Gå til innhold

Hjelp til rammebytte på D2 kjøpes


HenningT

Anbefalte innlegg

Har en kompis med denne D2'en. Store deler av rammen er kjeks så den må byttes. Bilen står på Jæren, men kan fraktes nesten hvor som helst i landet om noen ønsker å påta seg jobben med å bytte rammen. Ny ramme vil bli kjøpt inn.

Noen som kan/vil hjelpe?

IMG_6392.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG vær obs, for tiden produseres det ikke nye rammer til D2 fra de vanlige leverandørene.

Så hvis han ønsker ny galv ramme er det sikker litt kø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst, er lønnsomheten i det prosjektet vurdert ?

En helt vanlig D2 er snart verdiløs, nesten uansett hvor bra ramma er. Greit nok at bilen på bildet har, og kan ha fler dyre ting montert, men å koste på en D2 30-40 000kr i rammebytte, ville jeg tenkt meg VELDIG godt om før jeg gjorde tror jeg.

 

En D2 er ikke helt en seriebil, så det er MYE jobb flytte over alt mulig rart, og jeg tror man blir forbløffet over hvor fort kostnadene tikker på. Jeg tror knapt nok fullstendig rammebytte utføres i UK, egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I UK må man regne med ca. £5000 for å får det utført. Men da er alle småting

også nytt, bremseslanger, klips, bolter, galv ramme, etc,etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How much of the chassis is ruined? You can buy rear 1/2 sections now in the UK which would be much less of a task! If my chassis gets worse I will consider doing the 1/2 chassis (I'm in Sandnes so not too far!) but I don't think a full chassis replacement is economically viable when you consider the costs of importing a chassis and labour...

to renovate a used chassis and do the work yourself/with help from friends might be a viable option

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lyst har en lov.

Men-alltid lurt å få en 2nd opinion om rust; det en ekspert mener er helt opprustet skit det bare er å hive sveiser en annen amatør opp på kort tid...

 

Vi andre få være nøye med linoljen eller kaldpresset sau så vi har bilene lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Bilen skal i utgangspunktet fikses for å brukes. Han ser også at økonomien i dette kanskje ikke er den beste, men han ser på alt det elektriske virker og motoren er god så han ønsker å fikse resten og ta vare på den. Han vil jo ha en Land Rover han også :)

 

How much of the chassis is ruined? You can buy rear 1/2 sections now in the UK which would be much less of a task! If my chassis gets worse I will consider doing the 1/2 chassis (I'm in Sandnes so not too far!) but I don't think a full chassis replacement is economically viable when you consider the costs of importing a chassis and labour...
to renovate a used chassis and do the work yourself/with help from friends might be a viable option

 

It's pretty much gone from the front doors and back. Will this 1/2 chassis solution cover that?

Maybe he can call you and get some idea of what you're talking about?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man en ny bil til 500000,- så har den tapt 100 i verdi første året.

Da kan man bare for verditapet heller kjøpe en rusten Disco og få rammen byttet. Er bilen i grei stand ellers så kan man ha billig bil i mange år. Det er flere måter å regne på.

 

Hadde jeg hatt muligheten til å kjøpe en D2 med galvet ramme så hadde det vært vanskelig å si nei. Jeg kunne til og med betalt mer enn for en 'vanlig" en.... ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plutselig er den overlevende D2n i 2050 verdt en formue.

Når jeg begynte med LR var SI fortsatt (for)bruksbil.

Hobbyer er ikke butikk.

Bil er også en hobby.

Kjør på med skift.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

I ren entusiast ånd ville jeg sagt kjør på med rammeskift, når du er så glad i bilen din.

 

Men når du må sette bort jobben til en fremmed, med alle de merkostnader ett slikt prosjekt kan medføre, så er det ikke spesielt smart. Du vil jo stå fullstendig uten garanti for alle potensielle følgeskader av en " amatørs " inn montering av motor, girkasse, drivverk og andre komponenter.

 

Når du driver på selv, koster ikke timene noe. De feil du gjør underveis, kan du i det minste ta lærdom av og kanskje forstå hva som gikk gikk galt for å utbedre i neste runde.

Når jobben er stilt bort til en " amatør ", har du ingen kontroll på hvorfor eventuelle problemer oppstod, og om eventuell løsning, er den beste med tanke på sikkerhet, drifts sikkerhet og økonomi.

 

Jeg vet ikke hva tanker bileier har om betalingen for ett slikt oppdrag, men det er troverdig at han vil komme rimeligere ut med å gjøre som foreslått lenger opp her. Kjør bilen til UK og betal en proff. aktør for jobben, siden de sitter på det korrekte verktøyet for jobben vil nok også timeforbruket være adskillig lavere.

Tror ikke du finner noen amatør her til lands, som selv med god kompis pris, har utstyr og erfaring til å ta ett rammeskift innenfor noe som skal ligne på lønnsomt for begge parter og ikke minst med tanke på hvor lenge du vil vente på å få bilen kjørbar igjen.

 

I utgangspunkt er jo ett slikt rammeskifte en ren mekanisk jobb, så det lar seg gjøre - men det er tidkrevende for en hobby mek.

 

Jeg vil si, har du pengene til å ta ett rammeskift hos en proff. aktør i UK, polen - vel er ønsket sterkt nok, så kjør på.

Eneste andre anbefalte alternativ er at du gjør jobben selv og ser på det hele som en gyllen mulighet til å høste mye skru erfaring og bli ordentlig kjent med bilen, selv med risiko for at bilen aldri ruller igjen.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske da at total prisen blir vanligvis mellom £4- 5000+ Når de demonterer er det vell best

å bruke nytt på å sette sammen igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...