jeg fikk rett under 100k, men trenger litt TLC for å komme helt i toppform. Her er det knallbra plass til 3 unger i baksetet og mor i huset kan sitte normalt i midten bak mellom barnesete og pute om eldstemann må fram pga søskenkjærlighet. Bagasjerommet er kansje noe kort, men stabler du i høyden er det ingenting å si på volumet. "Bikkjegrind" er da anbefalt :)

 

Prøvekjør en FL2, og jeg tror at du ikke vil bli skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt i samme situasjon. Vurderer å bytte Disco3en min i noe litt mindre. Men sliter med å kvitte meg med både bilen og den gode plassen bak. Har prøvd Disco Sport, men er litt nølende. Helt OK og grei å kjøre (150 Hk 2Liter), men ikke noe mer liksom. FL2 er litt gammeldags, men liker jo "Looken" og den litt mer firkanta formen bedre enn Sporten. Minner jo også mye om Discoen i interiøret/ratt/dashbordet. Evoqen er kul men klønete bak.

 

Har egentlig nesten landa litt på 2011/2012 VW Touareg 240 hk 3L V6 diesel som mest aktuell. Jævli god å kjøre med dynamiske luftfjæringer og ulike innstillinger. Men den er også litt liten baki! ....er jo også en VW og tilnærma lik Cayenne, men litt mindre bling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt i samme situasjon. Vurderer å bytte Disco3en min i noe litt mindre. Men sliter med å kvitte meg med både bilen og den gode plassen bak. Har prøvd Disco Sport, men er litt nølende. Helt OK og grei å kjøre (150 Hk 2Liter), men ikke noe mer liksom. FL2 er litt gammeldags, men liker jo "Looken" og den litt mer firkanta formen bedre enn Sporten. Minner jo også mye om Discoen i interiøret/ratt/dashbordet. Evoqen er kul men klønete bak.

 

Du oppsummerer i grunn alle tanker eg har gjort meg meget bra, uten at eg selv å ha kjørt noen av de :-)

 

Ikke lette dette nei. Den største ulempen med å eie D3, er dagen da den skal bytes ut med noe annet. Prisnivået på en D4 i dag, er noe underlig. Eg har flere ganger kjøpt varebiler og satt inn bakseter i de, for på den måten å spare ca. 30.000. Men slik prisnivået i dag er på finn.no, er det billigere å kjøpe en som er ferdig med 7 seter. Men uansett så er de bilene eg har råd til kjørt alt for langt til at eg orker en ny kamp mot utslitte deler. Og å finne en D4 hvor en entusiast allerede har startet kampen, er det nok litt verre med.

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybakt FL2 eier her. Må si at plass, komfort, storbilfølelse og "LR luksus" er absolutt til stede. Bilbyttet ble hovedsakelig gjort fordi våres tre unger (4,8,10) vokste ut av baksetet på Roveren. Jeg ville ikke ha familie 7-seter ala Peugeot eller S-max, samt at Discovery koster mer enn det smaker for min lommebok. Da ble valget FL2 -07 som jeg fikk rett under 100k, men trenger litt TLC for å komme helt i toppform. Her er det knallbra plass til 3 unger i baksetet og mor i huset kan sitte normalt i midten bak mellom barnesete og pute om eldstemann må fram pga søskenkjærlighet. Bagasjerommet er kansje noe kort, men stabler du i høyden er det ingenting å si på volumet. "Bikkjegrind" er da anbefalt :)

 

Prøvekjør en FL2, og jeg tror at du ikke vil bli skuffet!

 

Ja, eg må ta en prøvetur en gang det byr seg. Men følger med på prosjekttråden din, og tiden vil vise om eg tørr å kjøpe en sjøl :-) Men har i grunn inntrykk av at det er noe av det sikreste valget bland Landrover produktene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt alle, og vil jo si at Evoque N skiller seg ut på luksus følelse, dynamiske kjøreegenskaper og utseende, men trengs en skiboks til de store utfluktene. ( lettere å hiv en boks oppå her enn D3, vil jeg tro :)

 

Discovery Sport er fin, grei og alt det der, men mangler X-faktoren ++ til Evoque og FL-2 er en så pass bra bil og billigere at da hadde jeg valgt FL2 nå av de to, den jeg var borti av en DS var en ganske ordinær.

