Gå til innhold

NPT-gjenger


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Jeg har pådratt meg en Weber-grill, og på samme måte som e-Pad og lignende produkter, kjører de på proprietære systemer i alle bauger og kanter:

 

Dingzen mangler regulator og koblingen mellom denne og hullet inn i manifolden.

sml_gallery_2_507_232400.jpg

 

...som er omtrent 8mm oppå gjengingen:

med_gallery_2_507_416069.jpg

 

Gugling indikerer at det kan være 1/4" NPT - men National Pipe Threading kan man ikke bare måle med tommestokk eller skyvelære for å se hva som kan passe.

 

--> Noen som kjenner NPT og kan si om det kan stemme med 1/4" NPT?

 

Weber vil av en eller annen forunderlig grunn ikke fortelle gjengingen inn i manifolden, siden de mener at i det hullet MÅ det stå en proprietær kupling som kobler hullet til en proprietær slange som igjen skal kobles til en proprietær kupling med en brakett som igjen skal kobles til en proprietær kupling-slange-regulator-dingz (som igjen er så proprietær at Weber på sine hjemmesider forklarer at det kan hende du må teste mot en ANNEN gassflaske siden regulatoren ikke alltid passer med ikke-proprietære gassflasker som almuen anvender).

 

Gjett om jeg skal ha 3/8" slangekobling!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår Weber grill passet en standard gass slange med en standard regulator i enden såvidt jeg husker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8mm stemmer ikke helt desverre..

 

Du har 1/16" NPT, som har en dimatere på omtrent 6,9 mm, alternativt 1/8" NPT som har en diameter på 9,5 mm

 

(jeg sier omtrent da disse gjengene er koniske, og derfor ikke har en spesifikk diameter)

 

se denne nettisden for ganske så gode data på NPT gjengestandaren: http://www.amesweb.info/Screws/NPT_National_Taper_Pipe_Threads.aspx

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode, vår Weber sto stille i hele fjor sommer, grunnet akkurat det samme, teite opplegget.

Hverken Weber norge ( idiotene ville selge meg en hel, komplett manifold ) Tess, Hydroscand, Wuerth eller noen av de andre proffleverandørene kunne hjelpe. Dette var helt spesielle amerikanske gassgjenger.

Løsningen ble en gjengetapp, og en slangesokkel av standarisert type, samt rikelig med locktite av korrekt type. Holder 100% tett selvsagt, og kostet meg en kosetime i garasjen. Bonusen var at jeg snøyt Weber for en 1300,-kr manifold, helt unødvendig.... :)

 

Si fra om du trenger bilder, men en slangesokkel i messing får du hvorsomhelst, Biltema, Clas eller andre gubbdagiser også. Locktite gjengelåsning foretrekker jeg originalvare av, som står mot hydrocarboner over tid...

 

Og nei, det er hverken 1/4" eller 1/8" NPT, som sagt noe sære, amerikanskje gjenger i tommeformat. Sikkert beregnet på Støtstangs-V8-grill med bladfjører og utenpåliggende hengsler..... :)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iWeber altså! <_<

 

Flott, da var det avklart ein gang for alle! Takker!

 

Har ikke sett på sammenskruingen, men manifold-dingzen skrus vel greitt laus fra grillen, håper jeg?

 

Hva slags gjenging brukte du?

 

Hva er da korrekt type Loctite? Jeg har et par ulike flasker Loctite - både rød gugge og grønn guffe, uten at jeg husker nummerering (pluss at jeg har ei bøtte Loctite som ikke er gjengelåsing men akslingstetning som hører til forumet for bytte av hjullager...og som jeg tror er blå gørr)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte vel 1/4" gjengetapp og tilsvarende nippel. Ble ikke perfekt, men ble bra nok, og med rikelig med locktite, løsner dette aldri igjen.

Ang Locktite, så brukte jeg væske av typen 577. Har veldig god erfaring med denne, på alt annet enn ekstremt fine gjenger. Locktite har råbra produkter, men det koster. Limet jeg festet lageret i veivakslingen kostet over 1000kr for lim, rengjøring og akselrator, og det var snakk om et fingerbøl væske...

 

Locktite 577 er dog er kurant til dette, og sikrer mot de fleste kjemikalier, inklusive rimelige svenske fleskekoteletter... B)

 

( Til kunden min som brukt det til konsentrert lut, nei, det var det IKKE jeg som sa var OK..... B)B) )

 

PS - jeg tok ikke løs manifolden, men gjenget den der den sto. Fungerte helt fint det...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg brukte M12 gjengetapp, og noe som må ha vært en 3/8" NPT nippel.

Det er så tynt blekk i den manifolden, at det fungerte helt fint. Jeg skal måle nippelen i morra, får ikke disse målene til å stemme med husken...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takker!

 

Vanlige gasslanger er 10mm som er i overkant av 3/8" - jeg går for slangekobling med slangeklemmer og ikke proprietær weber 3/8" BSP.

 

Veldig bra viss jeg kan borre opp og gjenge in situ, siden dingzen står på hytta og Edward bare har 12kg (sic!) verktøy ombord, så jeg frykter jeg ikke ville fått sakene fra hverandre . Nå deles verktøyet mellom kjellerverksted, kjellerstue, garasje, tre biler og hytta... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...