Gå til innhold

Roll cage - veltebøyle


Anbefalte innlegg

Greit å tenke på:

 

https://www.landroverexpedition.com/planning/the-importance-of-roll-cages/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+LandRoverExpedition+%28Land+Rover+Expedition%29

 

- Kunne godt tenkt meg en roll cage på 110-en min, men det er vel neppe mulig å ettermontere lovlig her til lands?

 

/ Øyvind P

 

 

Endret av OyvindPaulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ulovlig?

Jeg har sittet å lest uten å finne ut hvorfor det ikke er lovlig, og jeg finner heller ingen grunn til at det må innføres i vognkortet heller. Da jeg kontaktet svv måtte de ha tuvpapirer på innvendig sikkerhet, dvs, at innvendig bur må ha dokumentasjon. Dette for å ivareta sikkerheten til fører og passasjerer i kollisjon. Et rør kan bli hardt å treffe.

 

Utvendig er det frontal beskyttelse som er i fokus, dette for de myke trafikantene.

 

Jeg antar buret mer blir å regne som solid takstativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra lovdata

 

"§ 36-1.Generelt om transportutstyr

1. Utstyr for transport og for sikring av last skal være solid utført, egnet for formålet og forsvarlig festet til kjøretøyet, slik at det ikke oppstår fare for at utstyret eller det som transporteres løsner under bruk.

 

2. Takstativ må være så solid utført at det tåler de påkjenninger det blir utsatt for. Takstativ, bortsett fra nødvendig festeanordning, må i sideretning ikke rage utenfor kjøretøyets breddebegrensning i takhøyde. (I alminnelighet ikke utenfor takrenne). Takstativ må ikke være slik utformet at det har spisse eller skarpe kanter forover."

 

Jeg kjører med utvendig 6pkt helbur fra safety devices. Det er ikke i vognkortet men det går fint så lenge man ikke har innvendig bur (jeg fjernet bøyla ved b-stolpen). Bilen har vært hos SVV med bur montert.

20170402_200520_Richtone(HDR).jpg

Endret av haga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok, men det ses nok på prisen også;)

 

Det er jo irrelevant, men jeg håper LR klarer å lage en ny Defender med takstyrke som alle andre biler jeg kjenner fra de siste tiår, en som tåler et rundkast uten at taket jevnes med dørsidene B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nesten vært et pålegg om å montere roll cage og rock sliders... Så svak bilen er for taklanding eller sidepåkjørsel.

 

Buret er vel en smal sak å montere selv? Noen som har prøvd?

m5-collision-2_ArticleLandscapeCrop.jpeg

ZuidAfrica1.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om pris på ferdig montert bur fra SD for mange år siden.

Dette var hos Team Bertelsen, og jeg forsto at de hadde funnet det mest praktisk å løfte av karosseriet for å montere delene som skal fra "hoftelinja" og ned på ramma.

Samtidig ville de se hva som eventuelt måtte gjøres av utbedring på rammevanger. Litt rust her, og buret mister mye av sin misjon.

Nå husker jeg ikke prisen, men det var ikke værre en at jeg sterkt vurderte det.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Øyvind =)

 

Jeg har hatt av buret når jeg lakkerte karosseriet. Buret ble blåst og lakkert. Tok også av festene som går fra burfeste og ned til ramma. Måtte bytte torpedo og kaross feste +++.

Det er en kurrant jobb som man får til om man har skrudd noe før.

Det "kjipeste" er å kutte riktig hull i skjermene der hvor burfestet kommer. Lønner seg å ha med en medhjelper når det skal løftes på plass =)

 

Safety Devices buret blir TUV godkjent om det monteres av godkjente verksteder (godkjente for montering av SD bur altså..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...