Gå til innhold

Noen retningslinjer for posting i "Selges"


Anbefalte innlegg

Dette forumet er for salg av enkeltgjenstander fra privatpersoner.

 

Spørsmål angående gjenstanden, saklige kommentarer og tilleggsopplysninger i salgstrådene er selvsagt tillatt. Har annonsen feilaktige eller mangelfulle opplysninger kan man sende selger en PM eller Epost.

 

Hold trådene fri for kommentarer/spørsmål som ikke har med en eventuell handel å gjøre. Negative kommentarer ang. gjenstanden som selges skal unngås. Dette gjelder særlig synspunkter som går på smak og behag.

Endret av Tore Kjernmoen
Presisering av regler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei.

 

Jeg regner med jeg får beskjed fra forumets moderatorer hvis de mener jeg annonserer for mye. Jeg tar like fullt innspillene til etterretning, og har lagt ut bilen jeg splitter i deler på finn.no.

 

 

Hilsen Eivind

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke dette for alle.....??

Jo det gjør det. Konkrete brudd rapporteres til moderator/Admin. Det var ikke meningen med noen diskusjon i denne tråden.

 

Volumet er ikke noe problem så lenge omsetningen ikke er så stor at det går fra hobby til næring, men vi har strengt tatt ikke muighet til å kontrollere slikt uten å foreta "bokettersyn" hvilket vi ikke gjør. At det annonseres mye deler må da være en fordel? Jeg regner med at EHS selv klarer å skille hobby og næring samt enkeltdeler og partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en viss pågang fra flere firmaer/næringsinteresser både angående generelle bannerannonser (som er begrenset i antall) og for muligheten til å legge inn rubrikkannonser. Vi har noen idéer på hvordan vi kan gjøre det, men har ikke bestemt oss enda og jobber for så vidt med saken - og det går nok litt for tregt for enkelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går stort sett veldig fint eivind. men noen dager (når cecilie skal ha deg til å rydde?) så kan det være greit om du samler tinga i en tråd ;) . og ikke en ny tråd for hver del :rolleyes: .

 

men det må da være gjilt å ha en plass oppkallt etter seg :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen idéer på hvordan vi kan gjøre det, men har ikke bestemt oss enda og jobber for så vidt med saken(...)

 

Jeg har et konkret innspill:

 

Som et hobbyprosjekt ved siden av mitt egentlige arbeid, driver jeg en nettbutikk som bl. a. selger verktøy fra Snap-on og nye intercoolere fra AlliSport.

 

Å avertere nye varer fra denne butikken under "selges" her på forumet er et klart brudd på forumreglene; jeg gjør det derfor ikke.

 

Nå er det slik at Land Rover er en av mine store interesser. Mange som har litt med LR å gjøre, oppdager at man fort kan ende opp som i Øystein Sundes sang; å kjøpe seg en buss fordi batteriet er så bra.

 

Å splitte en bil og selge de delene man selv ikke trenger og dermed delfinansiere en hobby som (særlig i følge kona) kan koste litt, mener jeg er fornuftig. Det bidrar til å gjøre brukte LR-deler tilgjengelig og ettersom dette gjennomføres i alle land med LR-entusiaster kan man se litt stort på det og si at det bidrar til å presse prisene på NYE deler også. :)

 

Jeg mener at aktører som OGSÅ har næringsinteresser (slik som meg selv) bør begrenses til å annonsere på følgende måte:

 

  • Alle brukte deler/ting bør være ok, på lik linje med andre.
  • Alle NYE ting/deler/hvasomhelst som OGSÅ er gjenstand for aktørens næringsinteresser bør ikke være tillatt å annonsere.
  • Nye ting/deler/hvasomhelst som IKKE er gjenstand for aktørens næringsinteresser bør være tillatt å annonsere, på lik linje med andre.

 

For å vise ved noen eksempler:

 

Jeg selger verktøy via min nettbutikk.

Altså kan jeg IKKE selge NYTT verktøy via annonser under "selges".

 

Jeg selger Snap-On verktøy i min nettbutikk.

Hvis jeg velger å kjøpe meg en ny Snap-on-skralle; kan jeg da selge min brukte Facom-skralle via en annonse under "selges"? Jeg mener JA.

 

Jeg selger ikke kalesjer via min nettbutikk.

Dersom jeg kjøper meg en ny kalesje som jeg senere bestemmer meg for likevel ikke å bruke; kan jeg da selge den som NY under "selges"? Jeg mener JA.

 

Videre mener jeg at alle bør begrenses til å annonsere håndfaste gjenstander.

 

Jeg mener at å avertere slik ikke bør være tillatt:

"Jeg sveiser rust for 300kr pr time".

