Gå til innhold

Det store og spennende D3 TDV6 lotteriet vunnet...


totveit

Anbefalte innlegg

Da ble det jul, nyttår påske og alle andre slags høytider og festdager for mange år fremover på en og samme dag. Da er pasienten kommet hjem igjen for egen maskin :D

 

20170127_172846.jpg

 

Godt å ha begge bilene på plass i garasjen igjen. Fikk snap fra kona tidligere i uka (ser for meg at hun ser frem til og ha discovery`n hjemme igjen):

 

Screenshot_20170126-095054.png

 

Motor later ikke til og ha fått noen skade - og har antakeligvis shuttet ned når sync mellom veiv og kam giver ikke lenger harmonerte. Motor går 100% som normalt, uten noen form for ulyder. Alt ser normalt ut fra diagnose. Sandnes Bilverksted kunne jo ikke garantere for eventuelle senskader - men de har ikke funnet noen tegn på at stempler har skadet / vært borti noen av ventilene, og alt ser 100% bra ut.

 

Takker for alle tips og veiledninger underveis.

 

Lotteriet ble vist vunnet i en annen mening enn tiltenkt når jeg startet tråden og i dag er kanskje dagen for å avlegge tippesjappa et besøk?

 

-Torstein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Registerreimen har nok bare hoppet en tann eller to, akkurat nok til at motoren stopper men ikke nok til kontakt mellom stempel og ventil. Om reimen hadde vært helt av så hadde du garantert hatt større problemer. Litt flaks skal man jo også ha av og til B)

 

Skifta reim på en Golf tdi en gang for lenge siden. Bare for forsøket sin del flytta jeg innsprøytningspumpen 1 tann og startet opp. Hostet i gang men den gikk veeeeldig dårlig.

 

Et par tenner feil på veiv eller kam er nok heller ikke noen katastrofe men blir det mange nok tenner feil så er katastrofen et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det ble en enorm lettelse.... kjente det nesten slik selv.

 

Kjempe bra.. :)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig :) . Skikkelig flaks er det greit å ha, du var så heldig at pumpehuset sprakk med bilen på tomgang.

Tror du er den eneste i verden som har kommet så greit ut av en sånn strammehjul oljepumpehus hendelse ;) .

 

Det var meget hyggelig å lese.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk ?? supert med noen glad historier, som du så på det jeg sendte til deg var det andre som hadde hatt samme flaks, og noen det hadde gått gale for, så er nok uansett verdt å prøve om noe slik skjer. Vil du ut med hva du måtte betale Gunnar og Co for jobben? Er nok inntresant for andre om det skulle skje.

 

Men lesson learned her må vel absolutt være : Skift oljepumpe til rett type ved reim skifte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Auda! Håper du har like flaks i uhellet som meg. Jeg har bevist ikke vært innom tråden her på en stund, da nærvene har måttet få sette seg litt :)

 

For min del kom gildet på ca 15k. Utover ny oljepumpe, arbeid og nytt registersett måtte jeg ha nytt deksel til register, da det var et hull i det gamle - ca like stort som et strammehjul + litt oljepumperester :P

 

Når ble regreimen din byttet Frode?

 

Mvh.

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda?Krysser fingra! Hvilken modell og km var dette?

Takker ?

2007 mod.

198.000 km

Auda! Håper du har like flaks i uhellet som meg. Jeg har bevist ikke vært innom tråden her på en stund, da nærvene har måttet få sette seg litt :)

 

For min del kom gildet på ca 15k. Utover ny oljepumpe, arbeid og nytt registersett måtte jeg ha nytt deksel til register, da det var et hull i det gamle - ca like stort som et strammehjul + litt oljepumperester :P

 

Når ble regreimen din byttet Frode?

 

Mvh.

Torstein

Ja håper på det beste... ?

Det skjønner jeg... fungerer bilen fortsatt bra eller?

Må ha nytt deksel jeg også + endel annet småtteri..

Reg. Remmen ble byttet på 143000 i 2015 og bilen har nå gått 198000km.

Blir nok en tur til London hvis det ender med motorbytte...

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er i daglig drift og fungerer utmerket.

 

Har du lest ut feilkoder fra din?

 

Ser ut som at selve bruddet har skjedd en liten stund i forveien av driftsstans, da du ser slitasjen på strammehjulet - samt at bruddflaten er skitten. Dette var slik i mitt tilfelle også. Jeg ser for meg at bruddet skjer nokså kontant og ikke gradvis, og at det blir liggende i klem og halvveis på plass en stund før plastdekselet gir etter og hiver hjulet ut, som skaper for mye slakk på reim slik at den hopper på registeret og dertil stanser, da enten av feilkode som i mitt tilfelle, eller av ventilras, eller en kombinasjon.

 

Prøvde du din på starteren Frode? Stanset den i drift, eller på tomgang? Ser du har også ca 50k på telleren etter første regreim byttet slik som hos meg. Triste greier dette her. Håper det går bra for deg også!

 

-Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt og høre

Ja det virker sånn...

Det skjedde under kjøring men relativt lavt turtall..

Ja har prøvd den på starteren... klarer liksom ikke helt å la være..... he he ?

Ja det er trist dette her.. har jo lest så mye om dette og hadde egentlig planer om å sjekke hvem type oljepumpe som satt på den men tiden har ikke strekt til... men får håpe på det beste ?

Deler og verktøy blir bestilt i kveld så da er det bare å sette igang så fort dette ankommer !

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad eg byttet min preventivt sist sommer. Da den viste seg å være " feil"

2006 modell...

 

Synes det er rart ikke flere tar seg tiden å sjekke pumpene sine.... tar toppen 30 min.

 

Men det er jo utrolig tragisk når det skjer.

 

Føler eg har gjort det som kan gjøres foreløpig for ¨forbeygge et event lager/ reg reim havari. med å bytte pumpen, og bruke Liqui Molly sin CERATEC ..... nærmer meg 190 000 km nå. med samme motor.

 

blush

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Takk for raskt svar! For et fantastisk forum vi har :-)

 

Tenker jeg tar en sjekk i helgen for å være sikker. Kjerra har gått 240k nå og har byttet regrem etter planen før jeg kjøpte den. Vet ikke om pumpa er byttet.

 

Hvor bør jeg kjøpe denne om det viser seg å være det gamle designet som sitter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte et USB " endoskop" kamera . Når alle deksler var fjernet . 

Pumpen er billigere hos citroen. Husker ikke part nr i farten . Men mener er har lagt det ut i en annen tråd. 

Kjøpte på ebay selv . Er også en inne på UK forumet som selger disse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...