Gå til innhold

Det store og spennende D3 TDV6 lotteriet vunnet...


totveit

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sorry, Totveit! Blingsa nok litt der. Men håper du fant den i Workshop Manualen, og at du fikk WM'n? :blink:

 

Joda, jeg fikk tak i WM`n - tusen takk.

 

Fikk ikke tid til og se noe særlig mer på bilen i går - men tror jeg fant sensoren i det minste :-)

 

Hellestø som er lokal merkeforhandler har aldri solgt / byttet cam sensor og var ikke på lager i norge eller danmark. Sandnes Bilverksted hadde heller aldri byttet denne. Dette gir meg en liten peikepinne på at det er ikke veldig vanlig at sensoren tar kveld sånn uten videre. Klart en gang er jo alltids den første, men vil som andre nevner få sjekket registeret om noe kan ha skjedd der først - og eventuelt målt at det er jord og 5V til cam sensor. Har ikke ocilloscop, og vil ikke herje med orginal ledningssettet, så får ikke testet cam sensoern selv hjemme i garasjen.

 

Sandnes Bilverksted ville veldig gjerne at jeg fikkk sjekket registeret - han kunne medgi at bilen nekter og starte om sensoren er tatt kveld, men var veldig usikker på om maskinen skulle stoppe om den mistet cam signal mens den gikk...

 

Er der forøvrig vanlig at register kan ta kveld slik - når det er byttet i henhold til service? Register ble tatt på bilen i september i 2014 på 167k. km. hos merkeforhadler i Trondheim. Bilen er i dag trillet 212k - ergo er reimen gått 45k. på 2,5 år.

 

Får ikke sett noe særlig mer på bilen før det nærmer seg helg - og sandnes bilverksted hadde ikke anledning til og eventuelt se på bilen før til fredag / mandag.

 

Saken holdes fortløpende oppdatert!

 

Mvh.

Torstein

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er der forøvrig vanlig at register kan ta kveld slik - når det er byttet i henhold til service?

Er vel ikke uvanlig at løpehjulet for registerreima på oljepumpa knekker av, kommer vel ann på om du har gammel eller nytt design på oljepumpa.

 

Synes også det er rart at den skal stoppe pga. kamsensoren, men at den hindrer at du får start kan være tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kam-sensoren ryker så stopper normalt sett motoren. Dette er tross alt en motor med elektroniske dyser og hjernen trenger ganske nøye signal på når den skal åpne og lukke dysene. Dette får den via kam og Veiv sensorene.

Om sensoren er skadet når du tar den ut så MÅ du undersøke hvorfor den er blitt skadet. Det går en registerkjede like ved den om jeg ikke husker feil. Denne er for timingen av kammene mot hverandre.

 

Reimen til dieselpumpen gjør ikke annen skade enn at motoren stopper om denne ryker. Det er ikke noe timing på den så ingen fare.

 

Videre så er det kjempe gode nyheter at du ikke fant noe glitter i oljefilteret ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foreløpig statusrapport - jeg fikk ikke sett på bilen i helga da vi har hatt dåp - og med 3 barn ila 3 år, så får jeg ikke sett så mye på bilen på kveldstid - når ungene er i seng og huset er satt på plass etter endt dag er raskt klokken moden for kveldsmat og leggetid.

 

Bilen ble derfor hentet av hyggelige karer fra Viking - og fraktet til Sandnes Bilverksted som får sett på bilen en av de nærmeste dagene. De på SB lurte på om det var LR influensa på gang, da min var den første til og dukke opp som ikke gikk, og hadde fått 2 andre senere ila fredagen / i dag....

 

Her er skuta på vei fredags morgen:
20170120_102026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er fasiten kommet. Fikk tlf tidligere i dag fra verkstedet. 10poeng til de som holdt en knapp på registeret. Strammehjul er knekt løs i festet på oljepumpa.

 

Nå trengs litt råd fra andre kloke hoder. SB anbefaler meg at de monterer ny oljepumpe og nytt register - og gjør så forsøk på start for og eventuelt høre / sjekke etter andre skader av registerhavariet. Dersom maskinisten da virker grei, vil de friskmelde den. Eventuelt kunne de bruke tid på og ta ut dysene og kjøre komp test for og finne ut om det er skadet noen ventiler i en eller begge toppene, men de ville som sakt forsøke og starte opp med ny oljepumpe og register.

 

Høres dette ut som en grei plan? Hva ville folket ha gjort videre? Noen som har erfaring med liknende tidligere? Noen som vet om det er klaring eller ei, i et reg-havari på disse motorene?