 

Om du er maler er kanskje å avertere slik i gråsonen:

"Jeg kan male huset ditt om du reparerer bilen min"

 

Å avertere slik mener jeg burde gå bra:

"La oss fikse girkassene våre sammen: Jeg spanderer deler til din kasse om du viser meg hvordan jeg skal gjøre."

 

Jeg mener det er vanskelig å håndheve et regelverk som ikke er en-entydig.

 

Å bestemme at man ikke kan avertere nye ting som man også selger i næring bør være klart nok.

 

Når det er sagt/skrevet, vil jeg gjerne legge til at selv om forumet er driftet i idealistisk ånd, er det ingen arena for demokrati eller politikk. Jeg imøteser en oppdatering av annonseringsreglene, og vil forsikre alle om at jeg har til hensikt å følge de regler som til enhver tid er gjeldende, noe jeg mener jeg også gjør i dag.

 

Med hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bare Eivind som har operert i en evt. gråsone her?

At noen f.eks. får legge ut en tråd om at firmaet deres kommer til å ha stand på Jubileums-/Landstreffet i juli er vel også på kanten?

 

Annet eks;

Før Landstreffet på Rena i forfjor fikk såvidt jeg vet ikke Land Rover Experience lov til å poste at de kom til å ha en stand på treffet.

 

Eivind er en aktiv trader i bruktmarkedet, blir synlig av den grunn og får litt pepper for det.... men han er ikke alene om å balansere på line.

 

 

I tråden over trekker Eivind frem endel relevante eksempler, og jeg deler hans syn i de aller fleste av dem.

Det er vel strengt tatt ikke noe annerledes om en Fargehandel-drivende LR-entusiast hadde hatt en annonsebanner på Forumet, for så å annonsere nye og overflødige eller brukte LR-deler i en 'selges'-tråd?

 

Det er nok på høy tid at det kommer en liten klargjøring og oppdatering av forumets kjøp og salgs-reglement, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1) Det er da ikke bare Eivind som har operert i en evt. gråsone her?

 

(2) Eivind er en aktiv trader i bruktmarkedet, blir synlig av den grunn og får litt pepper for det....

 

(3) men han er ikke alene om å balansere på line.

(Min nummerering for å lettere organisere svaret).

 

Ad pkt. 1. Jeg er dypt uening at jeg opererer i en gråsone. :)

Ad pkt. 2. Pepper er jeg ikke redd for. Er nok litt mer tykkhudet enn som så. biggrin.gif

Ad pkt. 3. Spikeren på hodet! De nåværende reglene gjør at man føler man balanserer på en line. Jeg ville foretrukket å stå solid plantet på bakken på korrekt side,

 

Synes ikke Eivind har vært i noen gråsone jeg, unntatt på Tlf biggrin.gif

 

Hold grisepraten Deres for Dem selv. biggrin.gif

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj da folkens, ikke klag :lol: ... Det kan jo dukke opp noe vi har bruk for jo :rolleyes: . Bare stå på du Eivind :) , dette er jo gratisannonsering relatert LR-hobbyister, så det er bare å "bumpe" enhver tråd for alle sammen, og litt mere "bevegelse" her inne gjør bare spenningen (og utvalget av deler) større :rolleyes: .

 

 

Edit; En kjent måte å formulere en annonse på er vel forøvrig;"jeg maler svart, men også andre farger", for evt. malere :D ...

Endret av fido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage eget forum for sponsorer/annonsører kanskje, hvor de kan legge inn kampanjer/tilbud, tilsvarende 'gule sider' på pirate4x4?

 

Enig. Det har jeg også foreslått tidligere, men det ble ikke godkjent. Mye lettere for alle parter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hadde vært kjekt med en markedsplass for andre ting enn Land Rover her på forumet. Synes til tider de interessante annonsene drukner i badromsinnredninger, kameraer og andre ting som heller burdet vært annonsert på "torget" til Finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med en markedsplass for andre ting enn Land Rover her på forumet. Synes til tider de interessante annonsene drukner i badromsinnredninger, kameraer og andre ting som heller burdet vært annonsert på "torget" til Finn.no

 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uheldig valg av produkter her siden det nå er annonsert akkurat baderomsinnredning og kamera.

 

Ta en titt inn på offroad.no og andre forum. Der er det oppdelt så mye at spenningen er helt borte. Hvem gidder bla igjennom mangogørtig underkategorier?

 

Jeg vil ha alt som det var før, eller beholde det som det er nå. ;) Fungerer som snus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha alt som det var før, eller beholde det som det er nå. ;) Fungerer som snus :)

amen !

jeg ser/overser cirka 10.000 annonser hver uke på finn osv. de 50 i uka her går helt fint i tillegg. uansett om det er fugl eller fisk som annonseres :) .

