Gå til innhold

Havari på motor og/eller girkasse?


Brakar

Anbefalte innlegg

Da kom man brått ut av julestemninga... kona kjørte i ettermiddag som vanlig på E6 øst for Trondheim, og ante fred og ingen fare. Plutselig kommer et dunk, eller et rykk i bilen, og hun merker at hun mister all motorkraft. Hun svinger ut til siden, og merker at motoren har stoppet. Hun forsøker å starte på nytt, men ingenting går rundt, det bare klikker i starteren... så er det bare å ringe veihjelp og få bilen bort fra motorveien (forøvrig skremmende å stå der, det er to felt på stedet, og bilene bremset knapt ned for varselstrekant og nødblink - de bare peiset på i venstrefeltet).

 

Jeg tenker umiddelbart at nå har registerreima røket, selv om det er lenge til neste gang den skal skiftes. Men på vei hjem etter å få satt bilen av hos nærmeste verksted (selvsagt ikke merkeverkstedet, men nærmeste Mekonomen, slik forsikringsselskapet ville ha det), så forteller kona litt mer om det som skjedde. Bilen ble stående i en liten bakke, og etter å ha satt giret i Park, skulle hun til å gå ut for å finne varselstrekanten. Da merker hun at bilen begynner å trille, og hun må sette på parkeringsbremsen for å få bilen til å stå i ro. Dermed ser det ut til at jeg har et problem med girkassen også, eventuelt om det bare er der problemet ligger.

 

Hvis noen har lignende erfaringer, og eventuelt har noen råd om hvordan jeg bør gå fram nå, så setter jeg stor pris på det.

 

Bilen er en 2008 Discovery 3, 2,7 TDV6, Automat, akkurat passert 200kkm.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var den "julegaven" i boks: Motoren er fullstendig fastlåst, og bunnpanna full av metallspon og metallbiter = game over for den motoren, antakeligvis. Girkassen virker imidlertid å være i orden, den låser i Park og triller fint i Neutral - antakelig kona som var stresset når det smalt, og ikke hadde satt den i Park. Takk og pris for det vertfall :). Historien blir dermed mye av det samme som i denne tråden (takker for tips :)).

 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, men bilen får stå inne på verkstedet til over jul, så jeg har litt tid til å tenke meg om. Vurderer sterkt muligheten for å sende den til Polen, og få alt fikset der. Men vurderer også andre muligheter, som å la verkstedet (Mekonomen) plukke ut motoren, ta den med hjem og overhale selv (lite sannsynlig) eller skaffe byttemotor flytte over alt tilbehøret. Jeg kan få til slikt selv, men har ikke lenger plass og utstyr til å løfte ut en motor. Men det er vel å finne tid til dette som er mest krevende....

 

Er veldig åpen for forslag til hvordan jeg bør gå fram videre, og ikke minst tips om hvordan jeg kan rimeligst mulig kan få tak i en bra byttemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nei det var altså en til Disco motor på dødslisten :( . Beklager så mye

 

Jeg vil anbefale sterkt at du frakter bilen til Lr duden i Polen.

Frakt og moms på motor og deler du vil trenge, fordyrer veldig, når du skal få det hjem til deg her.

Det vet jeg fra mitt motorskifte her hjemme

Så alt ialt tror jeg du kommer mye billigere ut med å sende bilen dit, de er jo også veldig godt kjent med akkurat ditt tilfelle.

 

Du "må " selvfølgelig betale moms på det også, men det er enklere og sikkert rimeligere med en totalsum og de kan sikkert ta noe retur i blokken fra den gamle.

 

Min anbefaling ihvertfall

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ser at London Car Solution faktisk har en motor på ebay nå, ca 30.000 pluss frakt og moms. Så vidt jeg forstår av annonsen er prisen også inkludert montering (fitting), dermed går det kanskje an å få den noe rimeligere? Hvis det er noen her inne med erfaring fra dem (eller for den saks skyld noen andre), så er jeg takknemlig for å høre fra dere :). Jeg sender uansett en forespørsel både til dem og 4land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, ser at London Car Solution faktisk har en motor på ebay nå, ca 30.000 pluss frakt og moms. Så vidt jeg forstår av annonsen er prisen også inkludert montering (fitting), dermed går det kanskje an å få den noe rimeligere? Hvis det er noen her inne med erfaring fra dem (eller for den saks skyld noen andre), så er jeg takknemlig for å høre fra dere :). Jeg sender uansett en forespørsel både til dem og 4land.