 

Og ja når en kommer oppi slik pris som de er da kan en jo vurdere en brukt D4 som gir jo en heeeelt annen kjøre opplevelse.

 

 

Å si at Touareg er Nærmest lik Cayenne er jo å ta veldig godt i da...... Men ville aldri hatt en VW T i forhold til en D4, kanskje en Cayenne, men tror ikke det når jeg ser hva kompisen min sin koster i året ?? . Men, men det er nå meg da....

 

Så anbefaler deg og prøve og vurdere, og tenke på hva en virkelig vil ha og ikke vil ha i en bil.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig nesten landa litt på 2011/2012 VW Touareg 240 hk 3L V6 diesel som mest aktuell. Jævli god å kjøre med dynamiske luftfjæringer og ulike innstillinger. Men den er også litt liten baki! ....er jo også en VW og tilnærma lik Cayenne, men litt mindre bling....

 

Hvordan er det med Touaregen og automat? Er det DSG eller converter på de?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt alle, og vil jo si at Evoque N skiller seg ut på luksus følelse, dynamiske kjøreegenskaper og utseende, men trengs en skiboks til de store utfluktene. ( lettere å hiv en boks oppå her enn D3, vil jeg tro :)

 

Discovery Sport er fin, grei og alt det der, men mangler X-faktoren ++ til Evoque og FL-2 er en så pass bra bil og billigere at da hadde jeg valgt FL2 nå av de to, den jeg var borti av en DS var en ganske ordinær.

 

Og ja når en kommer oppi slik pris som de er da kan en jo vurdere en brukt D4 som gir jo en heeeelt annen kjøre opplevelse.

 

 

Å si at Touareg er Nærmest lik Cayenne er jo å ta veldig godt i da...... Men ville aldri hatt en VW T i forhold til en D4, kanskje en Cayenne, men tror ikke det når jeg ser hva kompisen min sin koster i året ?? . Men, men det er nå meg da....

 

Så anbefaler deg og prøve og vurdere, og tenke på hva en virkelig vil ha og ikke vil ha i en bil.

 

Lykke til

 

Så bra, det er dette eg ønsker svar på. X-faktoren er ikke så viktig for meg, eg greir meg utmerket med den litt dårlig utrusta D3 eg har i dag. Det aller viktigste er at den starter og går når den skal, uten driftstans når eg ikke har tid.

Er aktiv skytter, og med bilen full av skyttere til og fra ulike stevner hver helg, blir det en del store bagger og lange våpenkofferter som skal få plass, og det vil eg ikke ha i en takboks :-) Vedlikeholdet må planlegges mellom de ulike sesongene, derfor har det blitt til at eg har tatt en del unødvendig prevantivt når eg har tid til å være i garasjen. Men kjenner at ønske om noen år uten skruing hadde vært helt på sin plass.

 

Noen som har breddemålet i bagaserommet på en FL2? Gjerne i høyden over hjulkassene hvor målet er størst.

 

Det som er tåpelig med en del biler fra senere tid, er at de har laget det så fint i bagaserommet, at det ikke er plass til noe. Bortsett fra støyisoleringen var nett det mye bedre før i tiden :-)

Ja, en nyere D4, Land Cruiser ++ hadde vært fint det, men skal ha råd til å drive med skytingen også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, eg må ta en prøvetur en gang det byr seg. Men følger med på prosjekttråden din, og tiden vil vise om eg tørr å kjøpe en sjøl :-) Men har i grunn inntrykk av at det er noe av det sikreste valget bland Landrover produktene.

