Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

En LR er nok et veldig hyggelig eie for den første (rike) personen som kjøper den, så kan det virke som om eier nr. 2-3 får merke at bilen desverre er skrudd sammen av deler som ikke er ment å vare så mye lengre en garantitiden. Om dette er med overlegg er nok å dra den langt, men sitter av og til å tenker at de som en gang konstruerte disse bilene, nok har en tung eierinteresse i Britpart og andre reservedelsprodusenter :P

 

Vi får være fornøyd med at det er billige deler å få tak i fra andre en de norske LR forandlere som nok er mest interesert i de rike førstegangskjøperene, en hva de er i å serve oss vanlige lønsmottakere.

 

Så får vi også en del gode opplevelser med på kjøpet, og mestringsfølelse med tanke på at man "sparer" mye på å fikse de ulike tingene sjøl. (Så får vi heller glemme at det mulig ikke hadde vært nødvendig å fikse de enkelte tingene på andre merker).

 

Men de fleste bilmerker er vel i grunn skrudd sammen av de billigste delene som er funnet bra nok av de ulike produsentene.

 

Trur det i grunn er meget vanskelig og dyrt å bli kvitt alle lyder fra drivverket på en aldrende engelsk herremann. Har en svak uuulelyd på min D3 på gitt turtal eg og, men å finne ut av hva det er trur eg blir vanskelig, og forhåpentlig unødvendig. Har skiftet alle hjullager, TC, olje på alle differ og lager på mellomakslingen. Det neste er vel å starte med å bytte ut de ulike akslingene, men tror det får vente til det i vertfall blir verre og mer merkbart.

 

EDIT: men som trondshj skriver, en ting er det stor kvalitet over på desse bilene, delene løsner ikke og faller av av seg selv vertfall :D

Hei "Tysen",

 

Følger deg veldig i denne. Som Rover 75 eier i 6 år med K-motor, så kjenner jeg allerede til mye av dette :) Det er jo litt av dette som er sjarmen med det hele.

 

Jeg venter fortsatt på etpar deler, men postmannen har allerede avlevert flere pakker den siste uken. Da madammen bestemte at vi skulle ta oss en svipptur til Danmark mot slutten av uka, så ble det en halv-akutt skrukveld på meg i går. Etter fullført hjullagerbytte og skifte av 2x hånbrekkwire, så kom jeg meg i seng 0030. Som vanlig, så straffer slik seg dagen derpå....

Om det er innbillning eller ikke, så er det ihvertfall noe roligere bak nå. Det er fortsatt romlelyd i visse hastigheter som kommer fra diffen, men nå føles det ikke like akutt lenger. Tenker vi kan trygt dra ut på langtur nå :)

 

Resten av bremsedelene kommer nok iløpet av morgendagen, og nødvendige deler for lagerbytte i diffen har allerede kommet. Tenker disse får ligge på hylla en stund og godgjøre seg :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da er 700km tur/retur Danmark unnagjort. Må si at dette ble en god kjøreopplevelse sammenlignet med tidligere turer. Under turen kommenterte madammen "Godt vi byttet bil, dette er jo noe helt annet...", som må sies å være en god måleenhet! Målte ca 0,8l/mila nedover og 0,7l/mila hjemover. Tenker at forskjellene ligger i at det ble endel tomgangskjløring nedover. Hjemmover gikk det rimelig jevnt i 70 hele veien fra Kristiansand pga trafikken, og det er vel her drivstofforbruket er lavest før luftmotstanden begynner å drikke drivstoffet??

 

"Sagbruket" fra under baksetet har muligens øket noe i lydnivå, så jeg tenker snart at jeg må ta en avgjørelse med tanke på diffen. Lageret til denne med tilhørende deler har ankommet, så nå må det bare fabrikeres noe egnet verktøy før bilen setter på bukk for noen uker mens diffen plukkes.....

