Gå til innhold

Oljeskift Discovery 3


G.ARNE

Anbefalte innlegg

Tenkte å bytte motorolje på discovery`en før ferien tar til. Er det noen tips som kan være grei å ta med seg før jeg skrider til verket?

 

Har lest meg opp til at jeg trenger nytt filter, olje og ny bunnplugg. Noe mer som må handles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Olje og 32 mm pipe.

 

Husk å bytt gummipakningen på den svarte klokka som oljefilteret sitter inni. Ligger nytt sammen med oljefilter. Smør den inn med olje og sørg for at den ikke er vridd før du setter filteret tilbake.

 

Oljefilter sitter fast i klokka men en tang rundt tappen og ett lite drag løsner den.

 

Bruk olja som står spesifisert (Castrol Magnatec A1 5W-30 er bra Castrol EDGE 0W-30 er dyrere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også at 5w-30 er spesifikasjonen for TDV6en, men hvorfor anbefaler da Castrol sin Edge 0w-30 som et bedre alternativ enn Magnatec 5w-30 til D3?

Fordi de troooor at den kan brukes også e den sikkert mye dyrere å castrol vil som andre, få folk til å legge igjen mest mulig penger hos de!

 

Følg det som står i håndboka. Vist e først skulle fylt på anna viskositet så tror e heller hadde fylt på 10-30 olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Edge 5w-30 nå. Tror ikke jeg ville vært så veldig betenkelig med å hatt på 0w-30 på vinteren. Det er visst relativt liten forskjell i viskositeten på 0w og 5w.

Jeg VET om biler som har kjørt på 0-30 olje og motorene brukte ca 4-5 sekund før de fikk oljetrykk (tikking ved start)

 

Byttet til 5-30 og motorene tikket i et halvt sek ved oppstart.

 

Jeg tror ikke jeg heller 0 olje på min motor i vært fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sikkert rett! :-) Skal holde meg til 5w jeg også!

 

Stoler mer på deg som jobber med motorer enn en salgsmann fra Castrol som jeg mailet med!

 

(..men det er fortsatt litt spes at Castrol anbefaler 0w Edge til D3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti mye oljefolk av diverse slag med jobbene jeg har hatt og erfaringen er at produsentene av olje vet hva de lager og hvilke egenskaper de har både teoretisk, etter testing og etter tilbakemelding fra brukere.

Mekanikere og brukere har stort sett mye overtro, brukerfeil og uhell som kan skyldes mye rart men også erfaring etter bruk som kan vise om den ene er dårligere enn den andre.

 

Jeg syntes ikke det er rart at Castrol anbefaler EDGE fordi for dem er det en bedre olje enn Magnatecen.

 

Magnatecen er uansett mer enn bra nok så for min del bruker jeg den fordi jeg får ikke noe igjen for de ekstra kronene EDGEn koster.

 

0W-30 er jo kanskje tynnere enn 5W-30 men EDGE reklamerer jo med at den har 40% mindre metallisk kontakt i lagre sammenliknet med andre oljer så den smører ikke dårligere.

 

Oljetrykket bestemmes av en trykkregulator så du får jo ikke lavere trykk heller så hva er da grunnen til at mekanikere her ikke anbefaler 0W-30?

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette emnet er vel et klassisk eksempel på tro, overtro og nakne fakta og til dels erfaring. I utgangspunkt er en 0-30 olje ikke dårligere enn en 5-30. En 0-30 kan yte bedre enn en 5-30 ved lave temperaturer (Troms). I D3 bruker jeg 0-30 på vinteren og 5-30 på sommeren og den etterhvert berømte tikkingen (en bøtte med spiker) er like kort året rundt. Defenderen og D1 lever på 5-40 året rundt og trives! Motortype, bosted og erfaring må veie tyngre enn tro og overtro! Likte innlegget ditt Larsframars.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye tro og overtro. Har lite erfaring selv, annet enn at Edge 5w-30 Har vært bra på min i 3000km etter skift tidlig i vår. Tenkte å bytte igjen før vinteren, og vurderte da om jeg skulle ha 0w fordi han fra Castrol anbefalte den som en enda bedre olje. Men får se da, mulig jeg bare fortsetter med den jeg har brukt. Var et tilbud på 400 kr for 5L som jeg slo til på, derfor ble det den og ikke Magnatec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 eller 5w, har ikkje det med kaldstarteigenskapar? Ein moderne motor med mykje "leamikk" er avhengig umiddelbar tyntflytande olje, spesielt viktig om vinteren. 30 eller 40 har vel med varmeigenskapane å gjere? Slik at ein tungtarbeidande varm motor gjerne har behov for 40 og kanskje 50?

