Gå til innhold

Discovery 3, 2007 model, HSE, lekkasje luftfjæring


Anbefalte innlegg

Har en Disco 3 som siger sammen over natten. Har vært slik en stund, og bilen har hevet seg raskt. Nå hever den seg veldig langsomt, og kompressoren går ganske lenge. Original Hitachi kompressor som står på bilen. Har kjøpt rep kit for å berge kompressoren. Kan noen her på forumet komme med tips til hvor det er mest sannsynlig og finne lekkasje? Hilsen Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk sikringen til luftfjæringen, så bilen ikke korrigerer og siger like mye over alt. La stå over natten så finner du hvor den synker. Ett hjørne = luftbelg, foran eller bak = ventilblokk (som regel, unntak finnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring F26 i motorrommet, og vent som Truls Vikin sier.

 

Eventuelt kan du heve den til offroadmodus, ta nevnte sikring og spraye belgene med zalovann. Er du heldig så ser du hvor det pipler.

 

Kjøp også inn noen ekstra slangebiter og slangekoblinger når du skal overhale kompressoren. Om du må kappe noen slanger for å få den ut så er slangene så korte at det ikke er noe slakk å gå på, og da er det greit å ha noen ekstra biter å skjøte med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter. Dette forumet er gull verdt for meg. Siden jeg muligens har belglekkasje, så lurer jeg også på hvor dere anbefaler å kjøpe deler fra. Verkstedet hjemme skal ha 8600kr for en komplett demper og belg. Ser at prisen er en del lavere hos landroverbutikken. Er det mye arbeid å bytte demper og belg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt bilen inne og fått overhalet kompressoren, men nå vil ikke bilen heve seg foran. Den gjorde et da jeg satt den i offroad modus, så jeg fikk satt den i standard etterpå igjen. Kompressoren lager mere lyd enn før, og jeg får feilmelding: Suspension will raise when system cools down. Lurer bare på om noen vet hva som kan være galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Forsøkte du å fjerne sikringen før du plukket ut kompressoren - og hva var i såfall resultatet?

2. Hever bilen seg bak, eller har den stått med "rumpa i været" siden kompressoroverhalingen?

3. Har du forsøkt å spraye på zalovann for å se om det kommer bobler noe sted?

4. Har du fått kjørt diagnose?

5. Har du 4x4-info? I såfall - hvordan ser hjulstillingen ut på denne?

6. Kjørte du kompressoren i benk etter overhalingen, så du faktisk vet at den produserer trykkluft?

 

En liten lekasje i en belg skal ikke gjøre at bilen ikke greier å heve seg. Da burde du høre lufta hvisle ut, og den burde i alle fall ikke ha greid å heve bilen _før_ overhalingen. Med mindre overhalingen din har gjort ting verre.

 

Beklager om jeg høres brysk ut - det er ikke meningen, men her trengs det ganske mye mer informasjon. :)

 

Jeg har hatt min gode andel av problemer med luftfjæringen, og har lært at alt må være på stell for at denne skal fungere skikkelig. For din del så kan det fortsatt være både kompressor, ventilgalleri, høydesensorer og/eller lekasje. Og det kan også være en kombinasjon av flere ting.

 

...og en liten ting til. Når man skal feilsøke, så sørg for at du bare endrer _ett_ parameter om gangen. Endrer man flere ting, og ting blir bedre eller verre, så vet man faktisk ikke hva som faktisk gjorde utslaget.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bilen hjem, og har nå nappet ut sikringen. Hentet bilen fra verksted i dag, og så med en gang at den var lav foran, men stod i standard bak. Snakket med verkstedet som skal ta den inn for diagnose senere i uken. På 4x4 info ser alt ok ut. Skal heve den til offroad i morgen og teste med zalovann. Spurte ikke verksted om de testet kompressoren før de monterte den på plass. Verkstedet sa også at de ikke har all verdens med kompetanse på Landrover, så finner jeg ikke ut at dette innen kort tid, så må jeg finne et verksted i Romsdalen som ikke trenger timesvis med prøving og feiling for å komme til bunns i problemet.

 

Jeg tar deg ikke for å være brysk i det hele tatt, bare glad noen kan komme med tips til en som ikke har all verdens med peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. :)

 

Luftfjæringen er egentlig ikke så forferdelig kompleks, men det er mange komponenter som spiller sammen, og om ett av de ikke fungerer som de skal, så kan det være forferdelig vanskelig å feilsøke.

 

Når du fjerner sikring F26 så skal ventilgalleriet stenges og det skal ikke slippes luft hverken inn eller ut av belgene. Kompressoren vil heller ikke gå når denne sikringen er tatt ut. Om du får bilen opp i normal høyde, så kan du utmerket godt kjøre bilen om den holder høyden uten denne sikringen. :) Fortsetter den å holde høyden så har du tette belger, og kan konsentrere deg om de andre komponentene.

