Gå til innhold

Webasto Thermo top C - Defender 110 TD5 2006


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Som tidligere nevnt er jo fortsatt relativt fersk defender eier.

Overtok bilen i Mars, så lærer hele tiden.

 

Har nå noen spørsmål vedrørende webastoen min. Den ble montert når bilen var ny, så ikke ettermontert.

Når jeg trykker på start hører jeg den begynner å jobbe, det ryker litt av den samtidig som jeg kjenner at den trekker inn luft fra snowcowl/luftinntaket. Luften blåser også i kupeen. Men jeg får ikke ordentlig varmluft, nålen beveger seg heller ikke i det hele tatt.

Har nå testet med motorskrudd av, i 40 min med webastoen. den største forskjellen er at bilen ikke må gløde like lenge. Men burde det ikke komme relativt varm luft i kupeen, ikke kald til lunken? Burde ikke nålen også bevege seg litt?

 

Har prøvd å resette den men opplever bare det samme som tidligere.

Håper noen har noen innspill, eller skal den rett og slett ikke varme mer?

 

//Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke sirkulasjonspumpen, har ikke gått så grundig til verks enda.

Varmen står på maks:) Og den fungerer brillefint til vanlig, enda bedre når motoren går og webasto kjører.

Men webasto alene hjelper lite, men det blåser jo luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 15-20 min i -5 så varmer webastoen godt i bilen vår, når denne kjøres alene. Kjører med vifta på trinn 2. Bilen startes da også uten at glødelampa "aktiveres". Når vi da starter opp så kryper temp måleren opp over det blå feltet.

Skal du sørge for at motoren blir varmest mulig ved oppstart så kjører du vifta på trinn 1 eller av. Da avkjøles ikke lufta så mye gjennom varmeapparat-registeret.

Dette er vår erfaring i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utifra hva du forteller vil jeg tro den er defekt, når webastoen starter blir det fort varmt noe du skal kjenne på slangene, den må vel demonteres for sjekk

Har forstått at disse pumpene ryker (YMK), har en defekt på bordet no, men ny i posten.. (ank Tromsø i dag :) )

Prøver denne uorginalekinatingen http://www.ebay.com/itm/152220366660?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Så får vi se om den fungerer lenge.

 

/K

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være luft i systemet. Det avhenger av hvor høyt Webastoen er montert i forhold til ekspansjonstanken. Jeg hadde samme varmer i en Range Rover 1987 TD, og hvis ikke kjølevannsnivået var riktig, oppførte Webastoen seg akkurat slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen kutter hvis pumpa ikke fungerer, pga varme

Kommer vel litt an på montering av Webastoen, om den klarer med varmen den den lager å få til sirkulasjon vil den ikke det.. varme stiger jo.

 

Som are skriver luft, da ville den som Jermund skriver bli for varm og stoppe...

Men du kan jo få en diagnose på webastoen, er sikkert noen i området rundt deg som har utstyr for det..

 

Hvor står Webastoen montert på din bil? langt nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyre siden av rattet så står den på 2, altså helt ned. På venstre side, så har jeg den ene helt ned mot rød, mens den andre i midten for å fordele luften.

Du ønsker å komme ut til en bil uten is på rutene om morgenen så all varmluften bør ledes til frontruten og ikke ned på gulvet. Jeg pleier å la viften stå på trinn 1. På trinn 2 er jeg redd for at så mye kaldluft blir blåst gjennom varmeapparatregisteret at webastoen ikke klarer å produsere nok varme alene.

 

Du bør også sjekke om kranen til varmeapparetet åpnes helt når du har den ene hendelen helt ned på på rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste på nivå 1 med full varme 60 min i helgen.

Så får vi se om man får varmluft og litt bevegelse på nåla!

 

Hvis ikke blir det å sjekke sirkulasjonspumpe etc.

Om noen har diagnoseutstyr i Oslo og omegn gjerne send meg en PM:)

//Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update.

 

I går sto Webastoen på i 60 min med vifte på 1, og varmen på full guffe.

Var ved bilen "hele" tiden så den skrudde seg aldri av, gikk fint hele tiden.

Men luften er kald, og nålen beveger seg ikke. Måtte ikke gløde bilen når den skulle startes, og nålen gikk fortere mot midten enn vanlig etter litt kjøring.

Så må nok ta en titt i selve webastoen for å se hvor problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vanlig kjøring er det godt å varmt, så da funker alt utmerket. Men jeg mister varmen hvis bilen står i kø i kuldegrader..Da blåser det rimelig kjølig.

Setter jeg på webasto i en slik kø-situasjon, så er det varmt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren er slått av og Webasten går, kjenner du jo fort på kjøleslangene om Webastoen virker. Slangene inn til og ut av varmeapparatet blir rimelig varm av Webastoen.

 

Men slik du beskriver dette, tyder det på at registeret til varmeapparatet trenger en rens. (som vel betyr rens av hele kølesystemet)

 

Uansett, det er vinter. Om du ikke allerede har gjort det, vil du ha stor glede (i form av varmere bil og kupe) av å dekke til radiatoren. Jeg har en gulvmatte fra Biltema til 34 kroner som jeg har klippet til. Husk å ikke dekke til intercooleren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at thermostat ikke er helt åpen, det gå varmt vann gjenom radiator og ble ikke så varmt i kupe'.

 

Pumpen kan du lett hører kjenner på om den er i gang eller ei, men er enig med Jermund at webasto hadde gå i lock out grunnet overoppvarming og sirk pump var ut av drift, 5 kw varme trenger godt sirkulasjon for å ikke gå i lock out.

 

En annet problem med Defender er rør som er ikke montert sjikkelig i dashboard slik at alle luft forsvinner inn i dashboard.

 

Sjokolademann sitter på diagnostic utstyr, men han er ikke lett å få tak i grunnet skift arbeid.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få sett på dette i løpet av julen, må bare få tid så blir fint med ferie om noen dager.

Men det bilmattetipset har jeg vurdert en stund:) Ser jo også det selges rundt omkring, men litt DIY er jo bare gøy.

Gir det merkbar forskjell? Intercooleren er helt nederst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...