 

Hehe,

 

Om du fortsatt vil gå for LR, så er vel FL2 de sikreste valget med tanke på driftsikkerhet. Prosjektet mitt kan vel sies å være en "loftsrydding" etter en bil som har vært i hvermannsens eie i 10 år og kun fått servicer. Tenker at når alt er på plass, så er det bare tut og kjør. Det som må sies, er at alt jeg har byttet ut, er vanlige slitedeler som trengs på alle biler som har rundtet 200000km og 10 år. Fortsatt så er det ingen særegne feil som har dukket opp bortsett fra at jeg holder et godt øye med bakdiffen.

Det virker som det allerede er entusiast objekter for salg på finn, som har fått godt med TLC oppigjennom.

 

Du bør absolutt prøve en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er det med Touaregen og automat? Er det DSG eller converter på de?

 

 

8-trinns "ånkli" automat mener jeg - ikke DSG. Syns den virka bra og var bra tilpassa bil og 240 hk-versjonen. (fåes jo også i en 204 hk versjon).

 

Touareg vs Cayenne - er jo bygd på samme lest og deler det meste trodde jeg, men Porsha er nok hakket vassere, mer sportslig og mer luksuriøs. Men jeg synes faktisk VWen er penere......... Og kjøregenskapene på svingete vei sammenlikna med en litt aldrende Disco 3 var ikke sammenliknbare engang.

 

Men jeg er jo fortsatt veldig glad i Discoen og kjørefølelsen i den! Elsker de store vinduene og åpenheten rundt hele bilen. Og med bikkjer og børser og jegere og bagasje vil alt annet bli et stort savn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått og vurdert halvgammel (2012 ) D4 mot nesten ny Disco sport og falt ned på det siste. Kjørefølelsen er nok ikke helt som i en D4, men det er god plass og ny bil. Ble en 2016 som jeg får til uka....gleder meg ?. Var litt lettere å selge inn en ny bil enn en 5 år gammel til høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Autostrada Skien i dag, for se på Disco Sporten på nytt. Har sånn smått begynt å vurdere den igjen. Men tror da helst en 1-2 år gammel brukt eller demo er mest aktuell og 190 hk evt 180. Spørsmålet er om det er dumt å gå for den gamle 2,2 L framfor den nye 2 L Ingenium? Har bare prøvd den siste i 150 hk versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene sier vel at 2.2 er tørstere og støyer mer. 150 hk er ikke mer enn det bør være, men det er foreløpig ikke mer enn et par 180 hk ute i bruktmarkedet. Jeg syntes prisforskjellen ble litt for stor for å få 30 hk ekstra. Blir nok flere 180 hk etterhvert for prisforskjellen på en ny bil i dag med 150 og 180 hk er kun 22000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått og vurdert halvgammel (2012 ) D4 mot nesten ny Disco sport og falt ned på det siste. Kjørefølelsen er nok ikke helt som i en D4, men det er god plass og ny bil. Ble en 2016 som jeg får til uka....gleder meg ?. Var litt lettere å selge inn en ny bil enn en 5 år gammel til høyere pris.

 

Ja, å kjøpe bil med og uten garanti er en stor forskjell, og når den uten er dyrere, sier mye seg selv. men så er det dette med hjerte, og at man bare lever en gang, og, og.

Var innom Autostrada Skien i dag, for se på Disco Sporten på nytt. Har sånn smått begynt å vurdere den igjen. Men tror da helst en 1-2 år gammel brukt eller demo er mest aktuell og 190 hk evt 180. Spørsmålet er om det er dumt å gå for den gamle 2,2 L framfor den nye 2 L Ingenium? Har bare prøvd den siste i 150 hk versjon.

 

De eg har vurdert i smyg, er de helt ribbede versjonene med 2.2 og manuell og stoff seter. Ønsker ikke å betale så himla mye mer for ting som eg strengt tatt ikke behøver.

