Gå til innhold

Lei uærlige selgere!


JosteinN

Anbefalte innlegg

I desember byttet jeg ut min gamle D3 da jeg fant en skikkelig fin 2011 mod D4 til salga hos en bilbutikk i Sandnes!

Bilen stod da til 379.000,-, jeg ringte selger og han sa nesten umiddelbart at jeg kunne få den for 359.000,- noe han også skreiv til meg på tekstmelding. Selger kunne også tilby garanti, han sendte meg bilder av garanti brosjyre, og jeg svarte på tekstmelding hvilken garanti jeg valgte. Vi snakket også sammen på telefon om dette og ble enig om totalpris på bil 371.500,-.

Dessverre for min del var jeg i disse dager på jobb i haugesund, og jeg sleit med å få ordnet scanning og mottakelse av kontrakt. I en stresset dag da jeg skreiv under kontrakt så stod ikke garantien i kontrakten.

Bil ble hentet, garanti litt glemt. Jeg noterte meg at prisen i annonse plutselig var endret til 399.000,-!

 

Prøvde så å ringe selger i starten av januar, svarte ikke, sendte melding og etterspurte bekreftelse på garanti, han svarte umiddelbart at han beklaget og skulle få sende den snarest. Dette skjedde aldri.

Jeg prøvde flere ganger å ta kontakt uten å få noe svar fra han. Jeg ga han så en (1 stjerne) tilbakemelding på facebook at jeg dessverre ikke kunne anbefale denne selger da han ikke holdt det han lovet.

Han sendte så en sinna tekstmelding for så å ringe meg i full sinne og kjefte meg ut at jeg kunne drite i å legge ut slike useriøse ting!

Plutselig ble hele anmeldesmuligheten på facebook siden hans vekk.

Jeg tar så kontakt etter noen dager igjen da han så svarer at jeg har aldri bestillt noen garanti, jeg har heller aldri betalt for noe garanti. Og han påstår at totalprisen var 371.500,- for kun bilen! Jeg kunne ikke tro at jeg skulle kunne prute 40.000,- på bilen da prisen på bilvar 399.000,-!

Dette kunne jeg drite i og han var møkk lei maset og tullet mitt!

 

Jeg blir gaaaaaaal!!!

Beklager men måtte få ut litt frustrasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du det ikke skriftlig, så kommer du neppe noen vei, dessverre. Selv om en muntlig avtale skal være like bindende som en skriftlig, så ligger jo bevisbyrden på deg. Han er profesjonell selger, men jeg tror likevel du sliter med bevisene her. Det blir ord mot ord, og beløpet er "lite".

 

Du kan selvfølgelig prøve å tvinge det fram med trusler om offentlig gapestokk (Facebook/presse e.l.). Du får selv vurdere om det er verdt det.

 

:(

 

Spør en advokat, da vel. Du er kanskje NAF-medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendte melding og etterspurte bekreftelse på garanti, han svarte umiddelbart at han beklaget og skulle få sende den snarest.

 

 

Hvis han svarte med sms her, så er jo saken kanskje grei. Da har du i hvert fall noe å gå på.

 

Uansett, så var du noe sløv når du mottok bil og skrev under kontrakt, dermed er det kanskje rimelig og akseptere at han også er litt sein av seg. Forholdet Dere imellom ble garantert ødelagt av Facebook tilbakemeldingen.

Da er det ikke så vanskelig å forstå at en litt uproffersjonell selger opptrer som han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det att han har satt opp prisen på annonsen i ettertid spiller ingen rolle. Finn.no har historikken på annonsen så de kan gå inn å se hva prisen på bilen var i annonsen på gitt tidspunkt om det skulle vise seg å bli ett problem i hvertfall.

 

Synd att det skal være slik, men har desverre opplevd slikt selv. Etter min erfaring er det mer lureri og tull hos ymse bruktbilselgere enn privatselgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn har ikke historikken desverre.

 

Har de ikke det? Jeg tok det nesten som en selvfølge att de kunne skrive ut endringshistorikk på annonser hvis dette ble etterspurt feks i en rettsak eller lignende.

