Gå til innhold

Disco3


legacy

Anbefalte innlegg

Det at generator lader 13.5 v på tomgang sier egentlig Veldig lite, bortsett fra at det høres for lite ut..

 

Normal ladespenning bør ligge over 14 v.

Også ved tomgang.

 

Ta målinger rett på batteri ved:

Avslått motor uten forbruk.

Etter oppstart på kald motor

Og etter ca 25 min når ladingen har falt ned til normal lading.

Oppgi også ute temperatur ved måling så kan vi stille diagnose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også.

 

Strøm på batteriet bør vel være 12.4-5 volt før start. Mitt ligger på 12.65.

Ved 4 grader burde den ligge på 14.6-9v.

Ved kaldere er den gjerne oppi 15.3 v.

Etter 25 min burde den ligge på 14.0-4v. Som er normal lading.

 

Har du multimeter så ta også en sjekk på v ved oppstart.

Film multimeter spenning med mobilen.

Da kan du se om batteriet ramler f.eks under 10v et sekund ved start. Noe som indikerer ødelagt celle på batteri og som gir feilmeldinger på suspensjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kun denso dynamo.

 

Men, har du sjekket jording fra batteri mot karosseri?

 

Opp med panser i service stilling. Ut med batteri og skru av jordkabel mot kaross, venstre innerskjerm. Skrap av til god kontakt og monter. Eventuelt sjekk at kabelsko inn på batteri sitter skikkelig og er uten eir.

 

Dynamo kan kjøpes hos praesto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket kontakten bak h.innerskjerm og den var i orden. Tidligere har jeg også opplevd diskotek i instrumentpanelet under kjøring, dette varte bare 2-3sek... Når bilen er senket etter noen dager så er den eneste måten og få den i normal høyde å sette høydejustering på offroad og deretter i normal med en gang bilen er startet, da hever bilen seg etter litt tid til normal høyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt batteri gir suspension fault ved start. Dog ikke permanent feil.

Ved nytt batteri og her en ladespenning på 13.5-13.8 så går det vel ikke så lenge før det nye batteriet også må skiftes.

Og fornuftig ved elektriske feil på D3 å sørge for at batteri, lading og spenning er ok før en angriper videre for å finne det virkelige grumset..

 

Diskotek i instrumentpanel kan vel f.eks være den berømte bremselysbryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny ang.Land Rover og har hatt bilen siden sommer i fjor.. bilen virket fint hele sommeren, men så kom vintern.. Det jeg reagerer litt på (mulig det er tilfeldig) er at når d er frost så får jeg gult lys på "suspention fault", men når d blir mildvær så blir det ofte rødt lys og max speed 30mph...? ? hvet ikke om dette hjelper noen her inne men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt batteri gir suspension fault ved start. Dog ikke permanent feil.

Ved nytt batteri og her en ladespenning på 13.5-13.8 så går det vel ikke så lenge før det nye batteriet også må skiftes.

Og fornuftig ved elektriske feil på D3 å sørge for at batteri, lading og spenning er ok før en angriper videre for å finne det virkelige grumset..

 

Diskotek i instrumentpanel kan vel f.eks være den berømte bremselysbryteren?

Jeg har aldri opplevd Suspenssion fault ved oppstart, men transmission fault der i mot kan dukke opp i et sekund etter oppstart med lite strøm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd Suspenssion fault ved oppstart, men transmission fault der i mot kan dukke opp i et sekund etter oppstart med lite strøm.

Jeg har hatt suspension fault ved lav spenning, men da i kombinasjon med andre, f.eks. Special programs unavailable.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine feil nå i januar ved batteri med 12,3 v på batteriet før start og både 15.3 v ladespenning og senere 14.4 v ladespenning.

Dette gav HDC fault, suspensjon fault, spesial programs off.

Klarte å filme multimeter ved start og så at spenningen sank til 9.22v.

 

Etter batteri skift så ligger samme start drop til ca 10.50v og ingen feilmeldinger.

 

Altså populært kalt cellefeil på batteri.

 

Men som jeg har påpekt så forsvant feilmeldingene etter type 5-10 sek.

 

Og det er nok neppe kun svak lading legacy her sliter med.

 

Det du beskriver med gul lampe ved frost og rød ved mildvær er jo typisk fukt inntrenging.

 

Hva med å sjekke alle 4 høydesensorer og ikke minst ledning/kontakt inn på disse.

Det fåes jo Rep kit til disse kontaktene.

Tror advanced factors har slike.

 

Ellers så har jo endel vært plaget med fukt inn på kontakter og moduler bak batteri. Husker ikke om denne suspension modulen ligger der. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ta av ene kontakten på høydesensor, men turte ikke å bryte så mye i fall den skulle bryte i stykker.. Det er bare to klemmer på kontakten ja? På sidene?

Det er disse feilene du referer til Fjellrev jeg også får hver gang jeg starter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke demontert de kontaktene enda så vet ikke. Om ingen andre kan svare så Google det så finner du bilder.

 

Når du skiftet batteri. Så er jo nytt batteri bare 70%. Ladet du det over natten så det ble 100%?

 

Om du vil eliminere feil ved spenning så er en mulighet å koble til en start booster eller et ekstra godt fungerende batteri.

Slett feilkodene først og så start bilen.

 

Om feilkodene genereres av for lav spenning så skal de ikke komme opp nå.

Er de fremdeles der så les deg opp på tråder rundt problemstillingen/feilkodene.

Engelske forum etc.

 

Da vil du sikkert finne tilsvarende feil og løsninger.

 

Får håpe du kommer til bunns i det uten for mye tull. Det er kjipt når luftfjæringen tuller på D3.

 

Hold oss oppdatert, Det er alltids noe å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe dyrt før du vet du har nok strøm og god lading. Disse bilene kaster opp feilkoder i hytt og gevær når strøm ikke er på stell. Fiks det først - resett så alle feilkoder (om du har tilgang til verktøy for sånt) og SÅ start opp og se hvor mange feilkoder du får... De kan det være verdt å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig slettet alle feilkoder (flere ganger siden jul), men overnevnte feilmeldinger kommer like fort tilbake.. ?

Har nylig slettet alle feilkoder (flere ganger siden jul), men overnevnte feilmeldinger kommer like fort tilbake.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke feilkoder dukker opp igjen? Er det kun den ene? Jeg hadde dette problemet på min D3 tidligere, hadde ikke diagnoseverktøy, men byttet batteri, og det var løst. Etter et halvår begynte det igjen, da var det en ventilblokk og en høydesensor som hadde tatt kvelden.

Hva med mulighet for at det berømte silicagel-filteret til kompressor er tett?

Går kompressor hele tiden, eller starter den i det hele tatt?

Kan høres litt ut som lekkasje i noe iom at bilen senker seg også..

 

"Når bilen er senket etter noen dager så er den eneste måten og få den i normal høyde å sette høydejustering på offroad og deretter i normal med en gang bilen er startet, da hever bilen seg etter litt tid til normal høyde.."

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...