Gå til innhold

Tysse henger, justere bremser


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bytta begge bremse wire på tbåthengeren min.

Men den bremser bare på ene hjulet.

 

Er det justering, slik det er på biler, med et " tannhjul" man knepper opp/ ned osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med de navene jeg har på min toaksla hanger så er det en liten 8mm sekskant tapp som stikker ut på baksiden av bremseplaten for justering, mulig din ligner. (BPW aksler, tror ALKO har samme løsning)

 

Men vær obs på at den mekanismen har en plagsom tendens til å være fryst i rust..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons

 

Det er en seks kant skrue . 17mm nøkkel . På hver side . Regner med det må være den man justerer på da .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er den. Det er lurt å jekke opp begge hjulene og justere så de tar likt. Du kan bruke en jekkestropp å dra på påløpsbremsen litt og så justere så begge bremsene begynner å ta samtidig. Så sjekke at de låser helt ved mer brems og slipper helt når du tar av jekkestoppen slipper opp bremsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er den. Det er lurt å jekke opp begge hjulene og justere så de tar likt. Du kan bruke en jekkestropp å dra på påløpsbremsen litt og så justere så begge bremsene begynner å ta samtidig. Så sjekke at de låser helt ved mer brems og slipper helt når du tar av jekkestoppen slipper opp bremsen igjen.

 

 

Kjempe, da har eg en plan for morgendagen

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kjøpe nye bremsesko også,,, så det ble en hel operasjon av denne " enkle" jobben.... he he

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke førstemann i den kategorien.

 

Vi skulle bare "gå lett over bremsene og justere" på hengeren vi har.

 

Endte opp med totaloverhaling av hele greia, alt av sko + detaljer nytt. Men den ble betraktelig bedre å kjøre med, så det var på ingen måte dumt å bytte.

 

På vår hadde skoene delaminert, så halvmånene kom løse ut. Ikke mye å spare på gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjappe bilder.

 

Har forelsket meg litt i BilTema sin tjære spray, og beskyttelses olje. Også på spray box.

 

Så får man se om det fungerer mot ytre påvirkninger.

DSC_1799.JPG

DSC_1801.JPG

DSC_1797.JPG

DSC_1803.JPG

DSC_1807.JPG

DSC_1814.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sederja.

 

De skoene var ferdige ja, ingen tvil der.

 

FIn løsning de har valgt på stramme mekanismen syntes jeg, den virker bedre enn BPW sin (enklere, færre deler og tilsynelatende betraktelig mere solid.)

 

 

Justerings løsningen, burde bil produsentene også valgt.

Istedenfor det tannhjulet man må kneppe fram å tilbake på, ofte i blinde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja

 

Fikk no henta båten, men man hadde greid kunst stykket å glemme stramme til noen hjulbolter.... så hell i uhellet. Hjulet løsnet i det man stod omtrent i ro, før et kryss.

Bilder av hendelses førløp. finnes ikke... he he

 

Så spm, får man fatt i disse nav koppene løst?

 

 

DSC_18321.JPG

DSC_18481.JPG

DSC_18491.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges løst i tilhengersjapper.

Du er ikke den første og ei den siste.

Steikje.... satt Du bareå ventet på å få svare eller... he he

 

Kjappere svar kan man jo ikke forlange

 

:);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...