Gå til innhold

britiske leverandører av sære bolter?


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg holder på å restaurere en svensk metallfres fra midt syttitall, og på denne støtte jeg på en overraskelse i går kveld. Hele maskinen har så langt vært mm på alle bolter, men jeg tok av selve fresehodet. På dette var rotasjonen sikret med 4 bolter. Disse var av naturlige årsaker temmelig slitt med årene, så jeg har planer om å bytte de. jeg fikk til slutt slått inn en 10mm unbrako i restene av sekskanten, og fikk de ut alle 4.

 

Etter litt måling var det noe rart med dimensjonen.. Det viser seg at disse boltene faktisk er 1/2" whitworth, ikke UNC eller MM..

 

Vet noen her om en nettbutikk eller lignende i England som selger slikt?(eller for den saks skyld i Norge, men jeg tviler). jeg har funnet en i statene men de skal ha blod i fraktkost.. Jeg tenkte kanskje noen her inne kjente til en potensiell kilde til slikt..

 

Bolten det er snakk om er en 1/2" BSW (12 TPI), 6" lang, delgjenget, med unbrako sylinderhode. (Cap hex screw). Disse gror ikke på trær lenger, tydeligvis.

 

-Camarogeddon

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hint, Zachariasen har fått en epost (sen åpningstid), Ralf skram hadde jeg en serdeles hyggelig prat med, men de hadde desverre ikke.

Britishfasteners i statene har faktisk, ja, men det er ikke så morro når du kommer til kassa og ser frakten.. (amerikanske nettbutikker er sære på det punktet)

 

Men jeg har satt opp Britishfasteners + Jetcarrier som et alternativ, om ikke noe bedre dukker opp.

Har også funnet på ebay, men da til 20 pund per bolt + frakt.

 

Takker for innspill så langt!

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay ble løsningen ja, Takker for linken guttorm, den ledet meg inn på riktig spor. I går kveld fant jeg bare 4 stk bolter til 90 pund + frakt..

 

4 stk bolter bestilt for 200 kr inkludert frakt på vei :)

 

(det magiske søkeordet viste seg å være 1/2"-12*6 BSW)

 

Takker for gode innspill hele gjengen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...