Gå til innhold

Lrforum Fotogalleri


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen tanker rundt bildeopplasting og raceinfo.no.

 

Raceinfo.no er registrert på HJELSETH COMPUTERS, et IT-firma i Stavanger og ser ut til å være satt opp som et galleri for BMW Car Club Norway, Rogaland. Hjelseth sponser BMWCCN Rogaland. Jeg regner med at BMWCCN forventer at det er deres egne medlemmer som skal bruke tjenesten og at det ikke egentlig er ment som en åpen tjeneste. Ting tyder også på at BMWCCN bruker et annet galleri nå.

 

Tenk litt over hvordan opplastet bildemateriell blir behandlet, hvor lenge det vil være tilgjengelig og om det er mulig å slette skulle det bli nødvendig.

 

I LRF har vi tidligere brukt et bildegalleri hosted hos en velvillig bruker. Dette galleriet forsvant etter en kontorbrann. De blidene er tydleigvis tapt for alltid og noe som er irriterende i et forum er blanke felt der hvor det skulle vært bilder.

 

Jeg vil oppfordre alle til å bruke gallerier eller blidepubliseringstjenester hvor bilder ikke blir slettet etter en viss tid, har båndbreddebegrensning og hvor tjenesten er forventet å være varig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med Hjelset Computers og til min overraskelse fått følgende svar fra daglig leder:

Heisann.

Det er ingen problemer med at dere bruker denne tjenesten. Det er heller ingen planer om at den skal forsvinne i nærmeste fremtid så her kan dere fritt bruke denne.

Det er med andre ord fritt frem. Men med tanke på at "det ikke er noen planer på at tjenesten skal forsvinne i nærmeste fremtid" ligger det i kortene at de heller ikke har planer om at tjernesten skal være evigvarende og jeg vil derfor oppordre til ikke å benytte raceinfo.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt raceinfo i 12år til bildeopplasting. Forum, Mail, dokumenter osv. Aldri mistet et bilde. Krav om Skalering og tilpassing som det etterspørres tidligere i tråden forsvant vel med Windows 95.....?

Når en bruker raceinfo og vil lagre bildet for senere bruk, så er det bare å lagre bildeadressen under favoritter på pc'n.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene som er lastet opp hos Raceinfo forsvinner om/når de velger å avslutte tjenesten. Da forsvinner alle. Det får være opp til hver enkelt hvor de vil last opp bilder, men jeg vil ikke anbefale den. I beste fall tar jeg feil og i verste fall har jeg rett...

 

Det er alltid en fordel å skalere bildene til et format som passer i forumet på forhånd. Da har man kontroll med kvaliteten selv. Lagringsplass og overføringskapasitet er ikke det samme problemet som tidligere men vi ser fra tid til annen at veldig store bilder er trege å laste i forumet. Selv pleier jeg å skalere til 800 punkters bredde på de bildene jeg laster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programvaren som følger kameraet kan brukes til dette. De fleste maskiner har en veeeeeldig enkel bildebehandling som også kan gjøre dette. Ellers anbefaler jeg å laste ned Paint.net for de som ikke har annet.

Det er alltså en jobb som gjøres på PCen før opplasting og fremgangsmåten vil variere ettersom hvilket program en bruker. Samtidig får man også mulighet til å beskjære bildet og korrigere lys og kontrast om ønskelig.

 

For øvrig ser det ut til at jeg er på sporet av enkel bildeopplasting direkte i innleggene. Det innebærer litt omkonfigurering i forumet og jeg må teste om det kan ha noen uheldige bivirkninger. Bruksanvisning kommer i tilfelle og kanskje jeg da skal ta med en enkel en for paint.net i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skalerer man bilder?

 

Jeg bruker Office Picture Manager. enkelt for oss som ikke driver med bildebehandling daglig.

Åpner et bilde i Windows Utforsker/Explorer, og fra Windows Fotogalleri, kan man velge om en ønsker å "åpne videre" i Office Picture Manager (OPM). (Bruk "åpne" i menylinjen øverst til høyre, over bildet.)

I OPM går du så inn på 'bilde' og 'endre størrelse'. Da får du opp en menyboks med endel valg. Flere pre-innstilte skaleringer, eller du kan velge ZZZ x YYY piksler selv.

 

NB! Husk å velge 'lagre som' og nytt filnavn, da overskriver du ikke det orignale bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Om du kan være litt mer konkret på hvilke feil du opplever kan det hende vi kan hjelpe.

Når jeg kommer til step 2 i upload, på feks forum bilder, ja så vises bare -bla gjennom- linken i 1/10 sek. så blir den linjen borte. Ergo blir det vanskelig å hente bilder fra pc min for å legge ut.

 

edit: Med litt nærmere forskning og testing, så oppdager jeg at det sikkert bare er en oppdatering jeg ikke har fått med meg :blink:blush .

jeg skal altså nå bare gå rett inn i -Gallery- og lage meg ett album, så husker den meg neste gang ser jeg.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg klarer ikke å laste opp nye bilder til galleriet Forumbilder. Når jeg trykker på upload får jeg ikke frem noen dialogboks for hvilken filer jeg vil laste opp. Jeg legger også merke til at de ferskeste bildene som er postet i Forumbilder, lr spotting og "turer og arrangementer" alle er fra begynnelsen av oktober. Er det noe feil med disse galleriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg får ikke lastet opp mer enn 50 bilder i albumet mitt, under min garasje.

http://www.lrforum.c...llery&album=505

 

Får dette her: Error You are not permitted to upload any more items into this album

Er det en slik maksgrense som er nådd? Eller har jeg noe innstilt slik at jeg ikke får lastet opp flere? :huh:

 

Finner ingenting under "My settings."

Har sett at det er flere album som har mer enn 50 bilder, så det skal vel være mulig... :)

Er det noen som kan hjelpe meg???

 

Vet ikke om det er riktig sted å spørre om hjelp, men prøver nå uansett. :)

 

På forhånd, takk!

Mvh. Erik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har forandret litt på dette nå: Medlemmer kan opprette opp til 3 album, max 150 bilder i hvert album.

 

Vi har forholdsvis mange medlemmer, og kan ikke gi ubegrensede rettigheter til opplasting av bilder. Forumet er i utgangspunktet ingen bildebank, og vi må begrense dette for ikke å overskride serverplassen vår. Vi får se etterhvert om vi går for an annen løsning ann dagens galleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LRF society er i praksis ikke-fungerende. Tanken var en gang i tiden å lage en fylkesbasert liste over medlemmer slik at man hadde muligheter til å komme i kontakt med medlemmer når man ønsket dette. De som ønsker å være med på listen sendte inn adresse og kontaktinformasjon som ble lagt inn i en liste. Denne listen ble tilgjengelig kun for medlemmene i LRF siciety. I tillegg fikk de medlemmene som valgte å registrere seg mef fullt navn utvidede rettigheter på forumet, f.eks på galleriet.

 

Denne listen oppdateres ikke lenger. Gruppen LRF Society eksisterer fortsatt, men kun med de "gamle" medlemmene. Har vurdert å gjerne denne gruppen, men inntill videre lar vi det være som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...