 

Takker for tilbakemeldinger!

 

-Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ihvertfall ikke mer skade å prøve, men sjansen for at dette har gått bra er vel heller liten. Når veiva roterer og kammene står i ro, så blir det nok kontakt mellom stempel og ventiler.

 

Det jeg reagerer på er at du har fått byttet reg.reim på merkeverksted. Når Land Rover kommer med en oppgradert del på noe så viktig som registret, så synes jeg det er horribelt at ikke oljepumpa blir byttet i forbindelse med reimbytte. Om en googler litt får en inntrykk at det nesten er mer regelen enn untaket at dette ryker etter reg.reim bytte.

 

Tro om du kommer noe vei med å kreve at de skal fikse dette? Eventuelt bruk NAF om du er medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de første her på berget som skiftet oljepumpa i 2013, og fikk null gehør, da det ikke var problemer med dette og mange anså det som bortkastet. LR har fortsatt ikke opplyst dette for alle det det måtte gjelde i Norge. I England har de senere fått dekket oljepumpa ved bytte. Men nå er jo alle over intervallet og de bør ha skiftet reim. Men det finnes mange 07/08 som burde ha skiftet pumpa. Ett velkjent firma i Sverige sprekksøkte pumpa en stund, vet ikke hva de gjør nå, men det hjelper lite da selve konstruksjonen for strammehjulet er for dårlig og man får sprekkdannelser over tid. Sprekksøkte min gamle pumpe uten at jeg kunne se noe galt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sprekksøkte min gamle pumpe uten at jeg kunne se noe galt med den.

 

Pleier ikke sprekkene å komme etter reg.reimbytte? Bolten til strammehjulet blir strammet til for hardt eller at det på annen måte blir endringer i belastningen som igjen fører til at de sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og lest dei som hevdar at manglande overholdelse av angitte moment ved montering av ny reg.reim er hovedårsak. Og at det er det som veltar lasset på den skjørt konstruerte oljepumpa på 07-08 modellane. Og så er det (som alltid med LR) ikkje alltid deler og deleendringer slavisk føger MY byttene. Nokre med ´06 har også funne den nevnte oljepumpa. Og så vil det alltid vere noko som gjer alt etter boka som likevel får eller har fått ein del med konstruksjonsfeil.

 

Til trådstarter : eg håper du kjem greitt ifrå det, spør om eit overslag på pris frå Sandnes bilverksted på "best case" scenario og så regner du det mot ny motor montert i England som fleire her inne har erfaring med. Ny oljepumpe og nytt register burde dei klare for godt under 20´ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert har jeg postet en "tråd" på : Discovery 3 & 4 owners group

På Facebook hva folk mener/ har erfart med samme skade

 

Mye svar tikker inn

Endret av RolfM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppdattering. Var innom og såg om den engelske pasienten i dag. Selve bruddet er uvist og si når har oppstått, men det er tydelig at hjulet har blitt liggende og holde reima tålig på plass en stund før den har hoppet en tand eller flere på camdrev(a) - se bildet:

20170124_123103 (2).jpg

Planen videre nå er at de monterer på ny oljepumpe som var av den forsterkede typen - kunne tydelig se forskjell på restene som hang i hop med strammehjulet og den nye pumpa. Sette på nytt register, så vil de tørne motoren for hånd og sjekke at den ikke tar i noen sted før de så vil forsøke og starte. Starter den da, kan de lese ut via diagnoe om lastbalansen gir noen indikasjon på om det er noe mer skade som ventiler eller lignende.

 

Det gikk litt uti neste uke før de fikk gjort noe mer - så det kommer ikke noe mer oppdatering før jeg eventuelt hører noe fra SB.

 

Pris på ny oljepumpe og nytt register var godt under hva som ble nevnt her i posten.

 

Takker for alle tips og innspill!

 

Mvh.

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere på dette Discoforumet har jeg gitt uttalige råd om å skifte oljepumpehus ved skifte av register reim, nettopp fordi ny reim ( som er strammere når den er ny ) gir økt belastning på godset rundt bolten til strammehjulet på de feilkonstruerte oljepumpehusene.

 

Derfor ryker oljepumpehuset av rett og slett av material tretthet typisk x- antall km etter skifte til ny register reim.

Skjønner jo at ikke alle er innom forumet her, men akkurat dette temaet er beskrevet på omtrent alt som finnes av forum som omhandler Disco 3.

