Gå til innhold

Range Rover Evoque Vs. Discovery Sport og Freelander 2.


Tysen

Anbefalte innlegg

 

Ja vingling er noe eg og holder på med for tiden også. Det er noe med å selge en bil som man har kostet så himla mye på, som man ikke kan forvente å få igjen ved et salg eller innbyte. Slik som verden er i dag så er det jo risikosport å selge noe privat. Man vet aldrig hva som kan skje med bilen i morgen selv om den virker 99,5% i dag. Og treffer man på riktig kverulant, så er man konkurs om man i tilleg har rukket å kjøpe seg ny bil i mellomtiden. Så er det dette med mitt behov for stort bagasjerom, og det er snart bare en gammel D4 som står igjen som ønskelig alternativ. Men å betale 380.000 i mellomlegg på en 5 år nyere bil, som nesten har kjørt like langt, er vell mye idiotisk. (Synes i vertfall fruen som for tiden ønsker seg Skoda Kodiaq :() Blir sikkert å vente en tid, å følge med på prisnivået på D4, som eg føler ligger for høyt for tiden. (i vertfall varebilene) Nå har D5 komt, og da faller nok prisene en del på D4 og.

 

Har du garantiansvar på privat bruktbilsalg? Det har i alle fall jeg aldri hørt noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

For å dra den litt lengre, og litt bort fra headingen. På min D3, er det også en PSA motor, som har sine egne utfordringer med lagerskålene til veivakslingen. Er det noen som kjenner til om dette problemet også er rapportert på de andre bilmerkene som buker denne motoren? Eller kan det være at på grunn av LR har en egen utforming på bunnpanna, så blir det en annen oljestrømning som skaper problem? Eller er eg helt på tur nå? Slik eg har lest det, så skal LR bunpanna sørge for oljesmøring selv med kraftig helling på bilen, men det er ikke alltid teori funker slik man skulle ønske, og fikser man et problem, skapes gjerne et nytt.

De andre har også lignende problem. Men det kommer vel ikle like tydelig frem da de bilene ikke drar rundt på nesten 3 tonn.

Men motorhavarier i Citroën, Peugeot, Jaguar, Ford er ikke unormalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du garantiansvar på privat bruktbilsalg? Det har i alle fall jeg aldri hørt noe om

 

det er noe med denne teksten som er opplyst på finn.no, som mulig kan bli lei i ettertid ?

 

Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan vite alt om alle "skjulte feil eller mangler" på sin brukte bil. Ingen kan jo garantere at ikke motoren bryter sammen uka etter salg.

 

Brukte biler selges jo "as is" eller "som den er", og de fleste kjøpere er jo innforstått med det. Dette er jo formulert i bl.a. NAF sin standardkontrakt som vel mange bruker. Der står det ingenting om reklamasjonsrett.

 

Drar man denne teksten som står på finn.no ut i sin ytterste konsekvens, ville vel ingen tørre å selge bil privat?

 

...og grattis med fin bil Kristian Kvart! Jeg synes den blå 180-hesteren på Insignia er veldig fin...... men litt over hva jeg hadde tenkt meg av pris, og den er vel heller ikke med ekstra sett hjul. Er noen fine 2015 190-hestere på markedet, men det var det med 2,2 Literen kontra Ingenium-motoren da..... Alle anmeldelser av Sporten da den kom tar fram den tilårskomne 2,2 L som eneste negative.På den annen side er det jo en velprøvd motor. Men i disse lavforbrukstider og med tanke på fremtidig salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også på den blå og den er veldig fin. Fordelen er at den har ikke gått noe + at den har 180 hk, men mangler som du nevner vinterhjul. Kjøper man uorginalt trenger ikke det koste altfor mye. Jeg hadde også lyst på Webasto og takrails. Summen gjorde at jeg landet på den andre. Du får ringe Insignia, be om å få snakke med Tangen og be om et tilbud ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan vite alt om alle "skjulte feil eller mangler" på sin brukte bil. Ingen kan jo garantere at ikke motoren bryter sammen uka etter salg.