Dette finner jeg svært rart. Her tror jeg det er mer vilje enn noe annet det stopper i. Det kan godt hende de kun utgir slik informasjon ved feks en etterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har de ikke det? Jeg tok det nesten som en selvfølge att de kunne skrive ut endringshistorikk på annonser hvis dette ble etterspurt feks i en rettsak eller lignende.

Dette finner jeg svært rart. Her tror jeg det er mer vilje enn noe annet det stopper i. Det kan godt hende de kun utgir slik informasjon ved feks en etterforskning.

 

Finn sporer selvsagt ALLE endringer i annonser.

De gir dog fra seg svært lite informasjon, annet enn ved direkte begjæring fra myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lafterolf sier, ta skjermdump og lagre ett sikkert sted. Jeg gjør dette hver gang jeg handler bil i tilfelle det skulle bli noen krangel i ettertid der selger har endret annonsen etter avtalen ble inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som privatperson ta opp alle samtaler du selv er deltaker i uten å opplyse om dette på forhånd. Men ved en eventuell rettsak er det domstolen som bestemmer om opptaket kan brukes som bevis.

 

Ref datatilsynet: "Hovedregelen er fri bevisførsel, med det finnes noen unntak. Det er domstolene som tar stilling til om lydopptak kan brukes som bevis i den enkelte sak."

 

Hvordan praksis er på dette aner jeg ikke. Men jeg mistenker det er enkelt for motpart å så mye tvil om opptakets relevanse, modifisering av opptaket osv. Det er vanskelig å bevise att opptaket ikke er tuklet med i ettertid (deler klippet bort for din egen vinning etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet uærlige selgere, eller kanskje bare misforståelser mellom kjøper og selger, er grunnen til at jeg skygger unna med en gang selgeren kommer med fraser a la denne: "Ring på nnnnnnnn for mer info" (og vil ikke svare mer på epost), "ikke mail/sms", "det er for mye til å ta det skriftlig" osv... Ønsker ikke selger å skrive informasjon om bilen slik at alt mellom kjøper og selger er dokumentert så kan det være det samme for min del. Da går jeg heller videre til neste bil. Jeg synes det er mye bedre å ha dialogen skriftlig. Tipper det er bedre enn lydopptak i en evt tvistesak med selger også. Just my 5 cents.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik har eg det og. Iallfall vil eg prioritere å halde majoriteten av kommunikasjonen skriftleg. Prat er prat og det merkar eg også når eg sjølv skal selje noko. Det hender at eg lurer på om eg fekk sagt ting på ein slik måte at det vart fritt for feil eller rom for feiltolking.

 

Det er mykje enklare å nøste opp i saker når ein kan sjekke opplysningar i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her på Vestlandet er det vel ganske so innarbeidet at kjøp av bil over vannskillet er en risikosport. Andelen luringer er rett og slett stor og eg havna vel ut for en lignande type sjølv. stort sett er mi erfaring at dei lyger og bilen aldri er som foreskrevet. Ting må sjekkes nøye og alt må være skriftlig. Det du ikkje får med deg der og då ser du aldri noke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte dukker det opp annonser med noe interessant, hvor selger litt bryskt fraber seg å bli kontaktet via sms eller e-post.

Siden jeg er relativt hørselskadet er det ofte ganske tungvint å ringe for en hyggelig bilprat. Og derfor er jeg selvsagt ikke nevneverdig glad i bable i telefonen heller, har ofte en tendens til å bli mye HÆ? og gjentakelser :-) Men da sparer jeg jo de penga :-)

 

At vi på østsiden av vannskillet skal ha en tendens til å være uærlige luringer vil jeg vel ikke skrive under på, kjenner mange riktig så ærlige og hyggelige, både i og utenfor en salgssituasjon...

 

Men når det er sagt, det finnes jo bruktbilkjøpere fra helvete også, folk som i etterkant stiller fullstendig urimelige krav, og klager og syter i lange baner for å prøve å gjøre handelen enda bedre i sin egen favør.

 

JE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...