 

 

WP_20170304_16_46_54_Pro_zpsjfqzu67r.jpg

 

rottehullet_zpsfvcwzpe1.jpg

 

WP_20170303_16_19_44_Pro_zpsu2iz7p0v.jpg

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - liker fargen på bilen din. :)

 

Tror vi deler din erfaring med 70 km/t som "brekkpunkt" for forbruk på FL2. Ser at vi greier å skvise forbruket et stykke under det du oppgir, men det kan jo være den kranglete bakdiffen din som gir litt motstand. Eventuelt at du liker å ligge opp mot rødmerkinga på turtelleren... ;) Eventuelt rullemotstand i dekk da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - liker fargen på bilen din. :)

 

Tror vi deler din erfaring med 70 km/t som "brekkpunkt" for forbruk på FL2. Ser at vi greier å skvise forbruket et stykke under det du oppgir, men det kan jo være den kranglete bakdiffen din som gir litt motstand. Eventuelt at du liker å ligge opp mot rødmerkinga på turtelleren... ;) Eventuelt rullemotstand i dekk da.

 

 

Hei, Takker. Fargen blir ofte kommentert :)

 

Synes også forbruket ligger noe over "spec", men som du nevner så kan jo noe skyldes på diffen. Haldexen har heller aldri fått noe TLC, så en service her kan nok også hjelpe på.

 

Noe slikt må være fint å få høre en gang :D

 

 

Samme tenkte jeg :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det bare ikke er dekka dine som lager lyden?

Er jo noen andre her inne som har byttet både hjullager og mere til før de fant synderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det bare ikke er dekka dine som lager lyden?

Er jo noen andre her inne som har byttet både hjullager og mere til før de fant synderen...

 

Har prøvd med både sommerdekka og de gamle piggdekka som fulgte med bilen. Tenker uansett å gjøre litt mer feilsøking før jeg skrider til verks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den YMK henviser til, vi hadde en FL2 i mange år, og jeg var lenge overbevist om at enten så var diffen gåen, eller hjullager. Jeg byttet alle hjullager, like mye lyd, hadde mange passasjerer som sa det var dekk støy, trodde ikke på dem.

Vi hadde ganske kort tid etter kjøp, kjøpt nye fine GG at2, som alle skrøyt sånn av, så de kunne jo ikke lage lyd. Syntes det var mindre støy på vinteren, men snø, is demper jo litt, men Hakka 5, som hadde stått på bilen siden ny, var ikke helt støyfritt.

Jeg var egentlig ikke spesielt fornøyd med GG at2 dekka, de sleit ujevnt, var ikke spesielt imponerende på noe, så vi bestemte oss for å kjøpe 4 nye dekk før vi skulle sørover til Trøndelag på tidligsommeren......og hva skjedde....det ble f¤¤n meg stilt !!!

Eller, helt stilt ble det selvfølgelig ikke, men nå hørte man at det som kom inn i kupeen var normal dekkstøy !

Vi kjøpte Nokian Rotiiva AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den YMK henviser til, vi hadde en FL2 i mange år, og jeg var lenge overbevist om at enten så var diffen gåen, eller hjullager. Jeg byttet alle hjullager, like mye lyd, hadde mange passasjerer som sa det var dekk støy, trodde ikke på dem.

Vi hadde ganske kort tid etter kjøp, kjøpt nye fine GG at2, som alle skrøyt sånn av, så de kunne jo ikke lage lyd. Syntes det var mindre støy på vinteren, men snø, is demper jo litt, men Hakka 5, som hadde stått på bilen siden ny, var ikke helt støyfritt.

Jeg var egentlig ikke spesielt fornøyd med GG at2 dekka, de sleit ujevnt, var ikke spesielt imponerende på noe, så vi bestemte oss for å kjøpe 4 nye dekk før vi skulle sørover til Trøndelag på tidligsommeren......og hva skjedde....det ble f¤¤n meg stilt !!!

Eller, helt stilt ble det selvfølgelig ikke, men nå hørte man at det som kom inn i kupeen var normal dekkstøy !

