Gå til innhold

Feil olje på TD5 10w40


Dagson

Anbefalte innlegg

Der hvor dårlig oljekvalitet merkes fortest blir nok hos turboen.

Når lagrene begynner å gå i oppløsning kommer dette inn i motorens oljekretsløp også.

 

Oljekvalitetsmessig er jeg, som endel andre, på tynn is.

Som med antirustmidler vet vi ikke hva som er godt nok lenge,akkurat perfekt eller totalt overkill .

Hva som definitivt ikke er godt nok merkes jo meget raskt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

jeg tipper, med vekt på tipper, at skifteintervall er viktigere enn å velge superduperhøyvitenskapelig spec.

 

110% klar over at mange motorer har egne krav, men det hjelper lite å ha korrekt olje, om man kjører 20-30-50 000 på skiftet.

Da er det bedre bomme litt på specen, TROR JEG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - kompis var mekaniker på Ford, de fikk en liten varebil med skifteintervall på 60 000km.

Den brukte ryke mellom 40 og 50 000km. Bra var det at bilmodellen ble solgt i tusenvis til blandt annet Telenor og andre mindre kritiske kunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ACEA spesifikasjon A1/B1 som er listet i instruksjonsboka for Td5 er utgått i 2016.

Dvs denne spesifikasjonen finnes ikke lenger. Jeg har forresten i løpet av de siste15 år aldri klart å få tak i denne i butikken.

Det vanlige er vel å bruke A3/B3 i stedet.

Denne kvaliteten begynner også å bli gammel og er blitt vanskeligere å få i butikken.

 

Da jeg skulle bytte olje denne uken så jeg at jeg hadde kjøpt Castrol Magnatek C3 olje, og ble litt bekymret om dette kan brukes på Td5 motoren.

C oljene er for katalysatorbiler og har bl.a. lavere svovelinnhold for ikke å ødelegge katalysatoren. I butikken sier man at det er en "bedre" olje, men ACEA har en advarsel om at C oljene ikke nødvendigvis er bakoverkompatbel for eldre motorer. Man bør sjekke med motorfabrikanten i hvert tilfelle.

 

Så jeg ringte verkstedet hos Motorpool og spurte hva de brukte på td5 motorene.

De bruker enten A5 eller C1 olje på Td5.

 

Da ble min konklusjon: jeg skifter til 5w/30 A5 og kommer til å bruke det fremover på min Defender.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACEA spesifikasjon A1/B1 som er listet i instruksjonsboka for Td5 er utgått i 2016.

Dvs denne spesifikasjonen finnes ikke lenger. Jeg har forresten i løpet av de siste15 år aldri klart å få tak i denne i butikken.

Det vanlige er vel å bruke A3/B3 i stedet.

Denne kvaliteten begynner også å bli gammel og er blitt vanskeligere å få i butikken.

 

Da jeg skulle bytte olje denne uken så jeg at jeg hadde kjøpt Castrol Magnatek C3 olje, og ble litt bekymret om dette kan brukes på Td5 motoren.

C oljene er for katalysatorbiler og har bl.a. lavere svovelinnhold for ikke å ødelegge katalysatoren. I butikken sier man at det er en "bedre" olje, men ACEA har en advarsel om at C oljene ikke nødvendigvis er bakoverkompatbel for eldre motorer. Man bør sjekke med motorfabrikanten i hvert tilfelle.

 

Så jeg ringte verkstedet hos Motorpool og spurte hva de brukte på td5 motorene.

De bruker enten A5 eller C1 olje på Td5.

 

Da ble min konklusjon: jeg skifter til 5w/30 A5 og kommer til å bruke det fremover på min Defender.

 

a5 er kun for defendre med bensin motor, og c1 er vell kun til puma ?

 

er mange som har B5 i butikk, hvor bor du ? så kan jeg se om jeg hvet omm noen,

selv har jeg bestilt en slik : http://www.billigbilpleie.no/pi/Elf-Evolution-5w30-900-SXR-60-ltr_2632083_146130.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall feil olje sett i forhold til spesifikasjonene. Om du vil ta sjansen på å kjøre en olje som ikke er i henhold til LR anbefalninger (dvs. A5/B5) så er du på egenhånd. Tror det er feil sted å forenkle/spare penger.

 

Motoren kommer nok ikke umiddelbart til å reagere på den ene eller andre måten, men om den tåler oljen over tid tror jeg ingen kan svare på. Standardene oljen er målt på er foreldet, og oppgis som "ikke egnet" til biler produsert etter 2009. Ut i fra databladet er den litt tykkere ved alle målinger enn 5w-30 ACEA A5/B5 som er anbefalt, Castrol oppgir ingenting om bestanddelene i databladet. Jeg ville aldri hatt denne oljen på min TD5.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje tenkt å bruke denne oljen på Discoen. Berre nysgjerrig. ?

skulle gå bra det om du bruker motorvarmer om sommeren, ellers syns jeg synd på rotor filter og turbo, er alt for tykk i kald tilstand for td5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for en med ny topp og ny turbo på 300tdi, går det greit å bruke delsyntetisk da ? de første åra ?


10W40
Som jeg har forstått så er de to motorne veldig like med hva de tåler av olje ?

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må heller være veldig ulik.

 

Delsyntetisk er mineralolje.

Siden du har liten bunnpanne burde du bruke en bra syntetisk olje er min mening.

 

Selv ville jeg ha utvidet bunnpannen for å få rett oljemengde, for du kan raskt få problem med oljetempraturen frykter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid lurer eg på kva det faktisk er ein har behov for.

 

Det må då skille ganske mykje på om ein køyrer som ein gris og drar hengar på motorveg og ikkje har mekanisk sympati i det heile eller om ein brukar motorvarmar når det er kaldt, køyrer pent, spesielt før ein har fått opp motortemperaturen og lar motoren gå roleg litt før ein stoppar han og er flink med oljeskifta.

 

Spørsmålet må vere om det er olje som enten er direkte skadeleg, som vil fungere ved optimale tilhøve eller som vil dekke alle tenkelege scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SimenMS skrev:

Hvorfor finnes mineral oljen fortsatt i Norge da ? 

hvis man bruker syntetisk olje på en motor som har brukt mineral hele livet vill den mest sannsynlig begynne og lekke da syntetisk olje trenger ut av ujevnheter i gamle pakninger og simuleringer som hadde gjort jobben litt til hvis man hold seg til mineral, og syntetisk olje "renser" motoren bedre for slagg og andre ting som bygger seg opp over tid som da vill løsne og kan lage ugagn på vegen til bunnpanna eller filteret 

 

det er heller ikke noe problem og bruke syntetisk på 200 og 300 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...