 

jeg istemmer foresten også "nei til flere underkategorier" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal selge noe som jeg tror/tenker er attraktivt for gjengen her inne hender det jeg annonserer her, mye hyggeligere om noen av mine LRF "venner" får kjøpt (feks fotoutstyret mitt) til en hyggelig pris en at nils hvermansen på finn.no får tilslaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Hvor seriøse er folk her. Det står en «skabbete uoriginal 2 dørs» hvit RR med uoriginalt interiør og gåen girkasse samt «litt rust». Alle vet at sannheten bak bildene viser bare halvparten av hva rust f.eks angår. Mør vedkommende har er bud på kr 6.000,- og jeg byr ha 12 tusen og ikke gir tlb mld mer enn at «jeg har notert meg det» så lurer jeg på hvor seriøs dette salget er. Disse og ihverfall denne bilen er vel ikke verdt all veden og mindre blir den også vært ved å stå ute å «ruste». Jeg mener ikke jeg skal få kjøpe den fordi jeg ga ( budet mitt er trukket ) fordi jeg mener vedkommende er useriøs og ikke sier «det er for lite» eller antyder hva han vil ha. Dette er ingne «juvel» kommer aldri til å bli det og disse bilene er overpriset sammen med masse annet der ute. Det finnes umenneskelig mange av disse i norge og gjemt bort og i Europa myldrer det av disse og i England er det gamle «nisser» som har  et mangfold av disse såkalte klassike bilene. Husk alt dette pris hysteriet startet med en «Aston Martin» som var en demo og gikk for mange millioner. Gladere meg til min generasjon er ferdig med dette og folk blir sittende med masse som antagelig går føyka pga dårlig vedlikehold eller neglisjert om dere vil. Gleder meg til å høre kommentarene til dere såkalte entusiaster med forventninger som en kvinne har når «gubben» skal kjøpe en ring og hun tror hun får en juvel og det ble en «glassperle» fra Tivoliet som var på besøk! «Ikke i ordets rette forstand» til de som tolker det bokstavelig, men ta et hint. Mvh Carlos Duarte og eier av 2 dørs RR fra 1976 og ervervet i 1991!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 27.10.2022 den 19.48, coduarte skrev:

Hvor seriøse er folk her. Det står en «skabbete uoriginal 2 dørs» hvit RR med uoriginalt interiør og gåen girkasse samt «litt rust». Alle vet at sannheten bak bildene viser bare halvparten av hva rust f.eks angår. Mør vedkommende har er bud på kr 6.000,- og jeg byr ha 12 tusen og ikke gir tlb mld mer enn at «jeg har notert meg det» så lurer jeg på hvor seriøs dette salget er. Disse og ihverfall denne bilen er vel ikke verdt all veden og mindre blir den også vært ved å stå ute å «ruste». Jeg mener ikke jeg skal få kjøpe den fordi jeg ga ( budet mitt er trukket ) fordi jeg mener vedkommende er useriøs og ikke sier «det er for lite» eller antyder hva han vil ha. Dette er ingne «juvel» kommer aldri til å bli det og disse bilene er overpriset sammen med masse annet der ute. Det finnes umenneskelig mange av disse i norge og gjemt bort og i Europa myldrer det av disse og i England er det gamle «nisser» som har  et mangfold av disse såkalte klassike bilene. Husk alt dette pris hysteriet startet med en «Aston Martin» som var en demo og gikk for mange millioner. Gladere meg til min generasjon er ferdig med dette og folk blir sittende med masse som antagelig går føyka pga dårlig vedlikehold eller neglisjert om dere vil. Gleder meg til å høre kommentarene til dere såkalte entusiaster med forventninger som en kvinne har når «gubben» skal kjøpe en ring og hun tror hun får en juvel og det ble en «glassperle» fra Tivoliet som var på besøk! «Ikke i ordets rette forstand» til de som tolker det bokstavelig, men ta et hint. Mvh Carlos Duarte og eier av 2 dørs RR fra 1976 og ervervet i 1991!!! 

Nå skal det sies at du ikke er noe mer seriøs!!!!!!

 

Jeg har purret og sendt meldinger på den burgunderrøde rrc'en din ørten ganger og aldri noe svar, svarer ikke telefon og ingen tilbakemelding..

Legger ut bilen på fb for salg for 44 000, sender melding og spør hva du kan la den gå for ved kjapp handel og du skriver 50. 

 

Mest useriøse tullingen jeg har vært borti på forumet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...