Vi kjøpte Nokian Rotiiva AT

Hei Roar,

 

Hehe.. Historien høres på mange måter kjent ut... Jeg hadde noe tilsvarende på en Passat for mange år tilbake :)

 

Tanken har selvfølgelig slått meg. Det var lyd når jeg prøvekjørte bilen. Den stod da på 4 dårlige piggdekk og jeg fant slakk i det ene hjullageret bak. Konkluderte nok litt for fort at det var der som var årsaken. Skiftet hjullageret rimelig raskt etter kjøp, og noe lyd forsvant, men fortsatt for mye. Prøvekjørte en ukes tid med sommerdekka uten at det var noe særlig forskjell. Noe roligere ble det likevel. Dette endte i kjøp av 4 stk nesten ubrukte Nokian Hakka piggfrie dekk som står på nå. Ingen forskjell mellom disse og sommerdekka. Oppdaget noe slakk i det andre hjullageret bak og byttet likegodt dette og i god tro. Vet ikke om det i det heletatt hjalp. Nå høres det ut som et sagbruk under baksetet. Litt varierende. Lyden øker med belastning som ved kjøring i moderat hastighet i oppoverbakke. Det blir vesentlig roligere om jeg fjerner sikringen til Haldex enheten (FB6 i bagasjerommet). Da kjører bilen kun FWD med tilnæret ingen belastning på drivverket. Slik jeg ser det, så peker alt dette i rettning diff lager, men det er jo selvfølgelig roterende deler i IRD, Haldex og mellomaksel som også kan spille meg et puss. Driver nå å sjekker litt kryssreferanser mellom bakdiffene. Ser det er listet et part no for FL2 (LR031377), men det er listet to forskjellige part no for Evoque (LR031377 og LR066424). Sitter med en følelse av at LR066424 er den med større pinion lager og vil passe min bil. Disse er jo faktisk tilgjengelige som bruke i England til overkommelige priser. Godt mulig jeg går for en slik en, så kan jeg heller "leke" litt med den gamle på benken og bidra litt til erfaringsdatabasen vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eventuelt overhale den, og selge den til nestemann som opplever havari. Er vel redd for at det er flere FL2 som kommer til å få problemer med bakdiffen etter hvert. Særlig siden intervallet for oljeskift på denne er som det er. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eventuelt overhale den, og selge den til nestemann som opplever havari. Er vel redd for at det er flere FL2 som kommer til å få problemer med bakdiffen etter hvert. Særlig siden intervallet for oljeskift på denne er som det er. :s

 

Det var litt av baktanken :) Veldig greit å kunne ha en i bakhånd, ihvertfall om en finner ut at overhalingsprosessen ikke er så omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roar,

 

Hehe.. Historien høres på mange måter kjent ut... Jeg hadde noe tilsvarende på en Passat for mange år tilbake :)

 

Tanken har selvfølgelig slått meg. Det var lyd når jeg prøvekjørte bilen. Den stod da på 4 dårlige piggdekk og jeg fant slakk i det ene hjullageret bak. Konkluderte nok litt for fort at det var der som var årsaken. Skiftet hjullageret rimelig raskt etter kjøp, og noe lyd forsvant, men fortsatt for mye. Prøvekjørte en ukes tid med sommerdekka uten at det var noe særlig forskjell. Noe roligere ble det likevel. Dette endte i kjøp av 4 stk nesten ubrukte Nokian Hakka piggfrie dekk som står på nå. Ingen forskjell mellom disse og sommerdekka. Oppdaget noe slakk i det andre hjullageret bak og byttet likegodt dette og i god tro. Vet ikke om det i det heletatt hjalp. Nå høres det ut som et sagbruk under baksetet. Litt varierende. Lyden øker med belastning som ved kjøring i moderat hastighet i oppoverbakke. Det blir vesentlig roligere om jeg fjerner sikringen til Haldex enheten (FB6 i bagasjerommet). Da kjører bilen kun FWD med tilnæret ingen belastning på drivverket. Slik jeg ser det, så peker alt dette i rettning diff lager, men det er jo selvfølgelig roterende deler i IRD, Haldex og mellomaksel som også kan spille meg et puss. Driver nå å sjekker litt kryssreferanser mellom bakdiffene. Ser det er listet et part no for FL2 (LR031377), men det er listet to forskjellige part no for Evoque (LR031377 og LR066424). Sitter med en følelse av at LR066424 er den med større pinion lager og vil passe min bil. Disse er jo faktisk tilgjengelige som bruke i England til overkommelige priser. Godt mulig jeg går for en slik en, så kan jeg heller "leke" litt med den gamle på benken og bidra litt til erfaringsdatabasen vår :)