Det høres bra ut, håper dette ordner seg uten at det koster alt for mange skjorter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann, da er endelig bilen tilbake på veien igjen, ganske nøyaktig 2 mnd etter at den havarerte. Og til tross for at det ikke akkurat ble billig, så føles det veldig bra akkurat nå J.

 

Jeg endte opp med å få bilen sendt til London Car Solution, etter anbefaling av andre som har vært gjennom det samme. Bilen er nå kjørt ca. 220 mil etterpå uten et feilslag, så det ser absolutt ut til å ha vært et godt valg.

Når de fikk ut motoren, så viste det seg at det var snakk om et skikkelig havari, med veiva i to deler. Årsakene til at dette kan skje er vel grundig diskutert i andre tråder her inne, så det trenger ikke jeg si så mye om.

 

For de som eventuelt måtte få det samme problemet i framtiden, og jeg er redd det kommer til å bli flere av dem, så kan jeg absolutt anbefale å høre med LCS. De setter inn en byttemotor til en meget rimelig penge, og kvaliteten ser foreløpig veldig bra ut. Det som gjør det kostbart for oss her i Norge er å få bilen transportert til England. Jeg endte opp med å betale omtrent like mye i transport som i reparasjoner, og da fikk jeg MYE hjelp av RolfM her inne. Uten hans hjelp aner jeg ikke hvordan jeg ville endt opp, så tusen takk for hjelpen Rolf J.

 

Jeg sjekket for øvrig flere alternativer før jeg valgte LCS. Først og fremst å få tak i en ferdig overhalt motor fra f.eks. http://nwsmotorservices.com/en/, eller en brukt fra f.eks. http://www.eurojag.com/ og overhale selv. Men siden jeg ikke har mulighet til å ta ut motoren selv, så ble prisen minst like høy når jeg tok med transport til/fra England og verkstedarbeid her i Norge. Det ser ut til at de fleste løfter av karosseriet for å få ut motoren – beregnet til ca. en ukes arbeid (jeg har forstått det slik at LCS ikke løfter av karosseriet, de får det til på annet vis).

 

Jeg hørte naturligvis også med merkeverksted (Nardo bil i Trondheim). Ikke så mye hjelp å få der, og de skulle ha nesten 100.000 mer enn hva jeg endte opp med – og den prisen var under forutsetning av at de fikk innvilget en dugelig rabatt av Land Rover!

 

Så, hvis noen her inne har kontakter inne biltransport eller shipping, og som kunne fått i stand en mulighet for rimelig transport av ikke-kjørbare biler til England, så tror jeg det kunne være til stor hjelp for andre i framtiden. Ikke nødvendigvis for å få bilene til LCS, men verkstedarbeid og deler er jo latterlig billig der borte, og det er mange aktører å velge mellom.

 

Tusen takk for all hjelp jeg har fått her på formuet, og ikke minst til grenness og Peres som kjapt sendte PM med råd og moralsk støtte – det trengte jeg virkelig når jeg satt midt oppe i det J. Men nok en gang spesielt takk til RolfM, og de maaaange timene du har brukt til å hjelpe meg J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en dugelig trekkbil og kjører bilen på bilhenger, kjører selv og avleverer bilen. Norge - Danmark, Nederland - England. Høres enkelt ut i teorien, men ettersom du er godt bevandret i dette; er dette praktisk mulig eller er det hindringer i forhold til utførselen av bilen som ikke er kjørbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man selv disponerer en dugelig trekkbil, og ikke minst bilhenger som kan ta en så tung bil, så går det fint - det var slik det ble løst. For min del, så var den den dugelige trekkbilen som hadde havarert, og ble da avhengig av andre for å få det til :). Og helt billig blir det uansett ikke, med drivstoff, ferger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ekstrem pris der, spesielt ikke hvis det kombineres med bytte av glødeplugger, crossover pipe, torque konverter og evt. turbo. Tas det som en englandsferie så koster det vel ikke mer enn verstedbytte av regreim og glødeplugger i Norge, og da er bilen sikret for en lang kjørelengde for mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...