Gå til innhold

Syntetisk diesel - Slutt på EGR-problemene?...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Statoil sin HVO100 er ikke helt det samme som 2G BTL (GTL) dieselen fra ECO-1. HVO og BTL (GTL) er to forskjellige produksjonsprosesser. BTL kan bruke alt mulig av biomasse som råstoff. HVO er basert på olje og selve prosessen er billigere. HVO100 er (foreløpig) markedsført mot tunge kjøretøy men det har vel mest med godkjenninger å gjøre. Produktenes egenskaper ser ut til å være så godt som identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kjørt 32 mil på HVO100 nå. Bruker akkurat det samme som med vanlig diesel og superdiesel, en liter på milen når det ikke er jevnt med snø og Webastobruk å snakke om. I praktisk bruk samme motoreffekt, Td5. Føler meg miljøvennlig ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har skaffet meg firmakort hos Eco-1, og fyller kun det på min 2016 Disco så sant jeg får det til. Litt kronglete å komme seg til stasjonen på Holmen, spesielt i morgenrushet, men det går stort sett greit å planlegge. Har vel kjørt ca. 1500km på 2G-polar nå, motoren blir merkbart stillere (nesten ingen diesel-knatring overhodet) og det virker som at den yter minst like godt som på fossil-diesel. Jeg er ihvertfall veldig imponert, og har bare godt å si om Eco-1 og min kontakt med dem. Hjemmesidene deres er helt katastrofe, men det vet de godt, og jobber med saken :) Bare ring dem hvis man lurer på noe, de er superhyggelige og veldig hjelpsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hva med dieselfilteret. Refererer til dieselen i Sverige som kaller sin diesel for bio-diesel men hvilken type vet jeg ikke. Det var nå rett før ferien da jeg skulle nedover Svenskekysten alle advarte meg om å tanke diesel i Sverige grunnet at filteret ville gå tett. Fylte avgiftsfri skikkelig norsk diesel på 20 liters kanner for hele ferieturen jeg for 9,15 pr liter. I Sverige kostet deres diesel kr 18,20 pr liter så det ble en god gevinst på å tanke opp i Norge også da ,men her snakker vi båt og ikke bil da.

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har nå kjørt siden januar 2016 på syntetisk 2G. Med unntak av 3-4 ganger "nød-fylling" av vanlig diesel. Motor surrer å går, uten lukt og røyk. Særlig webasto er merkbart røyk og luktfri.

 

Forbruk ligger på 0,92 steady, kjører hver dag til jobb t/r 4,4 mil + helgeturer, ca 23 000 km siden jan. ("De-kat"). Nå koster 2G dessverre 12,10 på Holmen. Men tenker at det er det verdt, med tanke på mindre røyl, lukt og sot. Ingen egr symptomer sålqmt, bil gått 199 540 km idag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var det noen som sjekket med LR Norge angående deres syn på syntetisk diesel 2G polar?

Jeg vil ikke utsette godbilen for noe feil.

 

Ser at Even W i posten over allerede har kjørt 23000 km på dette drivstoffet, så det er vel bare tut og kjør...?

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som har erfaringer med eller har hørt noe om kuldeegenskapene til denne nye syntetiske biodieselen? Jeg har kjørt på Statoil sin HVO100 siden mars og det går fint i vanlig vestlandstemperatur. Statoil skriver at HVO100 har samme kuldeegenskaper som vinterdieselen de ellers selger, så det burde jo borge for at det er ok å ta den til fjells, vinterferien nærmer seg jo :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slutt på miljøvennligheten i drivstoffvalg her. Jeg fylte opp tanken med prima miljødiesel før jeg så prisen; 17,98. Vanlig diesel solgte samme stasjon, en av Statoil sine truckdieselstasjoner, for 14,87. Jaja 155,- mer enn nødvendig kostet den fyllingen, og tre kroner mer for milen å kjøre ^_^ Det er bare denne HVO100 fra Statoil vi får her vest, i Bergen, så det er ikke noe alternativ å lete etter. Får tenke at motoren har vært på spa i ti måneder, og nå må tilbake til dagliglivet med vårt egenproduserte drivstoff. Med en sønn som er arbeidsledig styrmann fra offshorebransjen burde jeg jo skamme meg litt for ikke å ha støttet oljenæringen bedre uansett blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...