 

Mål høyden fra senter av hjulet og opp til skjermbuene. Noter ned. Er lett å glemme slike tall. ;)

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjette på at belgene dine holder tett ja. :)

 

Anbefaler å ta en diagnose.

 

Jeg vil tippe at du har en lurvete sensor et sted, men slikt er vanskelig å avgjøre uten diagnose. En enkel test kan være å hekte sensorarmen av festet og bevege litt på den for å se om disse bevegelsene gjenspeiles på 4x4-infoen. Om ting ser bra ut, så har du ikke nødvendigvis blitt noe klokere, men om bevegelser på sensoren ikke gjenspeiles på skjermen i det hele tatt, så kan det være at du har funnet en synder.

 

Pass på at F26 fortsatt er ute og at motoren går mens du gjør testen. Hvis ikke kan du risikere å få armen i klem.

 

Kan hende at noen her på forumet holder til i nærheten og kan hjelpe deg med en diagnose.

 

Jeg hadde mye av de samme problemene som deg, mens hos meg var det ganske mange ting som var feil. Håper at du er litt mer heldig. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen stått uten sikring i hele natt, og den har ikke sunket i det hele tatt, hva er neste steg da? Tyder det på ingen lekkasje? Den sank jo sammen før jeg satte den inn for kompressor overhaling, samt, at kompressoren begynte å høres svak ut.

 

Det som ofte skjer er at en eller flere av sensorene blir lurvete og sender signal til kompressoren om at bilen er høy/lav uten at det er tilfelle. Dette gjør at kompressoren må jobbe overtid med signaler av typen: "opp!", "ned!", opp!!!", "mer opp!!!" Når kompressoren kjører mye blir den varm og jeg vil tro at dette også dreper tørka fortere enn det ellers ville ha gjort. Når tørka blir til pulver får man pulver der det ikke skulle ha vært...

 

Nå vet jo du med bortimot 100% sikkerhet at din kompressor ikke lekker. Verken i ventilblokk eller i belger ... for da hadde den kommet ned selv om sikringen var ute. En trekt sikring garanterer jo kun at signalfeil ikke fører bilen opp/ned - ikke at ikke luft sviker ut. ;)

(Du har en mikroskopisk mulighet for lekkasje fremdeles - at den kun lekker når belgen er strekt. Det har hendt... selv om det er sjeldent. Om du skal teste mot det så kjører du bilen helt opp, trekker sikringen, måler fra nav til hjulbuer rundt og lar den stå natta over. Består den denne testen også har du garantert ikke belglekkasje. Men igjen - dette er ikke vanlig... )

 

sannsynligvis er feilen som gjør at den vil stå med rumpa i været elektronisk. Ett eller annet sted. Sensorfeil er vanlig - enten som følge av vanninntrenging i sensoren, eller som følge av kabelbrudd og da ofte i sensor harness. Begge deler kan gi feil som "kommer og går" og som gir signaler "på tulltur". (Og det er ikke uvanlig at sånne feil "blir verre" når man begynner å trekke i kabler/jobbe med problemet. Trøst deg med at det bare hadde blitt verre over tid uansett. )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp her på forumet. Skal utføre en diagnose straks, hos et verksted med rette instrumenter for luftfjæringen. Den overhalte kompressoren går veldig lenge, og den lager mye lyd, tidligere lagde den nesten ikke lyd i det hele tatt. Skal bli greit å få tatt en diagnose nå. Utfra hva dere skriver, så kan jeg tenke meg at det er en høydesensor som tuller, men så vises det en grønn linje på 4x4 infoen i bilen. Angående mer støy fra kompressoren, så lurer jeg også på hva dette kan ha kommet av? skal det være lyd-demper på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo oppgradere program vare . Selv om det ikke er montert ny kompressor .

 

Da jobber den ikke så hardt og lenge for toppe opp tanken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at kompressoren lager en del mer lyd nå enn tidligere fordi den har fått et tørkemiddel det går an å "puste" gjennom. Eventuelt - avhengig av hvor omfattende overhalingen var - at gummiforingene til festene har blitt byttet ut med noen som er litt hardere enn de gamle.

 

Kompressoren min begynte også å lage en del mer lyd etter overhaling. Om det er normalt eller ikke vet jeg ikke, men den fungerer nå greit nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært og fått tatt diagnose. Der får jeg følgende feilmeldinger:

- Luft forsyning - C1131

- For hurtig trykkstigning ved oppfylling av tank - C1A18

- For langson trykstigning ved oppfylling av tank - C1A20

- Utstøtningsventil - C1A36

 

Når jeg slipper bilen helt ned, og hever den til standard igjen, så virker systemet raskt. Ved oppstart av bilen så korrigerer den tregt, og kompressoren stopper ikke å gå før den "timer" ut. De på verkstedet mener løsningen er å bytte kompressor...?

 

Tok oljeskift service selv på bilen i dag, men jeg får ikke til å nullstille service indikatoren ved å følge en anvisning jeg fant på nettet. Finnes det flere måter og gjøre dette på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...