Gå til innhold

Subaru boxer


Truls Vikin

Anbefalte innlegg

Svigerfar har en Subaru Forester 2011 med bensinbokser, gått 96.000. Ett år og 21 tusen km etter siste service kom det som for meg høres ut som rådebank. Han fylte 3 liter olje, uten at det syntes på peilepinnen. Ingen oljelampe eller feilmelding. Lyden er borte, bilen drar som vanlig. Ingen utvendig lekkasje, og helt tørt i eksosen. Han har hatt den hos merkeforhandler, de har fylt på ytterligere en liter olje (synes nå på peilepinnen) ellers ikke funnet noe galt, anbefalt å peile olje jevnlig. Jeg vet ikke hvor grundige de har sjekket, kompresjonstest, oljeanalyse etc?

 

Jeg er bare nysgjerrig: Hva pleier dette å komme av? Hvor er det blitt av oljen, og når forsvinner det neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vitne til register-havari på en slik, aner ikke om vanlig feil/svakhet.

Ville tro det ikke løser seg med mer olje om det er registeret, men dette kan ikke jeg så mye om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene han viste meg på mobilvideo høres ut som rådebank. Pussig i såfall at motoren skal gå pent videre etter rens og ny olje hos merkeforhandler (som har hatt alt vedlikehold). Trodde slike bankelyder uten alvorlig skade måtte komme fra eksoslekkasje eller liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rådebank vil nok lyden komme tilbake under belastning tror jeg.

 

Men det er unormalt mye oljeforbruk. Ble det fylt rett mengde ved forrige servise?

Forrige service var som sagt lenge siden. Siden merkeverkstedet ikke har funnet noe galt lurer jeg på om det virkelig kan ha vært rådebank, selv om manglende olje høres skummelt ut...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt å skifte olje og filter. Da har man litt bedre odds vist det er partikler i gammel oljen ;)

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med subaru nyere enn 80-tallsmodeller. Men dette vekker nostalgien... på 1800'en min måtte jeg helle på 3l olje pr 1000 km ca. Og ventiltikking hadde alle subaruer som hadde kommet over innkjøringa. Men gikk og gikk og gikk helt til at karosseriet hadde rusta bort rundt motoren. :D

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok bra. På fruens tidligere barnehagebil, Sitronen, fikk jeg det plutselig for meg at det var på tide å peile oljen. Det gikk på fire liter. Boka sa fire og en halv fra tom. Bilen gikk fint i to år til, selv da vi leverte den til Brdr. London. Dog med litt hyppigere peiling siste to år. :D

 

Har for øvrig hatt 11 Sub.'er med boxer i familien, og de er tørstere på både olje og bensin. Ryker registeret skal det gå bra, da det er klaring i toppen. Slitesterke og gode biler, som ligger veldig godt på veien. :)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...