 

Brukte biler selges jo "as is" eller "som den er", og de fleste kjøpere er jo innforstått med det. Dette er jo formulert i bl.a. NAF sin standardkontrakt som vel mange bruker. Der står det ingenting om reklamasjonsrett.

Eg som bilkjøper tenker slik, og mener at har eg tatt en sjekk på bilen før kjøp, så kjøper eg bilen som den er. (Bortsett om eg kjøper den av en forhandler med garanti) Men er redd det er en del kverulanter ut i blandt oss, som kan dra denne kjøpsloven langt i et eventuellt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kult med en bruksrapport i 4wd om denne utpå høsten.

 

Er ikke sikker på om jeg er den rette til det, men jeg skal ha det i tankene, det hadde jo gjort seg med bilde av noe annet enn Def og gamle RR der :D .

Nå blir det vel mest vanlig bruk på denne. Jeg ser den kan vade dypere enn Defenderen, men det blir neppe aktuelt å teste den ut altfor mye.

Så langt strålende fornøyd i alle fall, synes jeg har tøffeste bilen i bygda, og nå er den på vinterferiefjellet....

 

Blir spennende å se hva trådstarter lander på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tysen skriver- det verste med å eie en D3/D4 er når den en dag skal byttes i noe annet. Var å kikka på en 2011 fullspekka Touareg på fredag. Fortsatt en flott bil som jeg seriøst vurderer. Men rett ved siden av stod det to flotte D4er- 2013 og 2012 modeller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tysen skriver- det verste med å eie en D3/D4 er når den en dag skal byttes i noe annet. Var å kikka på en 2011 fullspekka Touareg på fredag. Fortsatt en flott bil som jeg seriøst vurderer. Men rett ved siden av stod det to flotte D4er- 2013 og 2012 modeller....

 

Hehe, har sjøl hatt en helg hvor det har vært D4 som var på topp av ønskelisten, får se hva den nye uka bringer, blir ikke lett dette B) Hvordan er kjørefølelse og prisforskjellen mellom Touareg og D4?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket er vel drøyt 100000 opp for en D4, men litt avhengig av 211 eller 250 hk versjon.

 

Kjørefølelse, tja..... Lite som slår Discoen, men Touaregen er vesentlig lavere, og ligger nok bedre på veien i svinger. Veier vel også 400 kg mindre. Motoriseringen er vel nokså lik. VAG 3 L V6 er en vass motor med bra trøkk og dreiemoment. Begge har luftfjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøvekjøre Touareg igjen imorra, men sikler også på en veldig fin fullspekka Disco Sport 2,2 190Hk.

 

Spørsmålet som jeg sliter med er om det er dumt å kjøpe DS med 2,2 literen?

 

(Evt innbytte for Disco3en min blir vel heller ikke all verden hos merkeforhandler........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på motoren kjenner jeg ikke til, men den er jo "den gamle". Om det skiller så mye om noen år når du skal selge igjen vet jeg ikke. Har jo ikke inntrykk av at 2,4 er noe mindre attraktiv på Puma enn 2,2.

Fordelen er at med 190 så skiller du deg litt ut fra resten. Det er ikke altfor mange med mer enn 150 hk, selv om jeg tror det blir fler med 180 hk etter hvert. Da kan det bli at de med 150 blir "de kjipe" for det er helt greit men ikke en racerbil ?.

 

Lykke til med valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel en programmeringssak, men gjør man det selv ryker jo garantien og det er ikke så fristende. Insignia kunne ikke oppjustere den permanent. Mon tro om importøren kan bistå med det på en måte som lar meg beholde garantien ?

 

Jeg er forøvrig akkurat kommet hjem fra vinterferie med bilen. Veldig fornøyd med den som tur-bil ?

Ifølge kjørecomputeren ligger forbruket på 20 mil i snitt på 0,53 med skiboks på taket og halvfull bil. Synes jo egentlig det var ganske bra også. Og etter å ha hatt den på langtur er det egentlig helt greit med 150 også, slettes ikke så ille som jeg trodde, faktisk litt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...