Men er det noe med at det og er simplere 4x4 system på de billigste versjonene? Slik som FL2 også ble levert med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra med Freelanderen, men bagasjerommet blir i minste laget. Det er dessuten litt klønete utformet med tanke på effektiv plassering av et hundebur, med mye hjulbuer som tar plass. Må i tilfelle spesialtilpasse eller bare bruke en midtdeler av bagasjerommet. Sporten har tilnærma firkanta bagasjeromsgulv.

 

Nei....ikke så lett. Vingler mest nå mellom Disco Sport og Touareg. Bagasjerommet er omtrent like store i disse.

 

En 1-2 år gammel Disco Sport er nok det mest fornuftige valget med tanke på garanti i 3-4 år mot en ca 2012 Touareg med 1 - kanskje 2 års bruktbilgaranti. Antagelig også lavere forbruk i DSen, men samtidig vesentlig kulere motor i VWen med 3 L TDV6 og ca 240 Hk..... og luftfjæring som er deilig, men som sikkert medfører utgifter før eller siden.... Touaregen er dessuten like brei som Disco3/4, så romfølelsen er ganske bra, men selvsagt ikke som en Disco! <_<

 

....og vingler selvsagt også mot å beholde Disco3en min noen år til...... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og vingler selvsagt også mot å beholde Disco3en min noen år til...... B)

 

Ja vingling er noe eg og holder på med for tiden også. Det er noe med å selge en bil som man har kostet så himla mye på, som man ikke kan forvente å få igjen ved et salg eller innbyte. Slik som verden er i dag så er det jo risikosport å selge noe privat. Man vet aldrig hva som kan skje med bilen i morgen selv om den virker 99,5% i dag. Og treffer man på riktig kverulant, så er man konkurs om man i tilleg har rukket å kjøpe seg ny bil i mellomtiden. Så er det dette med mitt behov for stort bagasjerom, og det er snart bare en gammel D4 som står igjen som ønskelig alternativ. Men å betale 380.000 i mellomlegg på en 5 år nyere bil, som nesten har kjørt like langt, er vell mye idiotisk. (Synes i vertfall fruen som for tiden ønsker seg Skoda Kodiaq :() Blir sikkert å vente en tid, å følge med på prisnivået på D4, som eg føler ligger for høyt for tiden. (i vertfall varebilene) Nå har D5 komt, og da faller nok prisene en del på D4 og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2 er vel en PSA motor.

 

Mulig det er denne motoren? Begynner å bli gammel og velbrukt, så det kan ikke væøre problem å få tak i bytemotor om noe skulle skje :) Wikipedia burde vært oppdatert med Discovery Sport også.

 

Så sikkert på tide med en ny "egen" 2.0 LR motor.

 

FL2.JPG

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2 er vel en PSA motor.

 

Det stemmer.

 

Jeg måtte akutt ha nye pakninger til innsugsmanifolden på min under et glødeplugg bytte, og etter litt kryssjekking av delenr ble disse bestilt hos den lokale Peugeot forhandleren til en pris av 404kr. Sjekket for morro skyld prisen hos de andre merkeforhandlerne. Ford skulle ha 550, som og er "innafor". Den lokale LR forhandleren skulle ha 906, og mistanken om at de legger på "premium tillegg" på LR produkter ble i høyeste grad bekreftet nok en gang. Kilden er mest sannsynlig den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra den litt lengre, og litt bort fra headingen. På min D3, er det også en PSA motor, som har sine egne utfordringer med lagerskålene til veivakslingen. Er det noen som kjenner til om dette problemet også er rapportert på de andre bilmerkene som buker denne motoren? Eller kan det være at på grunn av LR har en egen utforming på bunnpanna, så blir det en annen oljestrømning som skaper problem? Eller er eg helt på tur nå? Slik eg har lest det, så skal LR bunpanna sørge for oljesmøring selv med kraftig helling på bilen, men det er ikke alltid teori funker slik man skulle ønske, og fikser man et problem, skapes gjerne et nytt.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...