Hei,

 

Nå har jeg vært i kontakt med Rimmerbros. De kan ikke fortelle meg forskjellen på delenummrene men kan bekrefte meg at LR066424 skal passe både FL2 og Evoque. Gjør en et søk på Ebay så er brukte Evoque differ med lav km stand tilgjengelige til hyggelige priser med Haldex unit påmontert. Disse skal jo ha større lager fra fabrikk, så det er godt mulig jeg går for en slik løsning!

 

P.S.

Fant ut at LR ikke monterte større pinion lager før i 2014. DVS at alle Evoque differ før dette har det samme "lille" lageret som FL2.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet.... noen ganger går ting fort... Har litt dårlig "shoppesamvittighet nå", men behovet er jo der....

 

Nå er det shoppet. Brukt Evoque diff fra en 2014 med kilometerstand på ca 40000 handlet for 2700 fra england inkludert frakt. må nok legge ca 800 på toppen av det i moms+toll. Hvis denne er bra og har større pinionlager, så er jo dette et kupp. Haldex Gen 4 unit følger med, så det er mulig denne er omsettbar etterpå. I tillegg så har jeg den gamle diffen som det sikkert kan gjøres litt med. Da er det bare å vente i spenning....

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke 2 landrover syker... den ene er at man har en landrover... såkalt landroveritis... og den andre er at man hele tiden søker etter nye feil man "vet" er der? :D

 

Ja, Har mange ganger lurt litt på den sistnevnte..... Ser jo at en viss mengde forumlesing kan skape en uønsket paranoia.... Jeg var egentlig ganske imponert over kvaliteten på panserlås og hengsler på Roveren jeg hadde da disse virkelig fikk kjørt seg med tanke på hvor mange ganger jeg var nedi der for å sjekke kjølevæskenivå og se etter majones i olja iløpet av de 6 åra jeg hadde den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da forsetter "festen". Postmannen kom med diff i går. I latskapens navn, så klipper direkte inn status fra et annet forum jeg poster på:

 

The Evoque rear diff arrived yesterday. I had a quick look at it in the evening. Removed the haldex and drained it completely for oil. It seems firm an OK when turning by hand, and the old oil looked clear and fine. It seems that the seller has worked with the wrong tools when removing the driveshaft as the driveshaft seal was misplaced and edges of its bore damaged. I removed the old seals and gave the bore a quick cleanup before putting the new seals in. I pressed them in until they was flush with the bore edge. I will proceed with replacing my diff in the start of next week. So, a couple of questions:

Does anyone know how far the driveshaft seals should be pressed in? Is it possible to see if this diff has the larger bearing or not in any way? Its a -13/14 Evoque diff with 25000miles on its clock. Is the Haldex unit fitted to this diff the same as fitted to the later FL2`s? The input shaft feels firm when rotating the diff on the prop flange, but after removing Haldex, I am not able to rotate the input shaft with my bare hands. Is this normal? Is it possible to "feel" the state of the bearing with the diff on the bench?

I have no use of the Haldex which came with the diff as my FL2 needs a gen.3 unit. I will just swap over my old one after giving it a service. If anyone needs this Haldex, give me a PM.

Here are some pics:
WP_20170315_20_55_23_Pro_zpslmrp27fo.jpg

Misplaced driveshaft seal:
WP_20170315_20_55_31_Pro_zpsxivtunfm.jpg

Seal removed and bore cleaned up:
WP_20170315_21_48_35_Pro_zpsjnnuvh8r.jpg

New seal installed, flush with the edge. Is this correct depth?
WP_20170315_21_52_59_Pro_zpsfxvo5exg.jpg

The Haldex unit which came with the diff:
WP_20170315_21_20_28_Pro_zpsumq8h874.jpg

WP_20170315_21_20_32_Pro_zpst6a0vj4z.jpg

WP_20170315_21_20_40_Pro_zpsh63sz46u.jpg

WP_20170315_21_21_01_Pro_zpsxxjkxesa.jpg

 

P.S.