Eg skal snart på ferie med campingvogn. Det er på tide med oljeskift uansett, tenkte å prøve 5w-40 etter anbefaling frå mekanikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En olje som er klassifisert som 0W vil smøre bedre kald enn 5W. Klassifiseringen blir gitt etter en test i ett CCS apparat som måler friksjon mellom to plater med oljefilm i mellom. Altså det har med smøreegenskapene å gjøre og ikke tykkelsen på olja.

 

30 olje er tynnere en 40 olje men dette er testet ved hvor lett olja flyter ved 100 grader. Tallet kan direkte overføres til centistrokes som sier hvor ser hvor fort væske renner ut av ett hull i en kopp. Høyere tall=lengre tid.

 

Med dette i bakhodet så vil det si at 0W-30 EDGE og 5W-30 Magnatec har samme viskositet men EDGEn smører bedre ved lavere temperaturer.

 

Igjen blir da spørsmålet til de som sier EDGE ikke kan brukes.. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En olje som er klassifisert som 0W vil smøre bedre kald enn 5W. Klassifiseringen blir gitt etter en test i ett CCS apparat som måler friksjon mellom to plater med oljefilm i mellom. Altså det har med smøreegenskapene å gjøre og ikke tykkelsen på olja.

 

30 olje er tynnere en 40 olje men dette er testet ved hvor lett olja flyter ved 100 grader. Tallet kan direkte overføres til centistrokes som sier hvor ser hvor fort væske renner ut av ett hull i en kopp. Høyere tall=lengre tid.

 

Med dette i bakhodet så vil det si at 0W-30 EDGE og 5W-30 Magnatec har samme viskositet men EDGEn smører bedre ved lavere temperaturer.

 

Igjen blir da spørsmålet til de som sier EDGE ikke kan brukes.. Hvorfor?

Støtter denne. I instruksjonshåndboken så står det en minimumsspec. Alt som er bedre er nemlig, nettopp, Bedre. :)

 

En olje som er klassifisert som 0W vil smøre bedre kald enn 5W. Klassifiseringen blir gitt etter en test i ett CCS apparat som måler friksjon mellom to plater med oljefilm i mellom. Altså det har med smøreegenskapene å gjøre og ikke tykkelsen på olja.

 

30 olje er tynnere en 40 olje men dette er testet ved hvor lett olja flyter ved 100 grader. Tallet kan direkte overføres til centistrokes som sier hvor ser hvor fort væske renner ut av ett hull i en kopp. Høyere tall=lengre tid.

 

Med dette i bakhodet så vil det si at 0W-30 EDGE og 5W-30 Magnatec har samme viskositet men EDGEn smører bedre ved lavere temperaturer.

 

Igjen blir da spørsmålet til de som sier EDGE ikke kan brukes.. Hvorfor?

Støtter denne. I instruksjonshåndboken så står det en minimumsspec. Alt som er bedre er nemlig, nettopp, Bedre. :) eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide med oljeskift, så da henter jeg opp denne :)

 

Bruker folket bare Castrol? Og hvor får man dette til folkelig pris? Jeg synes det koster i overkant mye på fek.s. Mekonomen...

 

Hvis noen har en pusher av Castrol i Grenlandsdistriktet så gi meg gjerne beskjed... ;)

 

Edit: Jeg har brukt Mobil 1 på en del biler tidligere og vært veldig fornøyd med den. Noen som har erfaringer med å bruke Mobil 1 på D`3 motoren?

Endret av Ole C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv bare Mobil produkter på alle maskiner og kjøretøy her på gården. Mobil 1 på D3 og Delvac 1 på 300 TDI og traktorene, funker som bare det og har brukt det over flere år. Eneste ikke Mobil olje er en 75-140 girolje som Bunkeroil av en aller annen grunn ikke greier å fremskaffe. Bruk trygt Mobil 1.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt delte meninger om å bruke 0W-30-olje siden LR anbefaler 5W-30. Både Mobil og Castrol anbefaler jo sine toppoljer i 0w-30 til Disco3 MY2005-2009. Vurderte selv å bytte til Mobil-1 Fuel Economy 0W-30 nå til vinteren, men endte nylig opp med å kjøpe Castrol Magnatec 5w-30 fra billigebildeler.no. Der får du 5L kanne til 500 kr. Han selger også Mobil-1 oljene til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...