Gå til innhold

Owatrol behandling, erfaringer


Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg vet ikke for det er som regel flere vinklinger på en sak osv. og det kan være forhold jeg ikke kjenner til. Det er derfor jeg spør for jeg ble litt overrasket. I min spede arbeidslivsstart jobbet jeg på STK som etter hvert ble Alcatel og der tegnet jeg vitterlig høyspentkabler med olje som en del av isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikkolje har ikke spesiellt gode korrosjonshindrende egenskaper.

 

Den som har litt tid til overs og er nyskjerrig kan finne ut mye med noen biter stål og et utvalg produkter beregent for eller som en tror er bra mot rust. Kjørte en tets på det for noen år siden; flatjernsbiter i ca lik størrelse; halvparten ble dyppet i sjøvann og fikk lov å ruste litt. Så renbørsting og på med div guffe og hengt under naustet.

 

Største skuffelsen var Arcanol-den klare vinneren rå kaldpresset linolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er div spray produkt med tynn olje som er beregnet for å sprøyte direkte inn på ankeret i El.motorer.

 

Q20 og 6-66 er 2 av disse. Oljen må være tett med partikler før den leder noe som helst.

 

Ny Transformator olje på ene enden av skalaen og brukt Tractor pulling Mineralsk motor olje på andre enden av lede egenskaper.

 

Om brukt olje kommer inn og brenner/kokser seg fast på Kommutatoren (der børstene kommer i kontakt med ankeret) er det en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fluid film aka sauefett fungerer nok best av alt ( det sier nå alle tilbakemeldinger )

- , men skal du ha en fin overflate som er behagelig å skru på i ettertid, så er nok owatrol og arcanol en fin blanding. Da får du en pen sort silkematt ramme/ detaljer som er tørr og fin å skru på. Bruker du i tillegg dinitrol / dinol AV8 eller AV30 så er rustmotstanden meget bra.

 

Men absolutt, bruk Fluid film i alle hulrom og på alle detaljer som du ikke tenker å sette hendene borti på en stund.

- En annen ting er jo, når du først skrur, bruk alufett/ kobberfett / mastinox el lign. på alle bolter. så får du det opp neste gang. ( selvfølgelig ikke på gjengene der hvor det er viktig at bolt en er låst.

 

Dette mener jeg jeg kan stå inne for.

 

Det er hyggelig å skru på detaljene når de ser slike ut.

 

gallery_3792_537_267169.jpg

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driv forresten folk og sprayar oppatt etter høgtrykksvask? Med steamer kan ein jo rekne med at mesteparten, iallfall utvendig på ramma og under bilen, er borte etterpå.

 

Edit: Tenkjer først og fremst på linolje og sauefett...

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driv forresten folk og sprayar oppatt etter høgtrykksvask? Med steamer kan ein jo rekne med at mesteparten, iallfall utvendig på ramma og under bilen, er borte etterpå.

 

Edit: Tenkjer først og fremst på linolje og sauefett...

Jeg høytrykksvasker ikke understellet på min bil. Skyller av det som har bygget seg opp hvis det er mye på ramma med god avstand så man ikke spyler bort olje laget. På steder hvor det ikke er utsatt av hjulsprut ser det ut som at det var lagt på i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bland litt bengalakk i Ovatrolen, du vil bli overrasket over effekten og ikke minst varigheten.

 

 

Jeg blandet Owatrol og Bengalakk. Etter tips fra en kollega. Tidligere platearbeider.

Smurte under på min tidligere BMW 325 IX -86.

Året etter blomstret rusten under lakken.

Og den var skikkelig reingjort før behandlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...