 

Orginal tråd med flere detaljer her:

http://www.freel2.com/forum/topic28803.html

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da er et godt stykke arbeid gjennomført, og endelig ble det stilt i bilen :)

Evoque diff montert inn og Haldex demontert og rengjort. Til min store overaskelse så var haldexen nesten tom for olje. Tydelige tegn til lekkasje, men satser på at rengjøring og etpar nye tettninger gjør jobben. Alle detaljer her: http://www.freel2.com/forum/topic28803.html

 

Ellers så har jeg fått byttet bremser bak og montert hengerfeste i samme slengen. Satser nå på at den verste "loftsryddingen" er gjort og at jeg nå kan nyte bilen relativt problemfritt fremover en stund. Lista har blitt lang:

 

- AC Service

- Nytt batteri og hus på 2x nøkkler

- Motor olje + olje,luft og diesel filter

- Blanked EGR

- Nye glødeplugger

- 2x hjullager bak

- 2x støtdempere bak

- 2x håndbrekkwire

- Bremseklosser, skiver og sko bak

- Bakre differensial

- Haldex service med filter

- Hengerfeste

- 4x vinterdekk

 

Dette høres mye ut, og ja, det var det og. Likevel så ligger totalprisen for alle delene + innkjøp av bil under den rimeligste på finn i dag. Må si meg fornøyd med det :)

 

Og den gamle diffen.... Jeg har fått tak i det som trengs for å fabrikere nødvendig spesialverktøy for overhaling, slik at dette blir et eget prosjekt etterhvert.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Godt jobbet. :)

 

2. Jøss... Tomt for olje hos deg også? Ble overrasket da jeg skiftet olje på haldexen på mr Free, da den også var så godt som tom. Kanskje en fellesnevner for 2007-modellene? Evt et sparetiltak i Sollihull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på om min -07 har noe olje på Haldex. Etter 127000 km.

Vil ta service etter påske.

Referat kommer.

Har bestilt dette fra Bell Engering:

 

 

haldexfluid.jpg

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på om min -07 har noe olje på Haldex. Etter 127000 km.

Vil ta service etter påske.

Referat kommer.

Har bestilt dette fra Bell Engering:

 

 

haldexfluid.jpg

 

Hei,

 

Det er sikkert på høy tid vil jeg tro. Hold oss oppdatert :)

 

Jeg kjøpte Haldex olje fra Mekonomen, 41-50001BWHS - 1 liter for 400NOK. Filteret handlet jeg hos den lokale volvo forhandleren. Volvo part no. 30787687 (For haldex gen. 3) - 352NOK.

Tror faktisk dette er rimeligere enn å handle fra øya.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset.

Betalte £89.- til Bell.

Så kommer norske avgifter.

Så du sparte nok 500.-

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei Igjen,

 

Som ofte erfart, så ser det nok en gang ut til at lykke sjeldent varer evig...

Det har blitt mangfoldige km denne ferien med Danmarkstur og sørlandsturer. Mye motorveikjøring i høy hastighet. Rommling og vibrasjoner fra bakakselen som erfart tidligere, har nå begynt å komme tilbake og jeg mistenker at Evoque diffen ikke var et så godt kupp likevel.... Jeg lar ting være inntil videre og ser hvordan det utvikler seg samtidig som jeg begynner å ta den gamle diffen i nærmere øyensyn med sikte på en DIY overhaling. Plan for tilvirking av spesialverktøy er allerede på plass. Her kommer det mer etterhvert...

 

Føler også at det har kommet mer vibrasjon fra motor etter Danmarksturen, men dette kan kanskje være inbildning?? Tenker jeg bør ta en nærmere titt på motorfester og intercooler slanger. Noen tips?? Håer ikke dette har noen sammenheng med denne hendelsen: 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...