 

Likevel klarer noen å hevde at det er spøkelses historier, nedsnakking osv..., men det er så enkelt at en del til 1500 kr kan gi deg utgifter på opp mot 100000 kr.

Billig forsikring å skifte til rett type oljepumpehus nå - mener jeg.

 

For trådstarter er det for sent, men for håpe at du har flaksen på din side og at ventilene har unngått stemplene seg slik at du kan slippe billig unna. Er faktisk ett lite håp om det.

 

Lykke til

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere på dette Discoforumet har jeg gitt uttalige råd om å skifte oljepumpehus ved skifte av register reim, nettopp fordi ny reim ( som er strammere når den er ny ) gir økt belastning på godset rundt bolten til strammehjulet på de feilkonstruerte oljepumpehusene.

 

Derfor ryker oljepumpehuset av rett og slett av material tretthet typisk x- antall km etter skifte til ny register reim.

Skjønner jo at ikke alle er innom forumet her, men akkurat dette temaet er beskrevet på omtrent alt som finnes av forum som omhandler Disco 3.

 

Likevel klarer noen å hevde at det er spøkelses historier, nedsnakking osv..., men det er så enkelt at en del til 1500 kr kan gi deg utgifter på opp mot 100000 kr.

Billig forsikring å skifte til rett type oljepumpehus nå - mener jeg.

 

For trådstarter er det for sent, men for håpe at du har flaksen på din side og at ventilene har unngått stemplene seg slik at du kan slippe billig unna. Er faktisk ett lite håp om det.

 

Lykke til

Mvh Brage

 

MÅ kanskje nevnes, nok engang, at nyere oljepumper, har forsterket gods, på bolte innfestingen, der som strammehjul er festet.

Forøvrig en dårlig konstruksjon, og bare la stramme hjul være festet i en del av olje pumpen. Burde vært lengre bolt, og gjenger inn i selve blokken. Etter min mening.

 

Bytta selv olje pumpen, på min 06 model sist sommer, da eg sjekket den, og fant ut den var av den " svakere" typen. Tross reg reim bytte, før eg kjøpte bilen. Der pumpen ikke ble byttet. Valgte eg gjøre det . Man må jo ivareta nattesøvnen. Tross, at bilen var gått noen tusen km, etter reg reim byttet, og ikke bar preg av sprekker etc. Er forholdsvis kjapt å sjekke pumpen, av med noen deksler. Og inn med et speil.. eller USB borescope cam, fra China .

Kjøpte den på Citroen delenr. i UK, sparte noen kroner der.

 

Så eg hiver meg på anbefalingen, om å sjekke hvilken pumpe man har, og vurdere et bytte.

 

Tar en gravøl for tråd starter.

 

Min nærmer seg nå 190 000km.... med samme motor

 

blushB)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet reg.reim for 4 år siden, diskuterte med Motorpool, Brandt og PS og det var ingen som ville bytte preventivt. Bilen har nå gått 65000 til uten problem, men i etterpåklokskapens lys ville jeg selvfølgelig også tatt oljepumpehuset. Blir kanskje å fremskynde neste reg.reimbytte når jeg får ånden over meg, jeg vet jo hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme Truls med Famous F. Endte med at jeg kun skiftet reimene og vannpumpe første gangen. Så begynte historiene å komme på disco3 forumet. Endte med at jeg bestilte oljepumpe og byttet den for å sove bedre (og det endte ikke der, fikk lekkasje på simring rundt veiv og måtte åpne registeret en gang til ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme Truls med Famous F. Endte med at jeg kun skiftet reimene og vannpumpe første gangen. Så begynte historiene å komme på disco3 forumet. Endte med at jeg bestilte oljepumpe og byttet den for å sove bedre (og det endte ikke der, fikk lekkasje på simring rundt veiv og måtte åpne registeret en gang til ?)

Sleit litt med den simmer ringen.... var litt spesielt konsistens på materialet.

endte med å lage meg spesial verktøy, for å kunne tre den over akslingen uten å skade den.

 

Brukte et plast rør fra Biltema, eller jula... beregnet for støvsuger, de som har stigende diameter, kappet det til, på den tykkelsen som var litt større en veivakslingen, .

 

Finnes et spesial verktøy fra LR, til å tre denne simmer ringen innpå da. Siden man må utvide den før den blir tredd på.

 

Kanskje ikke den beste forklaringen da... he he..

 

 

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Stigeovergang-til-stovsuger-2000037520/

stigeovergang.jpg

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...